کمبود داروی درمان سالک در دامغان شایعه‌پردازی است


بهراد پورمحمدی عصر چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا...


بهراد پورمحمدی عصر چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: کمبود امکانات درمانی لازم برای درمان بیماری سالک شایعه است و هیچ مشکلی برای خدمات تشخیصی و درمانی وجود ندارد.

وی ادامه داد: شبکه بهداشت و درمان برای کنترل بیماری سالک همواره در کنار ارگان‌ها و ادارات مرتبط، استوار و ثابت قدم، آماده خدمت‌رسانی است.
وی اضافه کرد: توزیع دارو توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اختیار استان‌ها و مراکز بهداشت قرار دارد که این امکانات به صورت متناوب توزیع می‌شود و به هیچ عنوان کمبودی وجود ندارد.
پورمحمدی اظهار داشت: تمامی افرادی که از طریق بیماریابی خانه به خانه شناسایی می‌شوند و یا برای معاینه به مراکز بهداشتی مراجعه می‌کنند و بیماری سالک آن‌ها تایید می‌شود، در سامانه ثبت و دارو به میزان لازم در اختیار قرار می‌گیرد.
پورمحمدی خاطرنشان کرد: مراحل درمان افراد مبتلا به زخم سالک به صورت رایگان و متمرکز در مرکز خدمات درمانی قمربنی هاشم (ع) دامغان و تمامی مراکز بهداشتی شهرستان زیر نظر شبکه بهداشت، مطابق با دستورالعمل‌های وزارت بهداشت و پزشکان دوره دیده انجام می‌شود.
وی ادامه داد: تشخیص بیماری سالک به صورت بالینی و آزمایشگاهی توسط پزشکان دوره دیده مستقر در مراکز بهداشت و خانه‌های بهداشت روستایی انجام می‌شود و علاوه بر آن، آزمایش افراد مشکوک به سالک نیز در مرکز خدمات جامع سلامت شهید چراغیان در طول سال بویژه از اوایل فصل گرما آغاز و بر اساس تقاضای افراد ادامه دارد.
پورمحمدی گفت: در خانه بهداشت روستای حسن‌آباد دامغان که یکی از روستاهای پرجمعیت شهرستان است، ۲ بهورز مستقر هستند و بیماریابی همچون دیگر روستاها، به صورت خانه به خانه انجام شده است.
پورمحمدی عنوان کرد: ۳۵ درصد از بیماران مبتلا به سالک در دامغان تاکنون به‌صورت انجماد درمانی یا کرایوتراپی و ۶۵ درصد به روش دارویی و تزریق آمپول گلوکانتیم مطابق دستورالعمل های وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی درمان شدند.
پورمحمدی در ادامه از حضور پزشکان و کارشناسان در روستاها خبر داد و گفت: اقدام‌های لازم برای پیشگیری از وقوع سالک به منظور فرهنگ‌سازی مردم در تمامی روستاها به صورت برگزاری جلسات هماهنگی درون و برون بخشی، توزیع بروشور آموزشی، نصب بنرهای آگاهی بخش برای مراجعین، مهمانان و بازدیدکنندگان از روستاها، سخنرانی در مساجد و مدرسه‌ها انجام شده است.
پورمحمدی بر اجرای به‌موقع و صحیح مصوبات جلسات و آموزش ها نیز تاکید کرد.
وی ادامه داد: در ایام محرم نیز کارشناسان با هدف اطلاع رسانی به مردم، به تمامی هیات‌های عزاداری در روستاها اعزام و به منظور جلوگیری از بیماری سالک، تشخیص و درمان آن با مردم گفت و گو کردند.

وی گفت: طرح مبارزه با بیماری سالک در تمامی روستاهای دارای سکنه شهرستان در حدود بیش از ۸۰ روستا در طول ایام مختلف سال طی چندین مرحله انجام و با توزیع بیش از یک هزار کیلوگرم طعمه آلوده به سم برای جوندگان توسط شبکه بهداشت دامغان و زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان اجرایی شد.
وی بیان کرد: طرح مبارزه با جوندگان تا شعاع حدود یک کیلومتری از حاشیه شهر و اطراف روستاهای هدف با نظارت مستقیم کارشناسان، مهندسان بهداشت محیط و نیروهای محیطی این شبکه، انجام و از بین بردن لانه جوندگان به وسیله شخم زدن، آبگیری و استفاده از دود برای کشتن موش ها نیز صورت گرفته است.
پورمحمدی تصریح کرد: شبکه بهداشت و درمان شهرستان دامغان به کمک تمامی ادارات، سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با این بیماری نیازمند است تا بتوان با کمک مسوولان، همکاری مردم و تخصیص بودجه‌های لازم از سوی مراجع ذی صلاح، در برخورد با این بیماری تلاش‌های لازم را انجام داد.
وی ادامه داد: هدف‌گذاری اصلی ما این است که با اقدامات پیشگیرانه و کنترلی تلاش کنیم تا حتی یک نفر هم به این بیماری دچار نشود.

حدود ۵۰۰ دامغانی به بیماری سالک مبتلا هستند
پورمحمدی گفت: امسال حدود ۵۰۰ نفر از شهروندان این شهرستان به ویژه افراد ساکن در روستاها به بیماری زخم سالک مبتلا شده‌اند.
پورمحمدی اظهار داشت: متاسفانه بسیاری از ساکنان منازل، باغداران و کشاورزان در زمان لانه کوبی در مناطق روستایی حضور ندارند و تنها در زمان برداشت محصول به باغ خود مراجعه می‌کنند که باتوجه به عدم اجرای طرح لانه کوبی در این اماکن، افراد به بیماری دچار می‌شوند.
وی افزود: پیشنهاد ما به تمامی ساکنان روستا این است که در جهت رفع مشکلات ناشی از این بیماری، در زمان اجرای این طرح با شبکه بهداشت همکاری لازم را داشته باشند.

پورمحمدی گفت: افراد مبتلا به سالک باید در مراحل اولیه بیماری به مراکز درمانی مراجعه کنند چراکه در مراحل اولیه می‌توان با درمانی کوتاه مدت، در زمان کمتر و حتی بدون اسکار و جوشگاه از عوارض احتمالی این بیماری جلوگیری کرد.
وی اضافه کرد: بعضی از مردم بر این باورند که درمان دارویی بیماری سالک، دارای عوارض است که به همین دلیل از حضور در مراکز بهداشت و درمان خودداری می‌کنند در حالی‌که هیچ گونه گزارشی ناشی از عوارض درمان در سال‌های اخیر مشاهده نشده است.
مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان دامغان خاطر نشان کرد: در بعضی از روستاها که در کنار لانه کوبی و اقدام‌های شبکه بهداشت، با کمک دهیاری و شورای روستای خود اقدام‌ به بهسازی روستا کردند، آمار بیماری به صفر و یا نزدیک به صفر رسیده است که این امر نیز می‌تواند تجربه خوبی برای کنترل این بیماری باشد.
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان با توجه و دقت نظری که بر تمام زوایا و مشکلات بیماری دارد برای سال آینده با همکاری استانداری و تمامی ادارات و ارگانهای ذی ربط، اقدام به تهیه و تدوین جدول زمانبندی (جدول گانت) کرده تا ضمن تبیین هر یک از فعالیت ها و اقدامات پیشگیرانه و کنترلی توسط دستگاههای مرتبط، زمان دقیق و مشخص برای انجام این فعالیت ها توسط هر یک از ادارات و ارگانها تعیین شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس همسر عروسکی محمدرضا رهبری بازیگر سریال سیب ممنوعه / همسر شیکش رو دست همه زد !