آغاز محاکمه 12 اخلالگر ارزی/ یک وکیل دادگستری در بین متهمان است


آغاز محاکمه 12 اخلالگر ارزی/ یک وکیل دادگستری در بین متهمان است

نماینده دادستان کیفرخواست 12 اخلالگر ارزی از جمله یک وکیل دادگستری به اتهام اخلال در نظام ارزی کشور را قرائت کرد.

آغاز محاکمه 12 اخلالگر ارزی/ یک وکیل دادگستری در بین متهمان است
به گزارش فانوس، نخستین جلسه محاکمه 12 نفر از متهمان اخلال در نظام ارزی کشور در شعبه اول دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلالگران اقتصادی به ریاست قاضی موحدی آزاد برگزار شد.

در ابتدای این جلسه رئیس دادگاه ضمن اعلام رسمیت جلسه، حمیدرضا مرادی، محمد نائینی تهرانی، امیرخسرو علائی، سعید علیزاده، مرتضی فلاح‌اشتری، علی‌اصغر علیزاده، پویا کریمی، علی‌اکبر سلطان‌علیان، رکسانا سپهری‌زاده، شیوا شاهین‌فر و دو شرکت تضامنی "لیلا میرزایی و شرکا" و شرکت "میعادسازان" را متهمان این پرونده اعلام کرد.

در ادامه علائی آرانی نماینده دادستان برای قرائت کیفرخواست در جایگاه قرار گرفت و گفت: در این پرونده حمیدرضا مرادی، محمد نائینی‌تهرانی، امیرخسرو علائی و سعید علیزاده به مشارکت در اخلال در نظام ارزی کشور به صورت عمده از طریق فروش ارزهای دولتی به مبلغ 11 میلیون دلار در بازار آزاد و کسب منفعت به مبلغ بیش از 61 میلیارد تومان متهم هستند.

وی افزود: همچنین مرتضی فلاح اشتری متهم دیگر این پرونده به معاونت در اخلال در نظام ارزی کشور توسط 4 متهم ردیف اول از طریق تسهیل وقوع جرم و در اختیار قرار دادن حسابهای خود و همچنین مشارکت در اخلال در نظام ارزی کشور به صورت عمده از طریق خرید و فروش ارز دولتی در بازار آزاد به مبلغ 238 میلیون دلار و کسب منفعت به مبلغ 2 میلیارد تومان متهم است.

نماینده دادستان همچنین اتهامات علی‌اصغر علیزاده، پویا کریمی، علی‌اکبر سلطان‌علیان (وکیل دادگستری)، رکسانا سپهری‌زاده و شیوا شاهین‌فر را معاونت در اخلال در نظام ارزی کشور از طریق تسهیل وقوع جرم یا تهیه مقدمات جرم عنوان کرد.

وی همچنین اعلام کرد: شرکت تضامنی لیلا میرزایی و شرکا به مشارکت در اخلال در نظام ارزی کشور توسط متهم فلاح اشتری به مبلغ 238 میلیون دلار و شرکت میعادسازان مهر کیش به مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی توسط متهمان ردیف اول تا چهارم متهم است.

نماینده دادستان اضافه کرد: با توجه به نوسانات نرخ ارز دولت نرخ ارز 4200 تومانی را اعلام کرد و تفاوت نرخ ارز در بازار آزاد با نرخ دولتی موجب خرید و فروش ارز دولتی در بازار آزاد شد و بسیاری از شرکتها از جمله شرکت میعادسازان و شهاب سفید خلیج فارس قشم جهت اخذ ارز دولتی و ثبت سفارش اقدام کردند و موفق شدند با ادعای واردات نخ 11 میلیون دلار دریافت کنند در حالی که صلاحیت و اهلیت کافی برای واردات نداشتند.

وی ادامه داد: این شرکت پس از وصول حواله در بانک خارجی با متقاضیان ارز در ایران ارتباط گرفته و با ایجاد شرکتهای کاغذی و همکاری برخی صرافی‌ها حواله‌های ارزی اخذ شده را به خریداران در بازار آزاد فروختند.

نماینده دادستان تاکید کرد: حمیدرضا مرادی در این قضیه متهم اصلی است و 3 متهم دیگر پرونده پس از او پیدا کردن بانکهای عامل، ثبت سفارش و انتقال ارز و فروش ارز در بازار را برعهده داشتند.

علائی آرانی گفت: سعید علیزاده که در حال حاضر متواری است، تأمین‌کننده ریالی ارز دولتی خریداری شده توسط شرکت میعادسازان بوده است و ارزها را به قیمت هزار تومان پایین‌تر از بازار خریداری می‌کرده است و برای این امور با فلاح اشتری و علی‌اصغر علیزاده همکاری داشته است.

وی ادامه داد: همچنین مرتضی فلاح اشتری گردش حساب برای شرکت میعادسازان به مبلغ 2 هزار میلیارد تومان به منظور کسب اعتبار نزد بانکها ایجاد کرده و با سعید علیزاده شراکت کاری داشته است و مبالغ ریالی پول به ارز از طریق کارمندان دفتر وی به حساب متهمان واریز شده است.

وی ادامه داد: علی‌اصغر علیزاده مانند فلاح اشتری اقدام به تأمین گردش حساب به مبلغ یک هزار و 900 میلیارد تومان برای شرکتهای "میعادسازان" و "شهاب‌ سپید قشم" کرده و به حساب این شرکت 53 میلیارد تومان واریز و از حساب آن 322 میلیارد برداشت کرده است.

نماینده دادستان گفت: پویا کریمی نیز با حساب مستقیم خانواده خود 36 میلیارد تومان از ارزهای علیزاده را فروخته و به حساب میعادسازان و شهاب‌سپید قشم واریز کرده است.

وی افزود: علی‌اکبر سلطانیان نیز وکیل دادگستری که با تعدادی از بانکهای سمنان ارتباطات نزدیک داشته و نقش اصلی وی هماهنگی برای مراجعه متهمان به بانکها بوده است، قرار بوده متهمان پس از مراجعه به رؤسای شعب نام سلطان‌علیان را ببرند و کارها را انجام دهند. همچنین مقرر بوده به ازای هر یورو مبلغ 110 تا 130 تومان به وی پرداخت شود.

نماینده دادستان افزود: رکسانا سپهری‌زاده نیز پیگیری امور مربوط به خرید و فروش و تغییر شرکتهای صوری را برعهده داشته و دارای مؤسسه حقوقی بوده و از موارد قانونی مطلع بوده است.

علائی آرانی افزود: شیوا شاهین‌فر نیز مدیرعامل شرکت شهاب‌سپید خلیج فارس قشم بوده که به خاطر انتخابش به عنوان مدیرعامل 65 میلیون تومان به وی پرداخت شده و او با مراجعه به بانکها دست‌‌چکها را امضا و در اختیار متهمان اصلی قرار می‌داده است.

وی ادامه داد: آنچه مسلم است مرادی با مشارکت دیگر متهمان یک شبکه سازمان یافته و با توسل به وسایل متقلبانه از طریق خرید یا تأسیس شرکتهای صوری، پرداخت رشوه به شبکه بانکی مراجعه و تمایل خود را برای واردات اعلام می‌کرده و از همین رو با فریب دادن نظام بانکی وجوه ارزی را دریافت و موجب اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس