بی‌نظمی و شلختگی همسر بر روابط زوجین تأثیرگذار است


بی‌نظمی و شلختگی همسر بر روابط زوجین تأثیرگذار  است

روانشناس و زوج درمانگر در کردستان گفت: شلختگی و عدم توجه به نظافت شخصی، تأثیر منفی بسیاری بر رابطه زوجین گذاشته و مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند.

تریفه منقی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به بی‌نظمی و شلختگی همسر و تأثیر آن بر روابط زوجین، اظهار کرد: شلختگی و عدم توجه به نظافت شخصی، تأثیر منفی بسیاری بر رابطه زوجین گذاشته و مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند، نامرتب بودن محیط خانه باعث برهم خوردن تعادل زندگی شده و همچنین ممکن است فرد شلخته در آراستگی و نظم شخصی نیز با مشکل مواجه باشد، به همین دلیل فرد به‌تدریج نسبت به همسر خود سرد می‌شود.

وی افزود: برخی از زوجین باگذشت زمان، به زیبایی و تمیز بودن ظاهر خود اهمیت چندان نمی‌دهند و این‌گونه خود را توجیه می‌کنند که بعد از چند سال زندگی مشترک نیاز به این کارها نیست. اما این نگرش درست نیست و لازم است زوجین به بهانه صمیمیت، کیفیت رابطه خود را فدا نکنند و این مسئله برای آن‌ها مهم باشد که همیشه مورد تائید همسر خود قرار بگیرند.

شلختگی موضوعی ذاتی یا اکتسابی؟

روانشناس و زوج درمانگر در کردستان، با اشاره به اینکه تحقیقات نشان داده است ژنتیک تا حدودی می‌تواند در شلختگی افراد تأثیرگذار باشد، بیان کرد: شلختگی در بین افرادی که سابقه خانوادگی نامرتب بودن را دارند بیشتر مشاهده‌شده اما هنوز ژن مربوط به آن مشخص نیست. از طرف دیگر این نظریه وجود دارد که قواعد مربوط به شلختگی و نظم در دوران یک و نیم تا سه‌سالگی در کودک شکل می‌گیرد؛ به این صورت می‌توان گفت که اساس رعایت نظم و ترتیب در دوران کودکی شکل می‌گیرد و تربیت والدین و معلمان نیز تأثیرگذار است.

مقابله با بی‌نظمی و شلختگی همسر

منقی عنوان کرد: به‌طورمعمول، افراد شلخته قبول ندارند که مشکل از آن‌ها بوده و معتقد هستند مدل زندگی و عاداتشان کاملاً درست است اما در زمان مواجه‌شدن با مشکل، متوجه رفتار اشتباه خود می‌شوند و برای رفع آن اقدام می‌کنند.

وی اولین قدم برای مقابله با شلختگی را پذیرفتن رفتار اشتباه توسط خود فرد دانست و بیان کرد: عادات‌ اشتباه به‌سرعت تغییر نمی‌کند و برای اصلاح آن باید شکیبا بود.

روانشناس و زوج درمانگر در کردستان، ذکر کرد: زمانی که فرد برای ترک عادات خود تلاش می‌کند، لازم است همسر او با رفتارهای کلامی، او را تشویق کند و جملاتی همچون "امروز خیلی آراسته شدی" و "خانه امروز خیلی تمیز است" با این جملات فرد نشان می‌دهد متوجه تغییرات همسر خود شده و او را برای ادامه تغییرات مثبت مصمم‌تر می‌کند.

منقی گفت: اگر شلختگی ریشه در دوران کودکی فرد داشته باشد در این مواقع فرد نیاز به مشاور و روانکاو برای درمان دارد.

راهکارهای مقابله با بی‌نظمی و شلختگی همسر

وی متعقد است زن و شوهر آیینه یکدیگرند و در رفتار هم بسیار تاثیرگذارهستند، برای ایجاد تغییر در همسر خود، ابتدا لازم است به آراستگی خود اهمیت بدهید و نظر او را نیز در این زمینه بپرسید. با همسر خود صحبت کنید و به او نشان دهید که باید تغییرات را در خود به وجود آورد.

روانشناس و زوج درمانگر در کردستان، افزود: بدترین راه برای مقابله با شلختگی همسر، رفتارها و جملات منفی است. جملاتی همچون" از دستت خسته شده‌ام"، "باز که خونه رو به‌هم‌ریخته‌ای" یا "باز که به خودت نرسیدی" معمولاً نتیجه کاملاً برعکس دارند. همسر شما با شنیدن این عبارات، در مقابل شما گارد می‌گیرد و بیشتر از قبل به رفتارهای خود ادامه می‌دهد.

غیرمستقیم با همسرتان صحبت کنید

منقی خاطرنشان کرد: برخی مواقع نمی‌توان به‌صورت مستقیم شلختگی و بی‌نظمی همسر را با او درمیان گذاشت، این در شرایطی بوده که شما به‌تازگی ازدواج‌کرده‌اید و عمق رابطه‌تان به‌قدر کافی زیاد نیست و یا صفات شخصی طرف مقابل این را ایجاب می‌کند در این راستا با صحبت کردن منتقدانه باعث رنجیده‌خاطر شدن همسرتان می‌شوید.

وی یادآور شد: می‌توانید به همسرتان بگویید که نظم و آراستگی برای شما اهمیت زیادی دارد، همچنین می‌توانید از او برای مرتب کردن خانه کمک بخواهید در این مواقع او متوجه می‌شود در انجام این کار سهیم است و در حین انجام کار و پس‌ازآن از احساس خوبی که به شما دست داده صحبت کنید و بابت این احساس تشکر کنید.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | هدیه عجیب مهسا طهماسبی برای حامد آهنگی؛ چسب بزن بشین!