ابعاد جدید اقدامات ترامپ از زبان بولتون بیرون می‌آید/ احتمال احضار بایدن‌ها، آدام شف و افشاگر اصلی در دادگاه ترامپ


ابعاد جدید اقدامات ترامپ از زبان بولتون بیرون می‌آید/ احتمال احضار بایدن‌ها، آدام شف و افشاگر اصلی در دادگاه ترامپ

یک کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به استیضاح ترامپ می‌گوید: وکلا دارند تلاش می‌کنند جلوی شهود را بگیرند ولی اگر پای بولتون به دادگاه کشیده شود تیم وکلای ترامپ هم افراد دیگری را احضار می‌کنند، بایدن‌ها را احضار می‌کنند و حتی ممکن است آدام شف را احضار کنند یا از اینها مهم‌تر، افشاگر اصلی که هنوز نامش مخفی و محرمانه است و کسی نمی‌داند، این شخص چه...

«امیرعلی ابوالفتح»، کارشناس مسائل آمریکا، در گفتگو با خبرنگار برنا درباره احتمال حضور جان بولتون، مشاور پیشین امنیت ملی ترامپ، در مجلس سنا و شهادت علیه ترامپ و همچنین میزان تاثیرگذاری کتابی که او نوشته بر روند دادگاه، گفت: بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ بوده و به دلیل مسئولیتی که داشته بلندپایه‌ترین مقامی است که می‌تواند در مورد تماس رئیس جمهور آمریکا با رئیس جمهور اوکراین، صحبت کند. ضمن اینکه با یک اختلاف و در پی یک دعوای سیاسی بین رئیس جمهور و مشاور امنیت‌ ملی‌اش از کاخ سفید اخراج شد. از همه مهم‌تر اینکه کتابی را نوشته که قرار است در ماه‌های آینده منتشر شود و در آنجا به یک نکته بسیار کلیدی و سرنوشت‌ساز در موضوع استیضاح اشاره کرده است.

این کارشناس مسائل آمریکا درباره محتوای کتاب بولتون و محل اصلی مناقشه در این دادگاه، بیان کرد: در این کتاب، بولتون تصریح کرده که ترامپ به صراحت گفته بود تا زمانی که دولت اوکراین اطلاعات مورد نیاز در مورد بایدن‌ها را در اختیار کاخ سفید قرار ندهد، از حدود 400 میلیون دلار کمک نظامی که کنگره تصویب کرده بود تا در اختیار اوکراین قرار بگیرد، جلوگیری می‌کند. این مسئله نقطه اصلی همه دعواهایی است که منجر به استیضاح رئیس جمهور آمریکا شده است. این حرفی است که شهود هم به آن اشاره کردند اما فرقش این است که هیچ کدام از این افراد به اندازه جان بولتون مقام بلندپایه نبودند. بنابراین این حرف از زبان جان بولتون بسیار کارسازتر خواهد بود تا از زبان دیگر افراد.

ابوالفتح با بیان اینکه بولتون ابراز تمایل کرده که اگر سنا احضارش کرد در جلسه دادگاه حاضر شود، توضیح داد: بولتون زمانی که مجلس نمایندگان چنین درخواستی را مطرح کرد، مخالفت کرد و گفت من بدون احضار دادگاه در جلسه حاضر نمی‌شوم. مجلس نمایندگان هم وارد فرایند احضار دادگاه نشد و پرونده ارجاع داده شد به دادگاه سنا و در این مرحله اگر سنا بولتون را احضار کند، او هم خودش آمادگی دارد و هم نمی‌تواند استنکاف کند چرا که بار حقوقی مجرمانه دارد. بنابراین بولتون در دادگاه حاضر خواهد شد.

