با زردچوبه پوست و موی خود را جوان نگه دارید


با زردچوبه پوست و موی خود را جوان نگه دارید

زردچوبه یا زرچوبه ادویه ای زرد رنگ بوده و هزاران سال است که به عنوان گیاه دارویی در هند استفاده می شود.

به گزارش مشرق، زردچوبه که یکی از گیاهان خانواده‌ی زنجبیل است، حاوی مقادیر بالایی ترکیبات خاصی به نام کورکومینوئید می‌باشد که مهمترین آن‌ها کورکومین است، کورکومین ترکیب فعال زردچوبه بوده و دارای اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی بسیار قوی می‌باشد. تحقیقات معتبر نشان می‌دهند که زردچوبه خواص زیادی برای بدن و حتی ذهن انسان دارد. ما در اینجا می‌خواهیم خواص زردچوبه برای سلامت پوست و مو را توضیح دهیم.

درمان جوش صورت و آکنه

آکنه و جوش همیشه باعث ناراحتی و عذاب افراد می‌شوند. زردچوبه در درمان و جلوگیری از آکنه و جوش بسیار موثر است. زیرا روغن اضافی پوست را از بین می‌برد و منافذ مسدود شده که عامل اصلی بروز جوش هستند را باز می‌کند. خاصیت ضد التهابی زردچوبه التهاب جوش و آکنه را کاهش می‌دهد و خاصیت آنتی باکتریایی آن باعث جلوگیری از بروز مجدد آکنه می‌شود.

پسوریازیس

به گفته محققان زردچوبه ممکن است آنزیم‌های التهابی مرتبط با پسوریازیس را مختل کند. نصف قاشق چایخوری پودر زردچوبه را با آب ترکیب کنید تا خمیری ایجاد شود یک لایه نازک از این خمیر را بر روی ضایعات پسوریازیس بمالید، بگذارید یک شب بماند و صبح روز بعد با آب گرم بشویید.

درمان چین و چروک پوست

خاصیت آنتی اکسیدانی زردچوبه به مبارزه با بیشتر علایم پیری مانند چین و چروک در صورت و گردن کمک می‌کند. شما می‌توانید زردچوبه را به عنوان ادویه همیشگی در غذاهایتان مصرف کنید تا از بروز چین و چروک جلوگیری کنید. همچنین می‌توانید یک ماسک زردچوبه هم بسازید و چین و چروک‌های صورتتان را درمان کنید. برای تهیه این ماسک کافی است دو قاشق زردچوبه، دو قاشق شیر و آرد ذرت را با هم مخلوط کنید و بگذارید ۱۰ دقیقه روی چین و چروک‌های صورت تان بماند سپس با آب سرد بشویید؛ و تاثیر شگفت انگیز آن را ببینید.

درمان ترک کف پا

زردچوبه دارای خواص آبرسانی قوی بوده و می‌تواند برای درمان ترک کف پا استفاده شود.

مقادیر مساوی روغن کرچک و روغن نارگیل را مخلوط کنید و مقداری زردچوبه به آن اضافه کنید، این مخلوط را بر روی کف پا بمالید، بگذارید ۱۵ دقیقه بماند و سپس با آب سرد بشویید.

اسکراب لایه بردار زردچوبه

یک قاشق غذاخوری زردچوبه را با یک قاشق غذاخوری آب و سرکه سیب مخلوط کنید و آن را به آرامی بر روی پوست صورت دهید، بگذارید ۱۵ دقیقه بماند و سپس خوب بشویید.

این اسکراب را دو تا سه بار در هفته استفاده کنید تا سلول‌های مرده پوست را از بین ببرد.

رفع سیاهی دور چشم

خمیر زردچوبه: برای تهیه این ترکیب، کافی است کمی پودر زردچوبه را با نصف قاشق چایخوری آب لیمو و یک قاشق چای خوری آب گوجه و کمی آرد ترکیب کنید. ترکیب فوق را بر روی سیاهی دور چشم مالیده و اجازه دهید ۱۰ دقیقه به همان حالت بماند.

راه دیگر ترکیب زردچوبه و آب آناناس است. این ترکیب را نیز می‌توانید مانند ترکیب قبلی بر روی تیرگی دور چشم مالیده و سپس بعد از ۱۰ دقیقه آن را بشویید. هر دو مورد موجب روشن شدن رنگ پوست دور چشم می‌شوند.

جلوگیری از ریزش مو

برخی مطالعات می‌گویند که کورکومین موجود در زردچوبه می‌تواند از ریزش مو جلوگیری کند.

درمان شوره سر

ترکیبی از پودر زردچوبه و روغن زیتون را ۲۰ دقیقه بر روی مو بمالید و سپس با آب و شامپو بشویید، این ترکیب می‌تواند شوره سر را درمان کند و سلامت پوست سر را بهبود بخشد.

از بین بردن موهای صورت

مخلوط زردچوبه و آرد ذرت می‌تواند یک اسکراب طبیعی و خمیری خانگی برای از بین بردن موهای زاید صورت باشد.

برای تهیه این خمیر دو قاشق زردچوبه، و دو قاشق آرد ذرت را در ۴ قاشق شیر گرم مخلوط کنید و این خمیر را روی پوست خود بگذارید و بانوک انگشتان تان به صورت دایره‌ای ماساژ دهید. استفاده منظم ۴ هفته‌ای از این اسکراب تاثیر قابل توجهی در حذف موهای زاید صورت تان خواهد داشت.

بهبود زخم

زردچوبه می‌تواند زخم را بهبود دهد. خاصیت ضدالتهابی زردچوبه می‌تواند التهاب زخم را کم کند و باعث زودتر جوش خوردن زخم شود. تحقیقات نشان داده است که این ادویه تاثیر مثبتی روی کلاژن‌ها و بافت پوست دارد.

پیری زودرس

ماسک زردچوبه علائم پیری زودرس را هم از بین می‌برد و از آن جلوگیری می‌کند.

جلوگیری از سرطان

زردچوبه می‌تواند از سرطان پوست جلوگیری کند.

درمان پوست چرب

برای درمان پوست چرب و کاهش چربی اضافه پوست از زردچوبه استفاده می‌کنند. پودر زردچوبه را به همراه آرد گندم و ماست و چند قطره آب لیمو مخلوط کنید و اجازه دهید ۱۵ دقیقه روی پوست بماند و بعد پوست خود رابشویید.

روشن شدن پوست

زردچوبه برای پوستی که در اثر رادیکال‌های آزاد و افزایش سن تیره شده است مناسب است. ماسک زردچوبه برای روشن شدن پوست را می‌توان با ترکیب پودر زردچوبه و عسل به همراه آرد گندم ساخت. اگر پوست خشکی دارید می‌توانید به این ترکیب روغن بادام شیرین یا روغن زیتون اضافه کنید.

توجه: پیش از مصرف هرگونه ماسک بر روی صورت و نواحی حساس بدن، با مالیدن مقداری کمی از آن بر روی پوست دست خود به مدت حداقل ۲۰ دقیقه، از نداشتن حساسیت نسبت به آن اطمینان حاصل نمایید.

اگر در اثر استفاده از ماسک‌های زردچوبه، پوست شما زرد رنگ شد بهتر است مقداری روغن (روغن نارگیل یا روغن زیتون) بر روی آن بمالید و خوب ماساژ دهید و سپس با آب گرم خوب بشویید.

منبع: انا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در