آیینه تاریخ 27 ژانویه


مروری بر حوادث تاریخی مهم روز 27 ژانویه

سال 1937، شهر حاتای که پس از جنگ جهانی اول از خاکهای عثمانی جدا شده و در داخل سوریه جای گرفته بود، از سوی جامعه ملل، رسما مستقل گردید. ترکیه فشارهای دیپلماتیک خود علیه فرانسه که استقلال سوریه را به رسمیت شناخته بود را افزایش داده و خواستار استقلال حاتای نیز گردید. جامعه ملل در راستای افزایش احتمال استفاده از نیروی نظامی از سوی ترکیه گردهم آمده استقلال حاتای را به رسمیت شناخته و در انتخاباتی که به خواسته فرانسه انجام شده بود، احزابی که طرفدار الحاق به ترکیه بودند، پیروز شدند. جمهوری مستقل حاتای که روز 12 سپتامبر 1938 تاسیس گردید، روز 3 ژوئن 1939 به ترکیه ملحق شد. بدین ترتیب مرز جنوبی ترکیه نیز قطعی شد.

آیینه تاریخ 27 ژانویه

سال 1958، هزاران ترک در قبرس برای تقسیم جزیره میان ترکها و یونانی تباران به تظاهرات پرداختند. سربازان انگلیسی علیه معترضان متوسل به زور شدند. در حوادث به میان آمده، 8 ترک کشته شده و دهها تن نیز مجروح شدند.

آیینه تاریخ 27 ژانویه

سال 1967، سفینه آپولو 1 که اولین سفینه برنامه سفر به ماه از سوی ناسا بود، در حین آزمایش در پایگاه فضایی کندی، آتش گرفت. سه فضانورد دراین حادثه جان باختند.

آیینه تاریخ 27 ژانویه

سال 1973، محمت بایدار سرکنسول ترکیه در لوس آنجلس و بهادر دمیر کنسول ترکیه، در نتیجه حمله ای تروریستی، شهید شدند. فاعل این ترور که سازمان تروریستی آسالا مسئولیت آن را بر عهده گرفت، گئورگ یانیکیان امریکای ارمنی الاصل، پس از مدتی کوتاه دستگیرشده و به مجازات حبس ابد محکوم شد.

آیینه تاریخ 27 ژانویه

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ترکیه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دختر امریکاییِ دو سر که با هر دو سرش حرف میزند !