او افزود: مشکلی که وجود دارد این است که جمهوری‌خواهان تا الان، مانع احضار شهود به جلسه دادگاه شده‌اند اما ممکن است طی روزهای آینده، به ویژه بعد از اینکه این بخش از کتاب بولتون فاش شد و کاخ سفید جلوی انتشار کتاب بولتون را گرفت، تعدادی از جمهوری‌خواهان به دموکرات‌ها بپیوندند، اگر 51 سناتور رأی دهند شهود از جمله جان بولتون در دادگاه سنا حاضر شوند این افراد به دادگاه احضار می‌شوند و آنجا باید همه حقایق و واقعیت‌ها را بیان کنند. به نظر می‌رسد در جریان دادگاه با پرسش و پاسخ‌هایی که خیلی صریح است ابعاد دیگری از این ماجرا از زبان جان بولتون بیرون بیاید و دردسرهای ترامپ را بیشتر کند. اما اینکه افشاگری‌ها یا شهادت بولتون منجر به برکناری ترامپ شود الان هیچ شواهدی وجود ندارد و به نظر نمی‌رسد حتی با شهادت بولتون، سنا رأی به برکناری رئیس جمهور بدهد.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل درباره تحلیل برخی از رسانه‌ها مبنی بر اینکه ترور شهید سلیمانی باج ترامپ به بولتون بوده است، گفت: بعید می‌دانم چون پیش از این رئیس جمهور اعلام کرد جان بولتون به دلیل اینکه اطلاعات محرمانه‌ای را در اختیار دارد اجازه حضور در دادگاه را ندارد و به همین استناد هم جلوی انتشار کتاب را گرفتند. خیلی دور از انتظار است که رئیس جمهور بخواهد یک شخص بلندپایه مثل سردار سلیمانی را ترور کند و آمریکا را در آستانه جنگ با ایران قرار دهد به این دلیل که جان بولتون در جلسه دادگاه احضار نشود. برای اینکه جلوی بولتون را بگیرند ابزارهای دیگری وجود دارد. همین الان از انتشار کتابش جلوگیری کردند. اکثریت جمهوری‌خواهان اگر همبستگی داشته باشند مانع حضور بولتون در دادگاه خواهند شد بنابراین نیاز نیست یک چنین تروری اتفاق بیفتد.

ابوالفتح درخصوص اظهارات وکلای ترامپ مبنی بر دردسرآفرینی کتاب بولتون در دادگاه ترامپ، بیان کرد: در مورد اظهارات وکلا، وکلا این حرف‌ها را می‌زنند و طبیعی بوده و دور از انتظار است که یک تیم حقوقی قوی و با افرادی کارکشته که وکیل رئیس جمهور هستند اطلاع نداشته باشند که کتاب نسخه دست نویسش در اختیار کاخ سفید قرار گرفته است. اصلا یک رویه مرسومی است که همه کسانی که در دولت کار می‌کردند هنگامی که کتابی می‌نویسند این کتاب را حتما در اختیار کاخ سفید قرار می‌دهند و مسئولین کاخ سفید آن را بررسی می‌‌کنند و مواردی که با امنیت ملی در تعارض باشد را تذکر می‌دهند و آن بحث‌ها از کتاب خارج و کتاب چاپ می‌شود. این قاعده فقط مربوط به کتاب بولتون نیست هر مقامی که از کاخ سفید بیرون بیاید و بخواهد کتابی منتشر کند، همین روند را طی می‌کند و ممکن است حتی 10 سال پیش سمتی داشته باشد. بنابراین دور از انتظار و دور از ذهن است که تیم حقوقی دونالد ترامپ از این فرایند خبر نداشته باشد که چنین مقامی چنین کتابی نوشته بنابراین به نظر نمی‌آید واقعی باشد.

او در پایان گفت: ضمن اینکه به هر حال وکلا دارند تلاش می‌کنند جلوی شهود را بگیرند ولی اگر پای بولتون به دادگاه کشیده شود تیم وکلای ترامپ هم افراد دیگری را احضار می‌کنند، بایدن‌ها را احضار می‌کنند و حتی ممکن است آدام شف را احضار کنند یا از اینها مهم‌تر، افشاگر اصلی که هنوز نامش مخفی و محرمانه است و کسی نمی‌داند این شخص چه نامی دارد را احضار کنند و این برگ برنده‌ای است که در اختیار تیم وکلای ترامپ است. در واقع مابه‌ازای حضور بولتون، وکلای ترامپ این افراد را احضار خواهند کرد اما این که کدام موثرتر است و کدام می‌تواند حرف‌هایی بزند که سرنوشت‌ ترامپ را تغییر دهد، هنوز مشخص نیست.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در