حجت الاسلام والمسلمین سید هاشم موسوی درمجالس سوگواری ویژه ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها اظهار داشت: تعظیم دهه فاطمیه مانند تعظیم دهه حسینیه است + تصاویر


حجت الاسلام والمسلمین سید هاشم موسوی درمجالس سوگواری ویژه ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها اظهار داشت: تعظیم دهه فاطمیه مانند تعظیم دهه حسینیه است + تصاویر

شفقنا – مرکز اسلامی انگلیس در ایام فاطمیه و سالروزشهادت حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا (س) میزبان برنامه های سخنرانی و عزاداری و مرثیه سرایی در سوگ آن حضرت بود. در این سلسله برنامه ها که به مدت 3 شب ادامه داشت، در مجالس مختلف سخنرانی ها و برنامه هایی به زبانهای انگلیسی، عربی، فارسی و اردو برگزار شد. در […]

حجت الاسلام والمسلمین سید هاشم موسوی درمجالس سوگواری ویژه ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها اظهار داشت: تعظیم دهه فاطمیه مانند تعظیم دهه حسینیه است + تصاویر

شفقنا – مرکز اسلامی انگلیس در ایام فاطمیه و سالروزشهادت حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا (س) میزبان برنامه های سخنرانی و عزاداری و مرثیه سرایی در سوگ آن حضرت بود. در این سلسله برنامه ها که به مدت ۳ شب ادامه داشت، در مجالس مختلف سخنرانی ها و برنامه هایی به زبانهای انگلیسی، عربی، فارسی و اردو برگزار شد.

در بخش فارسی این مجالس که از روز دوشنبه ۲۷ ژانویه ۲۰۲۰ و دوم جمادی الثانی ۱۴۴۱و به مدت سه شب برگزار گردید، حجت الاسلام و المسلمین سید هاشم موسوی نماینده مقام معظم رهبری و رییس مرکز اسلامی انگلیس در سلسله سخنرانی هایی به بررسی گوشه های از شخصیت و مقام والای آن حضرت پرداخت.

رییس مرکز اسلامی انگلیس سخنرانی شب اول خود را با یادآوری روایتی از حضرت صاحب الزمان (عج) آغاز کرد که بنابرآن، حضرت حجت (عج) حضرت فاطمه (س) را اسوه و الگوی خود معرفی می کند. وی سپس بحث خود را با موضوع «تعظیم شعائر خدا» آغاز کرده و با اشاره به آیات قرآن یادآور شد که تعظیم و بزرگداشت شعائر الهی از علائم تقوی است. وی توضیح داد که در جای جای قرآن به متقین وعده های زیبایی داده شده و از جمله وعده های داده شده به متقین «فرقان» عطا خواهد شد. وی از فرقان به عنوان ملاک بین حق و باطل یاد کرده و خاطرنشان کرد در روزگار فتنه و آمیخته شدن حق با باطل، داشتن چنین ملاکی بسیار ارزنده و کارساز است.

حجت الاسلام و المسلمین موسوی سپس یکی از نشانه های تقوا را تعظیم شعائر الهی معرفی کرد و به تبیین معنای شعائر الهی پرداخت. وی توضیح داد که شعائر جمع «شعار» بوده و شعار نیز در این موضع به معنای هر چیزی است که انسان با دیدن آن به یاد خدا بیفتد. وی افکندن رعب و وحشت به قلب دشمنان و همچنین ایجاد وحدت درجبهه اسلام را از جمله فواید و کارکردهای دیگر شعار برشمرد. وی از جمله به رجز خوانی در غزوات پیامبر یا بالا نگه داشتن بیرق و علم در نبردها به عنوان مثالهایی از شعار اشاره کرد.

رییس مرکز اسلامی انگلیس در ادامه سخنان خود به تبیین معنای «تعظیم» پرداخت و خاطرنشان کرد یکی از راههای تعظیم شعائر، بزرگداشت آنها در ملأ عام و در انظار است. وی ویژگی دوم تعظیم شعار را مداومت در آن معرفی کرده و توضیح داد با توجه به حدیثی از امام صادق (ع) که همه معصومین را واجد مقام یکسان می داند، دهه فاطمیه از نظر اهمیت هیچ کمتر از دهه حسینیه نبوده و حتی بر اساس برخی از روایات می تواند قوی تر و مؤثرتر باشد. وی سپس به حدیثی از امام صادق (ع) با این مضمون اشاره کرد که اگرچه سخت ترین روز برای اهل بیت روز عاشورا است، اما روز سخت تری نیز وجود دارد و آن روز به آتش کشیده شدن درب خانه حضرت امیرالمؤمنین (ع) است.

حجت الاسلام و المسلمین موسوی در شب دوم از سلسله سخنرانی خود نکته اساسی در مقاومت حضرت فاطمه (س) را حق طلبی آن حضرت معرفی کرد. وی در ادامه موضوع بزرگداشت و تعظیم شعائر را در ادامه شب گذشته مورد بررسی قرار داده و یادآور شد که بر اساس احادیث و روایات همه معصومین چه اولین و آخرین آنها همه در مرتبه ای یکسان بوده و تعظیم هرکدام از آنها مساوی با دیگران است. وی به نظریه مقام معظم رهبری در این زمینه اشاره کرد که طبق آن می توان همه معصومین را یک انسان واحد ۲۵۰ ساله فرض کرد که در مدت عمر خود و با توجه به وضعیت، رفتار ها و تصمیم های مختلف اتخاذ کرده است.

