96 درصد مطالبه چغندرکاران آذربایجان‌غربی پرداخت شد


96 درصد مطالبه چغندرکاران آذربایجان‌غربی پرداخت شد

ارومیه- ایرنا- معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی با اشاره به پرداخت چهارهزار و 920 میلیارد ریال مطالبه چغندرکاران در استان گفت: این میزان 96 درصد کل مطالبه این قشر در استان است.

اکبر کرامتی روز سه‌شنبه در جلسه ستاد تنظیم بازار آذربایجان‌غربی با اشاره به میزان کشت چغندرقند طی سال زراعی جاری گفت: ٢٩ هزار و ٣٩٣ هکتار از اراضی این استان به کشت چغندرقند اختصاص یافته بود که از ٢٧ هزار و ٣٠٠ هکتار از اراضی برداشت محصول صورت گرفت.

وی با اشاره به خرید یک‌میلیون و ٨٠ هزار تن محصول چغندرقند از کشاورزان این استان، ادامه داد: میزان برداشت این محصول در پی شرایط اقلیمی و محدودیت‌های کشت در حوضه آبریز دریاچه ارومیه نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۳۰ درصد کاهش یافته است.

وی تاکید کرد: تنها ۱۲۲ هزار تن از چغندرقند تولیدی آذربایجان‌غربی به خارج از استان صادر و باقی محصولات تولیدی توسط کارخانه‌های تولید قند این استان خریداری شده است.

مدیرکل امور اقتصادی استانداری آذربایجان‌غربی نیز در این جلسه با اشاره به لزوم رسیدگی به وضعیت تولیدی چغندرقند در آذربایجان‌غربی، اظهار داشت: باید عملکرد فعالان این حوزه و میزان تولید، مورد رصد دقیق قرار گیرد تا با کاهش کشت این محصول مهم مواجه نشویم.

حسین سیوانی بیان کرد: کاهش کشت چغندرقند و به تبع آن کاهش برداشت این محصول کشاورزی مساله‌ای مهم است که باید مورد توجه جدی مسوولان قرار گیرد.

وی افزود: عملکرد امسال چغندرکاران باید مورد بررسی قرار گیرد تا افت کاشت و تولید در این حوزه طی سال زراعی آینده وجود نداشته باشد.

وی با اشاره به لزوم اختصاص آرد مناسب به هرکدام از نانوایی‌های مخصوص سنگک، لواش، تافتون و بربری در آذربایجان غربی ادامه داد: باید زمینه ای فراهم کنیم که آرد باکیفیت به دست نانواها برسد تا نان باکیفیت و غنی تولید و عرضه شود.

سیوانی از بی‌توجهی برخی اقشار نسبت به دریافت مجوز برای برپایی نمایشگاه در آذربایجان غربی انتقاد کرد و افزود: برپایی این نمایشگاه‌ها محصولات مورد نیاز مردم را در اختیار آنها قرار می‌دهد و باید نظارت جدی بر نحوه عرضه کالا و خدمات در این محل‌ها انجام شود.

وی با اشاره به اینکه بحث نظارت مستمر بر بازار و نحوه عرضه کالا و خدمات باید در اولویت مسوولان امر باشد تا مشکلی در این زمینه وجود نداشته باشد، بیان کرد: کانکس‌هایی که به منظور استقرار بازرسان بازار و اصناف در نقاط مختلف شهری جاگذاری شده باید فعال باشند تا نظارت مستمر بر بازار انجام شود.

وی اظهار داشت: تمامی تدابیر لازم برای تامین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم و جلوگیری از افزایش قیمت‌ها در بازار باید اندیشیده شود و تیم‌های نظارت بر روند قیمت کالاها در بازار بیش از پیش نظارت کنند.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی نیز در این جلسه با اشاره به افزایش قیمت ساخت و سازها در استان، گفت: مسوولان سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان‌غربی تعرفه‌های این بخش را باید کاهش دهند زیرا طبق قانون هرگونه افزایش قیمت غیرقانونی است.

محمد دهقان افزود: این موضوع مورد پیگیری بازرسان این سازمان است و نتیجه برخوردهای قانونی به زودی اطلاع‌رسانی می‌شود.

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی آذربایجان‌غربی گفت: در حال حاضر ١۴٧ هزار و ۵٠٠ تُن گندم در این استان ذخیره شده و مشکلی در خصوص تامین این کالای اساسی وجود ندارد.

علیرضا زارعی افزود: این میزان گندم برای مصرف مردم آذربایجان‌غربی تا خردادماه سال آینده کافی است و کمبودی در این زمینه احساس نمی‌شود.

در ادامه این جلسه حاضران نظرهای خود را برای رصد و کنترل دقیق بازار ارائه کردند و تدابیر لازم برای جلوگیری از افزایش قیمت سایر کالاها سنجیده شد.

چغندرقند یکی از محصولات کشاورزی پرآب‌بر است که کشت آن در حوضه آبریز دریاچه ارومیه خسارت‌های بالایی به منابع آبی وارد می‌کند.

این گیاه در بیشتر نقاط دنیا در فصل پاییز کشت می‌شود تا بیشترین حجم آب مورد نیاز خود را از باران‌های پاییزی تامین ‌کند و بخش کمی از آن با آبیاری کشاورزان تامین ‌شود.

با این حال وقتی کشت این گیاه در اوایل دهه ۱۳۷۰ به آذربایجان‌غربی راه پیدا کرد، کشاورزان مجبور شدند آن را در بهار بکارند تا محصول آنان از سرمای شدید زمستان در امان بماند.

آذربایجان‌غربی ۲۳۵ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی و ۸۰۰ تا یک میلیون هکتار زمین کشاورزی دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود 40 گیف گل زیبا و دیدنی