تصفیه‌خانه هفتم آب شرب تهران فردا به بهره‌برداری می‌رسد


تصفیه‌خانه هفتم آب شرب تهران فردا به بهره‌برداری می‌رسد

تهران- ایرنا- تصفیه خانه هفتم با ظرفیت پنج متر مکعب در ثانیه با هدف تامین آب شرب نواحی جنوب شهر تهران و شهرهای جنوب شرقی استان تهران با حضور مسئولان کشوری فردا (هشتم بهمن ماه) به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش ایرنا، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران روز دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بهره برداری از این پروژه دو میلیون نفر از جمعیت مناطق قیامدشت، خاورشهر، خاوران، نازی آباد، شوش، یافت آباد، پاکدشت، ورامین، قرچک، باقرآباد و خیرآباد را تحت پوشش قرار خواهند داد.

محمدرضا بختیاری افزود: ٥٥٠ میلیارد تومان برای فاز دوم و شبکه انتقال آن هزینه شده است که ارزش روز این پروژه به قیمت روز، یک هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

وی با اشاره به این که این پروژه، طرح جامع آب استان تهران بوده است گفت: بهره برداری این پروژه عدالت اجتماعی را برای مردم مناطق جنوب و جنوب شرقی شهر و استان تهران را رقم می زند ضمن اینکه فاصله کیفیت آب شمال تهران با جنوب تهران بسیار کم می شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران ادامه داد: این تصفیه خانه در دو مدول طراحی شده بود که مدول نخست آن در سال دی ماه سال ١٣٩٤ توسط ریاست جمهوری افتتاح و ساخت مدول دوم سال١٣٩٦ آغاز شد.

وی افزود: شبکه انتقال آب از این تصفیه خانه به پیشوا نیز تا دوماه آینده عملیاتی می شود.

تصفیه خانه هفتم تهران که از سد ماملو تغذیه می شود، در پاکدشت واقع شده است.

توقف فعالیت ۱۵۰ چاه در بخش جنوب شرق استان تهران
بختیاری با بیان اینکه با بهره برداری از این پروژه برداشت آب از حدود ١٥٠ چاه متوقف می شود گفت: این امر باعث تعادل بخشی به سفره های زیرزمینی دشت ورامین و شهریار می شود.

وی گفت: پدیده فرونشست ٥٠ سال است که اتفاق می افتد، که با کاهش برداشت آب از منابع زیرزمینی در طولانی مدت فرونشست کم می شود، هر قدر منابع آب سطحی جایگزین منابع زیرزمینی شود شاهد افزایش کیفیت آب شرب خواهیم برد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با اشاره به اینکه ٧٠ درصد آب شرب استان تهران از منابع سطحی و ٣٠درصد از منابع زیرزمینی تامین می شود گفت: با بهره برداری این پروژه ٨٠ درصد آب از منابع سطحی مورد استفاده قرار می گیرد.

وی اضافه کرد: ٣٥ درصد آب شرب کشور در استان تهران مصرف می شود که در بقیه استان ها این رقم حدود هشت درصد است.

بهره برداری از تصفیه خانه ششم و فاضلاب فیروز بهرام تهران در سال آینده
بختیاری از بهره برداری تصفیه خانه ششم در خردادماه سال آینده خبر داد و گفت: با اجرای این طرح نیاز آبی بخش شمال، شمال غرب و جنوب غرب تامین می شود.

وی گفت: تصفیه خانه ششم تهران در زمینی به مساحت ۲۰ هکتار در منطقه لتمال کن در شمالغرب تهران واقع شده است.

وی ادامه داد: تصفیه خانه فاضلاب فیروز بهرام با سرمایه ٢هزار و ٣٠٠ میلیارد تومان پایان سال آینده وارد مدار می شود؛ این تصفیه‌خانه فاضلاب در زمینی به مساحت نزدیک به ۴۵ هکتار در جنوب غرب تهران منطقه «فیروزبهرام» در چهار مدول در حال احداث است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران خاطر نشان کرد: در بهره برداری از این تصفیه خانه ها به تولید بومی اکتفا شده است به گونه ای که در صنعت آب و فاضلاب ٩٠ درصد تولید داخلی و بعضی از تجهیزات وارداتی است.