وی در این سخنرانی علاقه به معصومین و اولیاء الهی را عامل رفتن به بهشت معرفی کرد و توضیح داد که دشمنی با آنها نیز راهی است به سوی دوزخ. وی حضرت زهرا (س) را با توجه به احادیث نبوی، ملاک بین حق و باطل معرفی کرد و گفت بنابر حدیثی از پیامبر اسلام (ص)، خدا از خشنودی فاطمه (س) خشنود و از غضب او غضبناک می شود و بنابر حدیث دیگری دشمن آن حضرت در آتش جهنم است. وی توضیح داد که همه انسانها ممکن است در مسیر جهنم باشند اما شاید با یک توبه در پایان عمر یا حتی با دعا و شفاعت در دنیای پس از مرگ بتوانند از دوزخ رهایی پیدا کنند. اما با توجه به مضمون حدیثی دیگر از پیامبر (ص) حتی اگر همه پیامبران و ملائک مقرب شفاعت کنند، کسی که به فاطمه (س) ظلم کرده از جهنم خارج نخواهد شد.

رییس مرکز اسلامی انگلیس در این جلسه همچنین توضیح داد که خداوند راههای بسیاری برای بهشتی شدن انسانها قرار داده و هر لحظه منتظر آن است که انسانها را به بهانه ای بهشتی کند. وی در این خصوص به یک حدیث قدسی با این مضمون اشاره کرد که خداوند تبارک و تعالی می فرماید اگر بندگان می دانستند که شدت علاقه من به آنها چقدر است، از شوق روح از بدنشان جدا می شد.

وی در شب سوم از این سلسله سخنرانی ها و در ادامه موضوع بزرگداشت شعائر الهی به اهمیت کسب معرفت در مورد شعائر الهی پرداخت. وی توضیح داد که گریه کردن برای حضرت فاطمه (س) اگر به تصور این باشد که او زنی مظلوم وضعیف بوده، از روی نداشتن معرفت است. چرا که او در واقع یک قهرمان بود و همانطور که شبهای گذشته اشاره شد، کسی بود که جن و انس و ملائکه باید از او اطاعت می کردند. وی افزود حضرت زهرا(س) حتی با اینکه از مردم مدینه خشمگین بود اما آنها را در نماز شب خود دعا می کرد. به گفته رییس مرکز اسلامی انگلیس این کار یک انسان بزرگ و یک قهرمان است و اگر کسی برای یک قهرمان گریه کند، یعنی می خواهد مثل او بشود. در واقع دو نوع گریه داریم. گریه بر انسان ضعیف و مظلوم و بدبخت و گریه بر یک قهرمان. وقتی برای انسان ضعیف گریه می کنیم، دلمان نمی خواهد مثل او باشیم. اما وقتی برای یک قهرمان گریه می کنیم، دوست داریم مثل او بشویم.

حجت الاسلام و المسلمین سید هاشم موسوی سپس توضیح داد که با این تفاسیر، تعظیم شعائر الهی منوط به داشتن معرفت است. وی در ادامه، خطبه فدکیه حضرت را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت هشداری که آن حضرت در این خطبه می دهد هشداری است که همین امروز هم برای ما موضوعیت دارد. وی از احترام زیادی که حضرت رسول (ص) برای حضرت فاطمه (س) قائل بود سخن گفت و از اینکه همواره برای آن حضرت به پا می خواست و به استقبال او می رفت. با این حال پس از وفات پیامبر (ص) امت احترام اهل بیت و خانه حضرت امیراالمؤمنین را نگه نداشتند.

رییس مرکز اسلامی انگلیس با بیان ظلم های وارد شده به آن حضرت، با قرائت ذکر مصیبت، سخنان خود را به پایان می برد و مجلس با برنامه نوحه خوانی و سینه زنی آقایان حاج حامد حشمتی و علی مجیدی دو تن از مداحان اهل بیت عصمت و طهارت ادامه می یافت.

بنا بر همین گزارش مراسم سوگواری سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) به زبانهای انگلیسی و عربی و اردو نیز برگزار شد و سخنرانان این مجالس حجج اسلام والمسلمین شیخ افضل میر علی از آمریکا، سید علی السعبری و سید صفی حیدر از کشور هند بودند که در خصوص فضایل و ویژگی های شخصیت حضرت زهرا(س) مطالبی ارائه کردند و پس از آن مداحان اهل بیت (ع) آقایان حامد حشمتی، علی مجیدی، الحاج ملا باسم الدراجی و سید کاشف رضا به نوحه خوانی و سینه زنی می پرداختند.

انتهای پیام

fa.shafaqna.com

شفقنا در شبکه های اجتماعی: توییتر | اینستاگرام | تلگرام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی