طرز تهیه مربای قیسی خوش رنگ و محبوب با دو طعم متفاوت


مربای قیسی از انواع مرباهای خوشمزه تبریزی است که اغلب سر سفره افطار به چشم می خورد و این مربا خوش طعم به کمک قیسی سیاه یا قیسی زرد پخته می شود همچنین می توانید از این مربا به عنوان دسر نیز استفاده نمایید. طرز تهیه مربای قیسی با دو روش متفاوت برای پخت مربا از روش های مختلفی استفاده می شود و مربای زردآلو و مربای هویج و مربای برگه زردآلو و مربای...

مربای قیسی از انواع مرباهای خوشمزه تبریزی است که اغلب سر سفره افطار به چشم می خورد و این مربا خوش طعم به کمک قیسی سیاه یا قیسی زرد پخته می شود همچنین می توانید از این مربا به عنوان دسر نیز استفاده نمایید.

طرز تهیه مربای قیسی با دو روش متفاوت

برای پخت مربا از روش های مختلفی استفاده می شود و مربای زردآلو و مربای هویج و مربای برگه زردآلو و مربای قیسی از خوشمزه ترین انواع مرباها هستند که شما می توانید برای ایجاد تنوع در پخت مربا از این روش ها استفاده نمایید. در ادامه با نحوه پخت مربای قیسی با دو روش مختلف آشنا خواهید شد که امیدواریم مورد توجه تان قرار بگیرد.

طرز تهیه مربای قیسی خوش رنگ و محبوب با دو طعم متفاوت

روش اول ( دستور تهیه مربا قیسی سیاه )

مواد لازم

قیسی سیاه : یک کیلوگرم شکر : یک کیلوگرم جوهر لیمو : ۱/۴ قاشق چایخوری آب : ۴ لیوان

طرز پخت مربای قیسی سیاه

برای تهیه مربای قیسی باید از قیسی های نرم و با کیفیت استفاده نمایید و در صورتی که قیسی ها خشک هستند می توانید آن ها را درون مقداری آب ولرم خیس کنید تا نرم شوند و به خوبی پف کنند.

قیسی ها را بشویید و آن ها را درون آبکش بریزید تا آب آن ها خارج شود و به صورت کامل خشک شوند سپس شکر و آب را درون قابلمه ای مناسب بریزید و قابلمه را روی حرارت گاز قرار دهید تا آب به دمای جوش برسد و شربت مربا غلیظ شود.

جوهر لیمو را به شربت مربا بیفزایید و اجازه دهید تا شربت همچنان بجوشد و به قوام لازم برسد. قیسی ها را درون شربت بریزید و اجازه دهید تا به همراه شربت بجوشند و پف کنند و بعد از اینکه قیسی ها نرم شدند حرارت شعله گاز را خاموش نمایید. توجه داشته باشید که اگر قیسی ها بیش از حد اندازه در شربت بجوشند سفت می شوند.

طرز تهیه مربای قیسی خوش رنگ و محبوب با دو طعم متفاوت

اجازه دهید تا مربای قیسی درون قابلمه به صورت کامل خنک شود و بعد از خنک شدن مربا اگر شربت آن به اندازه کافی خنک بود مربا را درون ظرف درب دار شیشه ای بریزید و آن را در یخچال نگهداری نمایید.

اگر بعد از اینکه مربا خنک شد شربت آن رقیق بود می توانید به کمک کفگیر سوراخ داری قیسی ها را از درون شربت خارج نمایید و مجددا شربت را روی حرارت گاز قرار دهید تا بجوشد و به قوام لازم برسد سپس حرارت گاز را خاموش نمایید و قیسی ها را به شربت قوام یافته بیفزایید و بعد از خنک شدن مربا آن را درون ظرفی مناسب بریزید.

طرز تهیه مربای قیسی خوش رنگ و محبوب با دو طعم متفاوت

روش دوم ( دستور تهیه مربای قیسی زرد )

مواد لازم

قیسی زرد : ۲۵۰ گرم شکر : یک پیمانه آبلیموی تازه : یک قاشق غذاخوری هل : دو تا سه عدد گلوکز : ۱/۴ پیمانه

طرز تهیه مربای قیسی زرد

برای تهیه مربا قیسی زرد ابتدا قیسی ها را بعد از شستن درون قابلمه ای مناسب بریزید و آب را به آن ها بیفزایید سپس قابلمه را روی حرارت گاز قرار دهید تا قیسی ها بجوشند و نرم شوند.

طرز تهیه مربای قیسی خوش رنگ و محبوب با دو طعم متفاوت

شکر و گلوکز را به قابلمه مربا بیفزایید و اجازه دهید تا شربت بجوشد و غلیظ شود و بعد از اینکه شربت غلیظ شد و به قوام لازم رسید آبلیمو و هل را به آن بیفزایید و بعد از اینکه مربا چند جوش زد حرارت گاز را خاموش نمایید و اجازه دهید تا به صورت کامل خنک شود سپس مربا را درون ظرف درب دار شیشه ای بریزید و آن را در یخچال قرار دهید.

طرز تهیه مربای قیسی خوش رنگ و محبوب با دو طعم متفاوت

نکات طلایی برای پخت بهتر مربای قیسی

۱. مربای قیسی دارای کالری و قند بالایی می باشد از این رو بهتر است افرادی که دارای اضافه وزن یا دیابت هستند این مربا را به کمک شکر قهوه ای بپزند و آن را با نان جو میل کنند.

۲. اگر شما تمایل دارید چاق شوید می توانید مربای قیسی را به همراه خامه و کره و نان گندم میل نمایید.

طرز تهیه مربای قیسی خوش رنگ و محبوب با دو طعم متفاوت

۳. مربای قیسی را حتما درون یخچال نگهدارید زیرا در مکان گرم به زودی فاسد می شود.

۴. در صورت تمایل می توانید وسط مربای قیسی سیاه را به کمک گردو پر نمایید که در این صورت بعد از آماده شدن مربا و سرد شدن آن می توانید برشی در قیسی ها ایجاد نمایید و به آرامی هسته آن ها را بیرون آورید سپس ۱/۲ مغز گردو را درون قیسی قرار دهید و دو لبه آن را روی مغز بیاورید و فشار دهید.

طرز تهیه مربای قیسی خوش رنگ و محبوب با دو طعم متفاوت

در این مطلب با طرز تهیه مربای قیسی آشنا شدید که امیدواریم از طعم بی نظیر این مربا نهایت لذت را ببرید و لحظات خوب و خوشی را در کنار اعضای خانواده خود سپری نمایید.

منبع : آرگا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آشپزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا