اردوغان: الجزایر یکی از شرکای استراتژیک ترکیه در افریقای شمالی می باشد


رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه اعلام داشت، گامهای لازمه در رابطه با قرارداد تجارت آزاد بین ترکیه و الجزایر بسرعت برداشته خواهد شد

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه اعلام داشت، گامهای لازمه در رابطه با قرارداد تجارت آزاد بین ترکیه و الجزایر بسرعت برداشته خواهد شد.

اردوغان طی سخنانی در نشست کاری ترکیه – الجزایر که دیروز در هتلی در این کشور ترتیب یافت، اظهار داشت، امیدوارم این نشست در زمینه شراکت های جدید، پروژه و سرمایه گذاریهای جدید، دربی بر روی جهان کار و کارآفرینان ترک باز بکند.

اردوغان با اشاره براینکه، در مذاکرات دو جانبه تصمیمات متعددی در راستای باز کردن راه کارآفرینان و تشویق آنها اتخاذ گردید، گفت، ترکیه کشوریست که امروزه به 210 منطقه اقتصادی صادرات انجام داده و از 222 کشور کالا وارد می کند. در حالیکه صادراتمان در سال 2002 حدود 36 میلیارد دلار بود، امسال این رقم را به 181 میلیارد دلار افزایش دادیم. حجم تجارت بین ترکیه و کشورهای افریقایی ظرف 17 سال با 381 درصد افزایش به سطح 26 میلیارد دلار رسیده است. صادراتمان تنها به این قاره 16 میلیارد دلار می باشد.

رئیس جمهور تاکید کرد، در نظر داریم حجم تحارت بین ترکیه و افریقا را به سطح 50 میلیارد دلار برسانیم. الجزایر ورای یک کشور دوست و برادر، یکی از شرکای استراتژیک ترکیه در افریقای شمالی می باشد.

اردوغان ابراز داشت، در نظر داریم 3 امین نشست اقتصاد و کار ترکیه – الجزایر را با هماهنگی وزارت بازرگانی و شورای روابط اقتصاد خارجی، در استانبول برگزار بکنیم.

اردوغان ضمن خاطر نشان ساختن اینکه، حجم تجارت بین ترکیه و الجزایر مدت مدیدی در سطح 4 میلیارد دلار سیر نمود، گفت، البته این رقم برای کشورهایمان که صاحب مراکز تولید و تجارت در مناطق خود می باشند، حائز اهمیت بوده، فقط کافی نمی باشد. امروز با آقای رئیس جمهور عبدالمجید تبّون تصمیم گرفتیم که در کوتاه مدت حجم تجارت فی مابین را به 5 میلیارد دلار افزایش بدهیم. علاوه براین در چهارچوب بیانیه مشترکی که امضا کردیم، به تاسیس شورای عالی همکاری بین دوکشور تحقق بخشیدیم.

اردوغان گفت، در نظر است که شورای عالی همکاری 1 سال در ترکیه و 1 سال در الجزایر تشکیل جلسه بدهد. براین باور هستم که دیدارهای متقابل فشرده وزرا با یکدیگر، یک جهش بسیار جدی را بهمراه خواهد آورد.

رجب طیب اردوغان در ادامه افزود، بخشهای کشاورزی، جهانگردی، مواد غذایی، انرژِی، پتروشیمی و صنایع دفاعی در راس بخشهایی قرار دارند که قابل توسعه در چهارچوب همکاری بین دو کشور می باشند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ترکیه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دختر امریکاییِ دو سر که با هر دو سرش حرف میزند !