گرامیداشت عبدالجواد فلاطوری در هامبورگ برگزار شد


گرامیداشت عبدالجواد فلاطوری در هامبورگ برگزار شد

گرامیداشت عبدالجواد فلاطوری 24 ژانویه برابر با 4 بهمن ماه در مرکز اسلامی هامبورگ برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، گرامیداشت عبدالجواد فلاطوری ۲۴ ژانویه برابر با ۴ بهمن ماه در مرکز اسلامی هامبورگ برگزار شد. در این مراسم کتاب دگرگونی بنیادی فلسفه یونان در برخورد با شیوه اندیشه اسلامی تحلیل و بررسی شد. همچنین محمدحسن یعقوبیان عضو هیأت علمی دانشگاه شهید مطهری درباره فلاطوری: مسئله تمایز و دیالوگ دینی-فرهنگی سخنرانی کرد.

در ادامه گزارشی از سخنرانی یعقوبیان از نظر شما می‌گذرد:

حرکت پروفسور فلاطوری در مسیر زندگی‌اش از محله بیدآباد اصفهان تا کلن و هامبورگ و آرام گرفتن دوباره‌اش در زادگاهش اصفهان و زیست معرفتی او در میانه این آغاز و انجام، در عرصه‌های مختلف دینی و فلسفی در سطح جهانی، تفسیرهای مختلفی را به خود دیده است. دست کم سه دیدگاه از ماهیت کار و اندیشه استاد فلاطوری می‌توان نشان داد که تاکنون نیز از سوی برخی اندیشمندان ارائه شده است:

برخی او را یک تفکیکی تمام عیار دانسته اند که تنها به تفکیک قلمرو دین و فلسفه می‌اندیشید.

و برخی به سبب تلاش‌های فلسفی او در فلسفه اسلامی و غرب، او را یک فیلسوف دانسته اند.

دیدگاه سوم نیز، نظر به دغدغه‌های اسلامی و شیعی اش، او را در عداد کسانی چون اقبال لاهوری به عنوان یک مصلح و احیاگر دینی معرفی کرده اند.

این بحث بر آن است که لایه و تصویر دیگری از آن شخصیت ارائه دهد. چه این که البته تصاویر سه گانه پیشین، به نحوی در شکل‌گیری شخصیت او یا در تلاش‌ها و نمودهای بیرونی گفتاری-رفتاری او بروز و ظهور داشته است؛ اما به نظر می‌رسد در تصویر چهارمی، می‌توان از استاد فلاطوری به عنوان یک متفکر و اندیشمند میان فرهنگی – البته با حفظ نسبت -یا گفتگوگر فرهنگی در مقیاس جهانی نام برد. در این رویکرد چهارم، شاهد چند گام معرفتی مهم هستیم:

ابتدا به نقد اندیشه‌های میانجی‌گر و تلفیقی در سنت یونانی و به ویژه فلسفه اسلامی پرداخته است.

سپس متوجه مسئله تمایز و دوگانگی‌های فکر یونانی و سامی در تفکر شرق و غرب شده است.

و از تمایز، به مسئله تفهیم و تفاهم و چگونگی تبادلات فرهنگی، به ویژه در معرفی تشیع در مقیاس جهانی به عنوان یک دغدغه مهم رسیده است. پرسش اصلی او در این گام این است: «ما چه داریم و چگونه می‌توانیم عرضه کنیم؟»

گرامیداشت عبدالجواد فلاطوری در هامبورگ برگزار شد

پل ارتباطی گذر از تمایزات فرهنگی:

خود انتقادی درون فرهنگی

توجه به دیگری فرهنگی به جای نفی یا هضم آن به عنوان «دیگری من»

اخذ زبان مشترک

دست‌یابی به هم پوشانی‌های فرهنگی

این موارد به عنوان پل‌های ارتباطی گذر از تمایزات فورمی و چارچوبی است که مورد توجه استاد فلاطوری قرار گرفته است. بدیهی است فهم دغدغه و سبک او و تداوم سرنخ‌هایش، می‌تواند راهگشای دیالوگ بین الادیانی و شابلونی از تبلیغ و گسترش تشیع برای مخاطبان نوین در جهان امروز باشد.


