جاری‌ شدن زاینده‌رود، نرخ بیکاری در شرق اصفهان را تا حدِ صفر رساند


جاری‌ شدن زاینده‌رود، نرخ بیکاری در شرق اصفهان را تا  حدِ صفر رساند

اصفهان - ایرنا - معاون استاندار و فرماندار اصفهان گفت: جاری شدن زاینده‌رود و به زیر کشت رفتن اراضی زراعی در شرق این شهرستان در سال جاری، نرخ بیکاری در منطقه را به حداقل و حتی تا نزدیک به صفر رساند.

حسین سیستانی روز سه‌شنبه در جلسه شورای اداری شهرستان اصفهان در محل سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان افزود: امسال به‌دلیل وجود آب و رونق کشاورزی و بر اساس اطلاعات و آمار موجود و ادعای مردم منطقه، کشاورزی در شرق اصفهان به کمترین میزان و نزدیک به صفر رسیده و اتفاق‌های خوبی در این منطقه رقم خورده است.

رودخانه زاینده‌رود از ماه‌های پایانی سال گذشته و همچنین در سال جاری با توجه به بارش‌های خوب و ذخیره مناسب در سد زاینده‌رود در اصفهان جریان داشت و کشاورزان شرق این شهرستان موفق به کشت پاییزه، بهاره و تابستانه شدند. این منطقه حدود ۴۰ هزار بهره‌بردار کشاورزی و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

آمار مرکز آمار ایران نیز نشان می‌دهد که نرخ بیکاری استان اصفهان در ۹ ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته که مسوولان و کارشناسان، یکی از دلایل اصلی آن را کاهش نرخ بیکاری در بخش کشاورزی به‌دلیل جاری شدن رودخانه زاینده‌رود می‌دانند.

بر اساس گزارش نتایج طرح آمارگیری نیروی کار مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری در استان در پاییز امسال به ۱۱ درصد رسید در حالی که این شاخص در پاییز سال گذشته ۱۴.۱ درصد بود.

فرماندار اصفهان، ذخیره کنونی سد زاینده‌رود را حدود ۳۱۵ میلیون مترمکعب اعلام و اضافه کرد: ذخیره سد در مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۶۰ میلیون مترمکعب بود.

سیستانی اظهار امیدواری کرد که با توجه به بارش‌های اخیر برف در سرشاخه‌های زاینده‌رود، حجم آب قابل ملاحظه‌ای در سد در ماه‌های اسفند، فروردین و اردیبهشت ذخیره شود و سال آینده نیز آب کافی برای کشاورزی وجود داشته باشد.

وی با بیان‌اینکه امروز جلسه شورای اداری شهرستان اصفهان بعد از سال‌ها برگزار شد، اظهار داشت: درصدد بودیم تا این جلسه هر ماه یک بار برگزار شود اما مسائل و اتفاق‌های پی در پی مانع آن شد.

وی با بیان اینکه مدیران نیازمند آگاهی‌ها و تذکرهای مدیریتی هستند، افزود: لازم است مدیران برای برنامه‌ها و حل مسائل نگاه جدی‌تری به آموزش داشته باشند و همایش‌های آموزشی برگزار شود.

سیستانی با اشاره به اینکه مسائل استان و شهرستان اصفهان با حساسیت پیگیری می‌شود، تاکید کرد: پیشگیری‌ها و پیش‌بینی‌ها در ناآرامی‌های آبان باعث شد که این وقایع با حداقل خسارت پایان یابد.

فرماندار اصفهان همچنین با بیان اینکه افزایش مشارکت مردم در انتخابات نیازمند همت همه مسوولان است، تصریح کرد: اوضاع اقتصادی و نگرانی‌های موجود ممکن است شرایط را دشوار کند اما در ادوار گذشته دیدیم که نگرانی‌هایی قبل از برگزاری انتخابات در باره مشارکت مردم وجود داشت ولی مردم همراهی کردند.

سیستانی، میزان مشارکت مردم در انتخابات گذشته مجلس شورای اسلامی را بین ۵۰ تا ۷۰ درصد اعلام و اضافه کرد: ما باید در برگزاری انتخابات به اصل قانونگرایی، امانت‌داری، مردم سالاری دینی و پاسخگویی توجه کنیم.

وی با اشاره به اینکه نتیجه نهایی بررسی صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات یازدهمین دوره مجلس، یازدهم بهمن جاری اعلام می‌شود، اظهار امیدواری کرد که مشارکت حداکثری و حضور پرشور مردم در انتخابات، برگ زرین دیگری در تاریخ انقلاب اسلامی و نظام باشد.

فرماندار اصفهان به ماده ۱۱ قانون انتخابات نیز اشاره و تاکید کرد: همه دستگاه‌های اجرایی و نهادهای عمومی ملزم به همکاری با مجریان و دست‌اندرکاران برای برگزاری انتخابات هستند.

سیستانی با اشاره به تایید صلاحیت ۹۵ داوطلب انتخابات در شهرستان اصفهان گفت: به احتمال زیاد در یازدهم بهمن که نتایج نهایی اعلام می‌شود، تغییراتی ایجاد خواهد شد.

وی با بیان اینکه ۹۰۴ شعبه اخذ رای با حدود ۲۴ هزار نفر دست‌اندرکار برای انتخابات امسال در شهرستان اصفهان پیش‌بینی شده است، خاطرنشان کرد: لازم است دستگاه‌های اجرایی برای تشکیل کمیته مشارکت حداکثری اقدام کنند.

فرماندار اصفهان همچنین به موضوع آرد و نان اشاره و اضافه کرد: مسوولان مرتبط باید دقت بیشتری در این زمینه داشته باشند و آرد با بهترین کیفیت، عرضه و بر قیمت نان، نظارت شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اصفهان نیز در این جلسه با تاکید بر محدود بودن منابع آبی در استان و کمتر بودن میزان بارش‌ها در سال جاری نسبت به سال گذشته گفت: لازم است وضعیت توزیع آب و حقابه‌ها برای سال آینده مشخص شود تا ما بتوانیم برای کشت، برنامه‌ریزی کنیم.

احمدرضا صادقی افزود: در سال زراعی گذشته حدود ۷۰ درصد از اراضی کشاورزی شهرستان اصفهان شامل حدود ۷۵ هزار هکتار زیر کشت رفت و امسال نیز تاکنون حدود ۴۰ هزار هکتار زیر کشت رفته است.

وی با اشاره به تامین پنج هزار تُن کود برای کشت در سال زراعی جاری در شهرستان اصفهان، اظهار داشت: دوره بعدی توزیع کود از شنبه هفته آینده آغاز می‌شود و امید است حدود هفت هزار تُن کود توزیع شود.

یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، دوم اسفند امسال برگزار می‌شود.

حوزه فرمانداری شهرستان اصفهان دارای ۱۳ شهر شامل اصفهان، بهارستان، نیک‌آباد، نصرآباد، کوهپایه، سگزی، تودشک، محمدآباد، حسن‌آباد، هرند، اژیه، ورزنه و قهجاورستان است.
این شهرستان با بیش از ۲ میلیون تَن جمعیت دارای ۶ بخش و ۱۳ دهستان است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ بغض سنگین کریم منصوری در برنامه محفل