شورای‌عالی امنیت ملی مسئول تصمیم‌گیری درباره حج عمره است


شورای‌عالی امنیت ملی مسئول تصمیم‌گیری درباره حج عمره است

تهران - ایرنا - معاون اول رییس جمهوری با بیان این که مسئولیت اصلی تصمیم‌گیری درباره حج عمره مفرده با شورای‌عالی امنیت ملی است، ‌گفت: حفظ عزت و امنیت زائران ایرانی در حج عمره از اهمیت فراوانی برخوردار است.

به گزارش روز سه شنبه پایگاه اطلاع رسانی معاون اول رییس جمهوری، «اسحاق جهانگیری» در جلسه شورای‌عالی حج و زیارت ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه (س) و گرامیداشت یاد و خاطره سردار سپهبد شهیدحاج قاسم سلیمانی به خاطر تلاش‌های صادقانه آن شهید بزرگوار برای حل مشکلات زائران ایرانی عتبات عالیات در کشورهای عراق و سوریه، با اشاره به برگزاری مناسب حج تمتع در سال ۹۸، از همه دستگاه‌ها و بخش‌های مختلف دست اندرکار در این مراسم قدردانی و بر لزوم تلاش جهت رفع ضعف‌ها و تقویت نقاط قوت برای حج تمتع سال ۹۹ تاکید کرد.

وی با اشاره به ابعاد سیاسی مراسم حج، بر لزوم بهره‌برداری بهینه از مراسم حج در راستای تقویت اتحاد میان امت اسلامی تاکید کرد و افزود: سیاست جمهوری اسلامی ایران همواره بر ارتباط صمیمانه با کشورهای اسلامی بخصوص کشورهای مسلمان منطقه مبتنی بوده است تا با کمک آنها بتواند مسائل و مشکلات مسلمانان را حل و فصل کند.

جهانگیری همچنین زیارت عتبات عالیات و سفر زائران ایرانی به کشورهای سوریه و عراق را نیز پراهمیت توصیف و خاطرنشان کرد: آنچه بیش از همه در موضوع زیارت عتبات اهمیت دارد حفظ امنیت زائران ایرانی است چرا که اعزام زائران از سوی سازمان حج و زیارت به معنای آن است که جمهوری اسلامی ایران از برقراری امنیت برای آنها اطمینان کامل حاصل کرده است.

وی با بیان این که مسئولیت اصلی تصمیم‌گیری در خصوص حج عمره مفرده با شورای عالی امنیت ملی است، ‌گفت: حفظ عزت و امنیت زائران ایرانی در حج عمره از اهمیت فراوانی برخوردار است.

در این جلسه که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و نمایندگان سایر دستگاه های مرتبط نیز حضور داشتند، رییس سازمان حج و زیارت گزارشی از روند اجرایی برگزاری مراسم حج تمتع سال ۹۸ و مذاکرات و تفاهم‌نامه‌های صورت گرفته برای حج تمتع ۱۳۹۹ ارائه کرد و گفت: حج تمتع سال ۹۸ با موفقیت کامل و به شکل مناسب برگزار شد و هواپیمایی "هما" نیز با عملکرد خوبی که برای حمل و نقل زائران ایرانی داشت توانست رکورد خوبی را در این زمینه به ثبت برساند.

رشیدیان همچنین به ارائه توضیحاتی درخصوص انتقال به موقع امکانات به عربستان سعودی برای خدمت رسانی به زائران ایرانی پرداخت و گزارشی درخصوص افزایش تنوع برنامه غذایی، بهبود مدیریت برنامه ها و گسترش ارائه خدمات به زائران ارائه کرد.

رییس سازمان حج و زیارت همچنین از آسیب شناسی نقاط ضعف مراسم حج سال ۹۸ و تلاش برای رفع این مشکلات در حج تمتع سال ۹۹ خبر داد و ضمن اشاره به اینکه موضوع پرداخت غرامت شهدای حادثه منا و مسجد الحرام نیز از سوی این سازمان پیگیری شده است، ‌از برنامه‌های این سازمان برای اعزام زائران ایرانی به سوریه خبر داد.

حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت هم در این جلسه با اشاره به قدردانی مقام معظم رهبری از دست اندرکاران برگزاری حج تمتع سال ۹۸ گفت: با توجه به اینکه حج حرکتی اعتقادی، سیاسی و اجتماعی است باید تلاش کنیم با استفاده از ظرفیت‌های موجود در مراسم حج، توطئه‌های دشمنان برای برهم زدن وحدت امت اسلامی را خنثی کنیم.

در این جلسه موضوع ارز مورد نیاز حج تمتع سال ۱۳۹۹ مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مقرر شد بانک مرکزی با هماهنگی وزارت امور خارجه راهکارهایی برای تامین ارز مورد نیاز حج تمتع سال ۱۳۹۹ تدوین کند.

در ادامه این جلسه موضوع مشارکت حداکثری خطوط داخلی هواپیمایی در عملیات اجرایی حج تمتع سال ۱۳۹۹ نیز مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و مقرر شد تصمیم‌گیری در این خصوص توسط وزارت راه و شهرسازی با هماهنگی سازمان حج و زیارت انجام شود.
تامین ارز مورد نیاز عملیات اجرایی سفر زیارتی سوریه از دیگر موضوعات مطرح شده در این جلسه بود که مورد بحث و تصمیم گیری قرار گرفت.
همچنین مقرر شد گزارش سازمان حج و زیارت در خصوص چگونگی انجام حج عمره به شورای عالی امنیت ملی ارسال شود تا در صورت موافقت آن شورا، سازمان حج و زیارت برای انجام مراسم حج عمره برنامه ریزی کند.
در این جلسه همچنین آیین نامه داخلی کمیسیون دائمی شورای عالی حج و زیارت مورد بحث و بررسی قرار گرفت و پس از ارائه پیشنهادات و نظرات مختلف و اعمال برخی اصلاحات، ‌این آیین نامه به تصویب رسید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...