یک هزار و 300 حلقه چاه غیرمجاز آب در سقز وجود دارد


یک هزار و 300 حلقه چاه غیرمجاز آب در سقز وجود دارد

سنندج - ایرنا - رییس اداره امور منابع آب سقز گفت: یک هزار و 300 حلقه چاه غیرمجاز آب در این شهرستان وجود دارد که پرونده قضایی برای آنها تشکیل و در حال رسیدگی است.

عباس جاوید روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: استفاده بی رویه از منابع آب زیرزمینی با حفر چاه‌های مجاز و غیرمجاز از جمله دلایلی است که باعث شده منابع آب زیرزمینی بشدت کاهش پیدا کند و تنش ناشی از کمبود آب گریبانگیر بسیاری از نقاط کشور از جمله سقز شود.

وی با بیان اینکه منابع آب زیرزمینی یکی از مهمترین منابع کشور است و حفظ آن وظیفه مسوولان و عزم جدی همگانی و مشارکت مردم است، افزود: تعداد چاه های غیرمجاز و بیش از حد نیاز، باعث کاهش حجم آب‌های زیرزمینی، چشمه‌ها و حتی آب‌های سطحی منطقه شده است.

جاوید با اشاره به اینکه ۲ هزار و ۲۰۰ حلقه چاه مجاز آب در این شهرستان داریم، یادآور شد: یک هزار و ۳۰۰ حلقه چاه غیرمجاز آب هم حفر شده که برای بسیاری از این چاه‌های غیرمجاز پرونده قضایی تشکیل شده و هم اکنون مر احل قانونی برای مسدود کردن آنها در حال بررسی و رسیدگی است.

وی اضافه کرد: سال ۹۰ قانون تعیین تکلیف چاه های غیرمجاز در مجلس شورای اسلامی تصویب شد بر اساس این قانون افرادی که اقدام به حفر این چاه ها کرده بودند باید در سامانه اینترنتی ثبت نام کنند تا با رعایت شرایط و ضوابط از آب این چاه ها بهره‌مند شوند.

جاوید گفت: شهرستان سقز به لحاظ جغرافیای شرایط ایده‌الی دارد و دارای سدهای چراغ ویس در بالا و شهید کاظمی در پایین شهر است لذا هیچگونه مشکلی برای تامین آب شرب، کشاورزی و صنعتی شهرستان نداریم.

رییس اداره امور منابع آب سقز با اشاره به اینکه ۷۰ درصد آب شرب شهروندان از سد چراغ ویس تامین می شود، تاکید کرد: با تخصیص آب از سد چراغ ویس ۵ هزار و ۷۰۰ هکتار اراضی کشاورزی این منطقه تحت پوشش شبکه آبی قرار می‌گیرد.

وی به انتقال آب سد چراغ ویس به تصفیه خانه سقز نیز اشاره کرد و افزود: طرح انتقال آب تصفیه شده از تصفیه خانه شماره ۲ به شبکه آب شهری با اعتبار ۱۵۰ میلیارد ریالی و شش هزار و ۵۰۰ متر طول در حال اجراست و ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

سقز با بیش از ۲۲۶ هزار نفر جمعیت دومین شهرستان پر جمعیت استان کردستان است که در ۱۹۰ کیلومتری شمال سنندج مرکز این استان قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نام بیماری سخت ترانه علیدوستی اعلام شد | اعلام آخرین وضعیت روند درمان بازیگر سرشناس