برنامه حفاظت از گونه در معرض انقراض بز مرخُز تدوین می‌شود


برنامه حفاظت از گونه در معرض انقراض بز مرخُز تدوین می‌شود

سنندج - ایرنا - معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه بز مرخُز جز از ذخایر ژنتیکی کشور است، گفت: این سازمان با همکاری دانشگاه کردستان و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی برنامه برنامه حفاظت، پرورش و توسعه اینگونه در معرض انقراض را تدوین می‌کند.

سیداحمد ذکریایی‌نژاد عصر سه‌شنبه در جلسه هماهنگی تدوین برنامه حفاظت، پرورش و توسعه بز مرخُز اظهار داشت: هم اکنون نگهداری و پرورش بز مرخُز در ۲ ایستگاه جهاد کشاورزی کردستان با ظرفیت ۵۰۰ راس انجام می‌گیرد.

وی اضافه کرد: امروز در جهان برای حفظ نژادهای مختلف از جمله در حال انقراض اهمیت زیادی داده می‌شود لذا حفظ نژاد بز مرخُز هم در کردستان یکی از اولویت‌های این سازمان است.

ذکریایی‌نژاد با بیان اینکه در این راستا ایستگاه‌های ایجاد شده برای حفاظت از این دام در حال انقراض نیازمند تامین اعتبار است، یادآور شد: ارائه تسهیلات با سود کم برای تشویق پرورش دهندگان بز مرخُز و هماهنگی با منابع طبیعی و حل مشکل دامداران در رابطه با سرشاخه زنی درختان برای خوراک زمستانه این دام‌ها از جمله اقداماتی است که برای جلوگیری از انقراض این گونه انجام شده است.

وی افزود: دیگر اقدامات شامل احصای مشکلات و مسایل پیش روی پرورش دهندگان این نژاد شامل تهیه تحویل نهاده‌های دامی به پرورش دهندگان، شناسایی دامداران مذکور و بررسی آمار تعداد گله های موجود در سطح شهرستان بانه، هماهنگی با دامپزشکی برای اولویت قرار گرفتن در واکسیناسیون، سم پاشی و انگل زدایی مکان نگهداری دام‌ها است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی گفت: یکدست کردن گله های بز مرخُز و جلوگیری از مختلط شدن آنها با سایر گونه ها برای حفظ گونه و اجرای طرح کشت و تولید آزمایشگاهی جنین بز مرخُز از دیگر فعالیت‌ها در راستای حفاظت از این گونه است.

وی تاکید کرد: حمایت از گله های مردمی از نظر اقتصادی و کارشناسی، تبادل دام نر در گله های مردمی و ایستگاه های حمایتی، تامین اعتبار برای گله‌های مردمی، حفظ ایستگاه های دامپروری، پیگیری تسهیلات بلاعوض برای پرورش این نژاد با ارزش می‌تواند راهکارهای موثری در حفظ و پرورش این گونه دامی باشد.

ذکریایی‌نژاد افزود: حفاظت و توسعه پررش بز مرخُز، همکاری تمام بخش‌های مراکز تحقیقاتی، دانشگاه‌ها بخصوص سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کردستان را نیاز دارد.

بز مرخُز که در منطقه شمال‌غربی استان کردستان پرورش داده می‌شود تنها بز تک پوششی ایران است، الیاف حاصل از این بز در زبان کُردی مَرَز نام دارد که از لحاظ خصوصیات کیفی شباهت زیادی به موهر حاصل از بزهای آنقوره دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نامه به دوست صمیمی ؛ 7 نمونه متن نامه به دوست ،جدید و محبت آمیز