بهره مندی از 99 منبع برای نگارش «ندای فاطمیه»


بهره مندی از 99 منبع برای نگارش «ندای فاطمیه»

حجت الاسلام خدامیان آرانی با بیان اینکه در «ندای فاطمیه » به ارتباط امام زمان(عج) با حضرت زهرا(س) پرداختم، گفت: فاطمیه اعتراض به غفلت انسان هاست .

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی- مریم داوری: کتاب «ندای فاطمه» نوشته «حجت الاسلام مهدی خدامیان آرانی» به مناسبت سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)، برای دهمین بار از سوی انتشارات بهار دلها چاپ و روانه بازار کتاب شده است. به منظور اطلاع از جزئیات این کتاب گفتگویی با حجت الاسلام خدامیان آرانی که نویسنده، پژوهشگر و استاد حوزه و دانشگاه است، ترتیب دادیم. این نویسنده تاکنون کتابهای بیشماری از جمله زیارت مهتاب، روشنی مهتاب، فریاد مهتاب، حوادث فاطمیه، سرزمین یاس، دعای مادرم، نور مهتاب و اشک مهتاب را در مورد حضرت فاطمه (س) به رشته تحریر در آورده است. این گفتگو بدین شرح است:

کتاب «ندای فاطمیه» مشتمل بر چند فصل یا بخش و صفحه است؟ عناوین فصول چه نام دارد؟

این کتاب دارای 128 صفحه و 12 فصل است. برای فصول کتاب عنوانی انتخاب نکردم و آنها را شماره گذاری کردم.

این کتاب به چه بعدی از زندگی حضرت فاطمه (س) می پردازد؟

«ندای فاطمیه» اهمیت و پیام ایام فاطمیه و ارتباط فاطمیه با امام زمان(عج) را برای خوانندگان تبیین و تشریح می کند. این کتاب به فلسفه فاطمیه اشاره می کند و به راه های زنده نگه داشتن فاطمیه می پردازد.

مهم ترین پیام ایام فاطمیه چیست؟

فاطمیه به عنوان اساس مذهب ما، صرفا یک حادثه تاریخی نیست بلکه یک مسیر است که تا امروز ادامه دارد. فاطمیه چیزى جز فریاد اعتراض به ادامه غیبت امام زمان(عج) نیست. فاطمیه اعتراض به غفلت انسان هاست . حضرت فاطمه(س) این همه سختی کشیدند و مصیبت دیدند تا امام زمانشان در جامعه غریب و مظلوم نباشد. این بانوی بزرگوار به میدان آمدند تا حجت خدا بى یار و یاور نماند و اشک غریبانه امام زمان در نخلستان ها و خارج از شهر جارى نشود. امروز مهدى فاطمه، مولای ما در غیبت هستند و مردم سرگرم دغدغه هاى دنیوی و مادی شدند. بسیارى از مردم فراموش کردند که اصلا امام زمانى وجود دارد و به روزگار غیبت امام زمان(عج) عادت کرده اند. مردم نمى دانند که همه گرفتارى آنان به خاطر این است که حجت خدا را از یاد برده اند، چشمه آب حیات را رها کردند و به سراب پناه بردند.

در کتابهای ما تا چه اندازه با نگاه مهدوی به ایام فاطمیه و زندگی حضرت فاطمه (س) پرداخته شده است؟

خیلی کم. در مورد زندگی و ابعاد شخصیت حضرت فاطمه(س) و سبک زندگی ایشان کتاب زیاد نوشته شده است. در مورد حضرت فاطمه(س) با رویکرد مهدوی یکی دو کتاب داریم که آن هم علمی و دارای ادبیات ثقیل است.

چرا این دست کتابها کم است و حتی در سخنرانی های مذهبی هم به این موضوع کم پرداخته شده است؟

شاید چون ذهن ما مدل ریاضی شده است و جزئی نگر شدیم. ما همه چیز را دسته بندی کردیم. نیمه شعبان را تنها مختص امام زمان (عج) می دانیم و ایام فاطمیه را برای حضرت فاطمه زهرا(س) و با این پیش فرض جلو می رویم. ما نیازمند نگاهی وسیع هستیم. آسیبی که متوجه جامعه ماست، این است که آموزه ها را مقطعی کردیم. به عنوان مثال عاشورا را صرف امام حسین(ع) می دانیم و ارتباطها را در نظر نمی گیریم چون افق دید محدودی داریم. همین می شود که فاطمیه را مختص حضرت فاطمه(س) می دانیم و به ارتباط حضرت زهرا (س) و امام زمان (عج) پی نمی بریم. این مساله را فراموش کردیم که اگر امام زمان (عج) را نشناسیم ، مرگ ما مرگ جاهلیت است. ما برای امام حسین (ع) عزاداری می کنیم اما ارتباط امام حسین (ع) را با امام زمان (عج) نمی دانیم. محور معرفت در مذهب شیعه، زنده نگه داشتن نام امام زمان(عج) است. امام صادق(ع) فرمودند« اگر امام زمان خود را درک می کردید همواره خدمت ایشان را می کردید».نویسندگان و فرهنگیان از هر موقعیتی باید استفاده کنند و در کارها و آثار خود یاد امام زمان (عج) را زنده نگه دارند تا دلها را به سوی آن حضرت سوق دهند. ربیع یکی از القاب حضرت مهدی(عج) است یعنی یاد ایشان بهار دلهاست و به دلها امید می دهد. ما همواره حتی در عزاداری ها برای ائمه اطهار (ع) باید به یاد امام زمان (عج) باشیم. فلسفه این کار این است که امید به آینده روشن و فردایی بهتر داشته باشیم و هرگز دچار یاس و ناامیدی نشویم. مهدویت یعنی امید و امید حلقه مفقوده جامعه ماست.

برای نگارش «ندای فاطمیه» از چه منابعی استفاده کردید؟

بنده از منابع شیعی و سنی برای نگارش این کتاب استفاده کردم و در مجموع می توان گفت از 99 منبع که همگی عربی بودند، بهره بردم. ندای فاطمیه 121 پیوست نیز دارد که در آنها متن عربی احادیث آورده شده است.

چقدر طول کشید تا کتاب «ندای فاطمیه» را نوشتید؟

سه ماه

مخاطب کتاب «ندای فاطمیه » بیشتر چه گروه سنی را شامل می شود؟

این کتاب را نیز مانند سایر کتابهایم برای جوانان نوشتم. تلاش کردم که روان و ساده بنویسم تا خواندن این کتاب هم قابل درک باشد و هم اینکه خسته کننده نباشد.

پایان پیام/31

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نامه به دوست صمیمی ؛ 7 نمونه متن نامه به دوست ،جدید و محبت آمیز