طراحی خطوط آبرسانی به شهرستان های غرب استان تهران
وی با بیان این که طراحی خطوط آبرسانی به شهرستان های غرب استان تهران صورت می گیرد اظهار داشت: برای طراحی خطوط شهرستان شهریار و قدس با مشاوره ها در حال برگزاری جلسه هستیم تا چندسال آینده اجرایی می شود.

بختیاری گفت: رشد جمعیت در تهران به قدری سریع است که دستگاه های خدمت رسان عقب هستند ضمن اینکه منابع آب به خاطر وضعیت بارندگی و شرایط جغرافیایی نیز محدود است.

آب غیر سالم در شهر تهران به هیچ عنوان وجود ندارد
وی با تاکید بر اینکه آب غیر سالم در شهر تهران به هیچ عنوان وجود ندارد بیان کرد: نیترات(NO۳) آب تا ٥٠ پی پی ام قابل قبول است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران افزود: بخاطر وجود املاح در آب شرب (EC) شهرستان های ورامین و قرچک آب شیرین‌کن‌ها در این مناطق نصب بود که با بهره برداری از تصفیه خانه هفتم کیفیت آب جنوب ارتقا پیدا می کند.

اجرای ۷۷ درصدی شبکه فاضلاب در تهران
بختیاری با بیان اینکه ٧٧ درصد شبکه فاضلاب در تهران اجرا شده است گفت: شهرداری، شورای اسلامی شهر و نیروی انتظامی استان تهران همکاری های خوبی با این شرکت برای اجرای شبکه فاضلاب داشتند در غیر این صورت این شبکه به سختی اجرایی می‌شد.

وی تاکید کرد: اکنون ۶۰ درصد جمعیت استان تهران به شبکه فاضلاب متصل هستند، ضمن اینکه درصدد هستیم تا با سرعت بیشتری تصفیه خانه های تهران را برای جهت بهره وری مردم به بهره برداری برسانیم.

مصرف ۹۵۷ میلیون متر مکعب آب شرب در تهران
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با اشاره به اینکه از ابتدای امسال تا کنون مردم شهر تهران ٩٥٧ میلیون متر مکعب آب شرب مصرف کردند گفت: امسال مردم نسبت به مدت مشابه سال گذشته ٤٧ میلیون متر مکعب بیشتر مصرف کردند که این امر به خاطر تصور غلط از افزایش بارش ها بوده است.

وی تاکید کرد: هزینه هر متر مکعب تولید و توزیع آب در تهران دو هزار و ٥٠٠ تومان است در حالی که مردم ٦٠٠ تومان از این رقم را پرداخت می کنند.

۲۰ درصد شهروندان تهرانی بیش از حد نرمال آب مصرف می کنند
بختیاری خاطر نشان کرد: ٦٥ درصد مردم تهران مصرف آب را مدیریت می کنند و برای کسانی که بیش از حد نرمال آب مصرف کنند جریمه ١٦ درصدی بر روی قبوض آب اعمال می شود.

به گفته وی، ٢٠ درصد شهروندان تهرانی بیش از حد نرمال آب مصرف می کنند.

استان تهران فقیرترین استان از لحاظ منابع آبی
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با بیان اینکه استان تهران بعد از استان سیستان و بلوچستان فقیرترین استان آبی است گفت: ١٨ درصد جمعیت کشور در تهران زندگی می کنند که سرانه استفاده آب هر شهروند تهرانی ٣٥٠ مترمکعب در سال است که این رقم در سطح کشور یک هزار و ٣٠٠ مترمکعب است.

وی خاطر نشان کرد: بخشی از این منابع آبی از سفره های زیرزمینی برداشت می شود که باعث فرونشست دشت های تهران شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی