آمار پرندگان کشته شده در میانکاله به 15 هزار پرنده رسید/سم ریختن عمدی و تکرار آن در سال 73 + فیلم


 آمار پرندگان کشته شده در میانکاله به 15 هزار پرنده رسید/سم ریختن عمدی و تکرار آن در سال 73 + فیلم

رکنا: بین 12 الی 15 هزار پرنده در میانکاله کشته شده اند. هنوز به وضعیتی که یک گونه از پرنده منقرض شده باشد، نرسیده ایم اما درصد بالایی از پرندگان مهاجر از بین رفته اند. این اتفاق انتشار عمدی یک سم بوده برای انتقام گیری اما اینکه چه کسانی پشت آن هستند را باید پیدا کرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، چهارشنبه هفته گذشته خبری مبنی بر کشته شدن تعدادی از پرندگان در میانکاله منتشر شد که در طول هفته گذشته با انتشار آمارهای روزانه که حاکی از کشته شدن هزاران پرنده مهاجر بود این خبر در صدر اخبار قرار گرفت و توجه افکار عمومی را به خود جلب کرد.

هنوز به وضعیت انقراض گونه ای از پرنده نرسیده ایم

اسماعیل کهرم، فعال محیط زیستی در گفت‌وگو با خبرنگار رکنا، درباره آخرین وضعیت پرندگان میانکاله مطرح کرد: شنیده های من حاکی از آن است که بین 12 الی 15 هزار پرنده کشته شده اند. هنوز به وضعیتی که یک گونه از پرنده منقرض شده باشد، نرسیده ایم اما درصد بالایی از پرندگان مهاجر میانکاله از بین رفته اند.

مرگ پرنده نادر اردک سرسفید در میانکاله

وی ادامه داد: بیشترین آسیب را پرنده کنگر دیده است چراکه منطقه گلوگاه بیشترین آسیب را دیده است به گونه ای که نزدیک 70 درصد پرنده های کشته شده مربوط به این گونه است. بعد از کنگر، فلامینگو، اردک تاجدار، اردک سیاه کاکل و بعد حواسیر ها و کله سبز هستند. همچنین پرنده های نادری مثل اردک سرسفید نیز در بین این پرندگان وجود دارد که نه تنها در ایران بلکه در جهان نیز نادر است که به تعداد زیاد از بین رفته است.

کهرم با بیان اینکه آماری مبنی بر کشته شدن 5959 پرنده از سوی برخی مراکز رسمی منتشر شده است تصریح کرد: اصلا نمی‌توانید چنین آماری وجود داشته باشد، در این زمینه باید یک آمار تقریبی اعلام کرد چرا که در آن مناطق موج وجود دارد و لاشه پرنده را جا بجا می‌کند از طرفی این منطقه 68 هکتار است که مساحت بزرگی است.

یک قطره بوتالیسم می تواند هزاران نفر را بکشد

این فعال محیط زیست تاکید کرد: وضعیت فعلی نشان داد افرادی که در سازمان محیط زیست هستند سواد زیادی در خصوص حفاظت از محیط زیست ندارند. در مورد علت مرگ این پرندگان گفته اند که از بیماری بوتالیسم است اما بوتالیسم برای گوشت فاسد یا ماهی فاسد است. یعنی اگر دو سال از تاریخ یک کنسرو بگذرد قوطی آن باد می‌کند و حتی ممکن است به دلیل گاز درون آن بترکد. یک قطره از بوتالیسم را به استخر بریزید هزاران نفر از آن بخورند خواهند بدون شک می‌میرند.

پرندگان میانکاله تصمیم به خودکشی گرفته اند؟

وی ادامه داد: حال چهار کارشناس کم تخصص می‌گویند به دلیل فاسد شدن گیاه، بوتالیسم به وجود آمده و این پرندگان آنها را خورده اند. اما چرا تا کنون این اتفاق رخ نداده است. آیا پرندگان تصمیم به خودکشی گرفته اند؟ ای کاش این کارشناسان مقداری مطالعه می‌کردند تا چنین حرف هایی را نزنند. البته اینها را می‌گویند تا تقصیر را از خودشان وا کنند.

کهرم با بیان اینکه خود مردم میانکاله می‌گویند این اتفاق به دلیل سم رخ داده است خاطرنشان کرد: علائمی که در پرندگان وجود دارد را من زمانی که در امریکا و انگلیس کار می‌کردم دیده ام، مایع زرد رنگی از دهان این پرندگان خارج می‌شد که نشانه صفرای پیش از حد است. درباره پرندگان میانکاله که پرس و جو کردم این موضوع وجود داشت که در لاشه همه این پرندگان مایع زرد رنگ وجود داشته است و همچنین فضله آنها نیز زرد بوده است.

تهدید ریختن سم در مقابل تغییر مدیر / تکرار حادثه مشابه در سال 73

او اشاره کرد: سال 1373 محیط بانی مردم را اذیت می‌کرد، وقتی مردم از مدیر کل می‌خواهند او را تغییر دهد این اتفاق رخ نمی‌دهد بنابراین بعد از سه بار درخواست مردم تهدید می‌کنند که اگر او را عوض نکنند سم می‌ریزند و این تهدید در نهایت عملی شد که هزاران تن ماهی مسموم شدند و با هلکوپتر آنها را جابجا کردند.

کهرم با بیان اینکه در سال 88 نیزما شاهد سم ریختن بودیم تصریح کرد: اینها می‌دانند که این اتفاق عمدی صورت گرفته است اما جلوی چه کسی را بگیرند. برایشان راحت است که بگویند از بوتالیسم است. چرا که در آنجا زمین کشاورزی داریم که سموم دفع آفات استفاده می‌کنند، ماهی سرا ها وجود دارد که به دلیل شستن آنها با آهک، ممکن است مسموم کننده باشند. شیلاتی ها را داریم که دنبال منافع خود هستند، شکارچی ها و گاو میش دار ها نیز حضور دارند.

این فعال محیط زیست در پایان اذعان کرد: این اتفاق انتشار عمدی یک سم بوده برای انتقام گیری اما اینکه چه کسانی پشت آن هستند را باید پیدا کرد. پرندگان برای غذا به ایران می‌آیند و اگر خودشان حس کنند غذا کم است خود کوچ می‌کنند.

خبرنگار: علی چاهه

 آمار پرندگان کشته شده در میانکاله به 15 هزار پرنده رسید/سم ریختن عمدی و تکرار آن در سال 73 + فیلم

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