به گزارش خبرنگار مهر، گرامیداشت عبدالجواد فلاطوری ۲۴ ژانویه برابر با ۴ بهمن ماه در مرکز اسلامی هامبورگ برگزار شد. در این مراسم کتاب دگرگونی بنیادی فلسفه یونان در برخورد با شیوه اندیشه اسلامی تحلیل و بررسی شد. همچنین محمدحسن یعقوبیان عضو هیأت علمی دانشگاه شهید مطهری درباره فلاطوری: مسئله تمایز و دیالوگ دینی-فرهنگی سخنرانی کرد.

در ادامه گزارشی از سخنرانی یعقوبیان از نظر شما می‌گذرد:

حرکت پروفسور فلاطوری در مسیر زندگی‌اش از محله بیدآباد اصفهان تا کلن و هامبورگ و آرام گرفتن دوباره‌اش در زادگاهش اصفهان و زیست معرفتی او در میانه این آغاز و انجام، در عرصه‌های مختلف دینی و فلسفی در سطح جهانی، تفسیرهای مختلفی را به خود دیده است. دست کم سه دیدگاه از ماهیت کار و اندیشه استاد فلاطوری می‌توان نشان داد که تاکنون نیز از سوی برخی اندیشمندان ارائه شده است:

برخی او را یک تفکیکی تمام عیار دانسته اند که تنها به تفکیک قلمرو دین و فلسفه می‌اندیشید.

و برخی به سبب تلاش‌های فلسفی او در فلسفه اسلامی و غرب، او را یک فیلسوف دانسته اند.

دیدگاه سوم نیز، نظر به دغدغه‌های اسلامی و شیعی اش، او را در عداد کسانی چون اقبال لاهوری به عنوان یک مصلح و احیاگر دینی معرفی کرده اند.

این بحث بر آن است که لایه و تصویر دیگری از آن شخصیت ارائه دهد. چه این که البته تصاویر سه گانه پیشین، به نحوی در شکل‌گیری شخصیت او یا در تلاش‌ها و نمودهای بیرونی گفتاری-رفتاری او بروز و ظهور داشته است؛ اما به نظر می‌رسد در تصویر چهارمی، می‌توان از استاد فلاطوری به عنوان یک متفکر و اندیشمند میان فرهنگی – البته با حفظ نسبت -یا گفتگوگر فرهنگی در مقیاس جهانی نام برد. در این رویکرد چهارم، شاهد چند گام معرفتی مهم هستیم:

ابتدا به نقد اندیشه‌های میانجی‌گر و تلفیقی در سنت یونانی و به ویژه فلسفه اسلامی پرداخته است.

سپس متوجه مسئله تمایز و دوگانگی‌های فکر یونانی و سامی در تفکر شرق و غرب شده است.

و از تمایز، به مسئله تفهیم و تفاهم و چگونگی تبادلات فرهنگی، به ویژه در معرفی تشیع در مقیاس جهانی به عنوان یک دغدغه مهم رسیده است. پرسش اصلی او در این گام این است: «ما چه داریم و چگونه می‌توانیم عرضه کنیم؟»

گرامیداشت عبدالجواد فلاطوری در هامبورگ برگزار شد

پل ارتباطی گذر از تمایزات فرهنگی:

خود انتقادی درون فرهنگی

توجه به دیگری فرهنگی به جای نفی یا هضم آن به عنوان «دیگری من»

اخذ زبان مشترک

دست‌یابی به هم پوشانی‌های فرهنگی

این موارد به عنوان پل‌های ارتباطی گذر از تمایزات فورمی و چارچوبی است که مورد توجه استاد فلاطوری قرار گرفته است. بدیهی است فهم دغدغه و سبک او و تداوم سرنخ‌هایش، می‌تواند راهگشای دیالوگ بین الادیانی و شابلونی از تبلیغ و گسترش تشیع برای مخاطبان نوین در جهان امروز باشد.

کد خبر 4836428

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط