مصرف آرد در آذربایجان‌غربی 700 گرم بیشتر از میانگین کشوری


مصرف آرد در آذربایجان‌غربی 700 گرم بیشتر از میانگین کشوری

مهاباد- ایرنا- مدیرکل غله و خدمات بازرگانی آذربایجان‌غربی گفت: سرانه مصرف آرد در این استان ماهانه 6.9 کیلوگرم است که 700 گرم بیشتر از مصرف میانگین کشوری است.

علیرضا زارعی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه سرانه آرد مصرفی ماهانه در کشور ۶ کیلو و ۲۰۰ گرم است، اظهار داشت: در آذربایجان‌غربی چهار هزار و ۸۳۲ واحد نانوایی وجود دارد که سه هزار و ۴۱۰ واحد آن آرد یارانه‌ای و یک‌هزار و ۴۲۲ واحد نیز آرد نیمه‌یارانه‌ای دریافت می‌کنند.

وی افزود: در حال حاضر هر ماه ۲۲ هزار و ۷۰ تن آرد یارانه‌ای و ۶ هزار و ۳۵۰ تن آرد نیمه‌یارانه‌ای در این استان توزیع می‌شود.

وی بیان کرد: در شهرستان میاندوآب نیز ۳۱۳ واحد نانوایی یارانه‌ای و ۹۴ واحد نانوایی نیمه‌یارانه‌ای فعالیت می‌کند که ماهانه ۲ هزار و ۱۱ تن آرد یارانه‌ای و ۴۵۰ تن آرد نیمه‌ یارانه‌ای و در مجموع ۲ هزار و ۴۶۰ تن آرد در این شهرستان توزیع می‌شود.

زارعی اضافه کرد: سرانه مصرف ماهانه آرد در میاندوآب نیز هفت کیلو و ۳۰۷ گرم است که یک کیلو و ۱۰۰ گرم از سرانه کشوری و ۴۰۰ گرم نیز از میانگین استانی بیشتر است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی آذربایجان‌غربی در مورد ذخایر استراتژیک آرد استان نیز گفت: مشکلی در زمینه تامین آرد در استان وجود ندارد به طوری که در سیلوهای استان ۱۶۰ هزار تن گندم وجود دارد که برای سال آینده نیز پاسخگوی نیاز استان است.

وی اظهار داشت: طبق استانداردهای کشوری برای یک‌هزار و ۲۰۰ نفر جمعیت باید یک نانوایی وجود داشته باشد ولی در عمل برای یک‌هزار و ۳۰ نفر یک نانوایی هم‌اکنون در استان وجود دارد.

زارعی با بیان اینکه نباید از این پس نانوایی‌ها در میاندوآب گسترش یابد، گفت: ۸.۵ درصد نانوایی‌های استان در میاندوآب قرار دارد و بالای ۹.۵ درصد آرد استان به این شهرستان اختصاص می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه سرانه مصرف ماهانه آرد یارانه‌ای در میاندوآب بیشتر از استان است، گفت: طی سال‌ جاری ۲۰ هزار و ۱۹ تن آرد یارانه‌ای در مصارف مختلف به میاندوآب تخصیص یافته که میانگین آن برای هر ماه ۲ هزار و ۲ تن است.

وی با بیان اینکه قبل از سال ۱۳۹۳ به ازای هر نفر ۷.۵ کیلوگرم آرد داده می‌شد ولی از آن سال به بعد سرانه مصوبی وجود ندارد و تابع سرانه کشوری است، افزود: هم‌اکنون علاوه بر میاندوآب، سرانه شهرهای خوی و پلدشت نیز بیشتر از میانگین تعیین شده است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی آذربایجان‌غربی بیان کرد: طبق مصوبه سال ۱۳۹۳ هیات وزیران باید هر سال درصدی از نانوایی‌های یارانه‌ای‌ به نیمه‌یارانه‌ای و نیمه‌یارانه‌ای به نانوایی‌های آزادپز سوق داده شود که این امر در میاندوآب اتفاق نیفتاده‌ است.

زارعی با اشاره به مشکل حمل آرد به نانوایی‌های میاندوآب نیز گفت: در جلسه کارگروه آرد و نان این شهرستان مقرر شد که آرد نانواهای روستایی از کارخانه آرد مستقر در میاندوآب و آرد مورد نیاز نانوایی‌های شهری و برخی روستاهای واقع در بخش مرکزی از کارخانه آرد مهاباد تامین شود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی آذربایجان‌غربی به منظور شرکت در جلسه کارگروه آرد و نان و همچنین معرفی رییس جدید اداره غله و خدمات بازرگانی میاندوآب به این شهرستان سفر کرده بود.

در این جلسه «ارسلان رحمت» به عنوان رییس جدید اداره غله میاندوآب معرفی و از زحمات «علی محمدپور» قدردانی شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تالاب‌ های چهارمحال‌ و بختیاری از جاذبه های گردشگری در نوروز + عکس