چیزی جز ایثار و شهادت نمی‌تواند زمینه‌ساز ظهور باشد/ سردار سلیمانی مصداق «الْمُسْتَشْهَدینَ بَیْنَ یَدَیْهِ»


چیزی جز ایثار و شهادت نمی‌تواند زمینه‌ساز ظهور باشد/ سردار سلیمانی مصداق «الْمُسْتَشْهَدینَ بَیْنَ یَدَیْهِ»

حجت‌الاسلام باقرزاده با بیان‌اینکه با ایثار و شهادت است که جامعه به سوی ظهور حرکت می‌کند، گفت: در سراسر عاشورای حسینی بعد از واژه توحید، این ایثار است که دیده می‌شود، این روحیه در یاران امام زمان(عج) هم به وفور دیده می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان، نسیم وحدتی که در پی شهادت سردار رشید اسلام شهید سردار حاج «قاسم سلیمانی» در سراسر ایران اسلامی وزیدن گرفت بار دیگر نشان داد که فرهنگ ایثار و شهادت چه اعجازهایی در آستین دارد.

از این رو و در بررسی ارتباط فرهنگ ایثار و شهادت با زمینه سازی برای ظهور و حرکت در مسیر ظهور با حجت الاسلام «ابراهیم باقرزاده»، کارشناس مباحث مهدوی گفت وگویی انجام داده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

فرهنگ ایثار و شهادت در آموزه های دینی چه جایگاهی دارد و بین آن با فرهنگ مهدویت چه ارتباطی برقرار است؟

ایثار به معنای ازخودگذشتگی و مقدم داشتن دیگران بر خود است، اگرچه واژه ایثار در قرآن نیامده اما هم‌خانواده این واژه چهار تا پنج بار و در سوره های مختلف تصریح شده است، واژه هایی مثل بِر، انفاق، احسان یا عناوینی همچون فروش جان و مال به خدای متعال که در قرآن مورد اشاره قرار گرفته است: «وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْری نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ وَ اللَّهُ رَؤُفٌ بِالْعِبادِ؛ و از میان مردم کسى است که جان خود را براى طلب خشنودى خدا مى‏ فروشد، و خدا نسبت به [این‏] بندگان مهربان است.»

این آیه در شان امیرمومنان امام علی(ع) و پس از واقعه «لیله المبیت» نازل شده و به اذعان علمای شیعه و اهل سنت، شان نزول آن مولای متقیان(ع) است.

این فرهنگ ایثار نه تنها در قرآن آمده بلکه در اصحاب نبوی و اهل بیت(ص) هم دیده می شود، چنان که در سراسر عاشورای حسینی بعد از واژه توحید، این ایثار است که دیده می شود.

آنچه وجود نازنین قمربنی هاشم(ع) در مقابل امان نامه و در کنار فرات انجام داد، اوج ایثار بود. همچنین است آنچه حضرت علی اکبر(ع) و امثال «عابس ابن ابی شبیب شاکری» در کربلا کردند که همه اوج ایثار بود.

البته این ویژگی همه اصحاب سیدالشهداء(ع) بود، چنان که همسر جُناده از صحابی امام(ع) وقتی همسرش در حمله صبح عاشورا شهید شد، بر تن فرزند 11 ساله‌اش لباس رزم پوشاند و وقتی سر فرزند را برایش پرت کردند خون از آن برگرفت و به سمت دشمن پرتاب کرد ... اینها نیست مگر ایثار.

این ایثار در وجود یاران امام زمان(عج) هم وجود دارد، در روایت است گویا آن یاران از یک پدر و مادر هستند و یک پدر و مادر آنها را پروریده اند، دل هاشان از محبت به هم آکنده است، اینها برای شهادت از همدیگر سبقت می گیرند مثل یاران سیدالشهداء(ع)!

اگر فرهنگ ایثار را در جامعه طبق ادبیات دینی لحاظ کنیم، درمی یابیم جز ایثار نمی تواند زمینه ساز ظهور باشد چراکه ایثار فقط بذل جان نیست بلکه دیگران را بر خود مقدم دانستن، است؛ این اولویت قائل شدن زمینه ساز ظهور است. لذا نگاه زیبا به دولت امام عصر(عج) می تواند دستمایه ای برای دولتمردان و مردم ما باشد تا بدانند در دولت موعود مردم و کارگزاران با هم مهربان و همدل هستند.

وجود روحیه ایثار و شهادت در حرکت به سوی ظهور و زمینه سازی برای روی کار آمدن دولت موعود چه ضرورتی دارد؟

فرهنگ شهادت موثرترین مولفه در زمینه سازی برای ظهور است؛ این یک تئوری است، تئوری‌ای که برای دشمن قابل درک نیست و نمی فهمد که چرا یک انسان برای شهادت گریه می کند؟

وقتی نگاه می کنیم فرهنگ در جبهه های حق علیه باطل طوری است که بسیجیان التماس می کنند که روی مین بروند یا پلاک هایشان را حذف می کردند که پیکرشان باز نگردد و می گفتند خجالت می کشند که قبر و نشان داشته باشند اما حضرت زهرا(س) مزار و مقبره نداشته باشد!

ما مسلمانان و شیعیان معتقدیم حیات اخروی بهتر از معاش دنیوی است، همه تلاش مکاتب غیر از اسلام و تشیع برای زیور دنیا است اما شیعه و مسلمین همه تلاش شان آبادانی آخرت است و به دنیا به دیده ابزاری می نگرند؛ البته این به معنای دوری گزیدن از دنیا نیست بلکه شیعه و منتظر واقعی از دنیا بهره می گیرد، زن و فرزند و خانه و ماشین دارد اما از همه آنها برای رسیدن به حیات جاوادن آخرت بهره می گیرد.

چون دشمن این تفکر را درک نمی کند، ما را تهدید به کشتن می کند، در حالی که نمی دانند اگر ما را از دنیا ببرند تازه از قفس تن رها می شویم. چنان که به گفته مقام معظم رهبری، سردار حاج قاسم سلیمانی 100 بار در معرض شهادت قرار گرفته بود اما نمی ترسید.

یعنی با ایثار و شهادت می توان به سمت ظهور حرکت کرد؟

اگر این فرهنگ در جامعه جا بیفتد، بسیاری از قدم ها به سوی ظهور برداشته شده است. فرهنگ شهادت برای دشمنان و مستکبران جهان قابل درک نیست، برای همین می گویند ما تعیین می کنیم چه کسی به صنعت، هوا فضا، هسته ای و ... دست بیابد!!

برای همین است که فرهنگ ایثار و شهادت را درک نمی کنند چون این فرهنگ جز در مکتب اهل بیت(ع) درک شدنی است و در هیچ جا چنین فرهنگ غنی‌ای نداریم. اگرچه دیگر کشورها نیز نسبت به کشتگان خود در جنگ ادای احترام می کنند اما ادای احترام و ارادت ما از باب مقام اخروی و والای شهید و شهادت است.

در تک تک گزارش های مردمی تصریح می شود که ما همه سلیمانی هستیم، این یعنی اگرچه به لحاظ فیزیکی سردار سلیمانی را حذف کردید اما فکر او حذف شدنی نیست.

جامعه منتظر و مدعی حرکت به سوی ظهور چقدر در این مسیر به روحیه ایثار و شهادت نیاز دارد؟

جامعه منتظر یعنی جامعه ایثارگر و ایثار به معنای اعلی بذل جان است و در سطوح پایین تر شامل تفقد، واحسان می شود.

ما از هر قشر و صنفی شهید داریم که اخلاق اینها در زندگی می تواند برای مان کارساز باشد و در جامعه فرهنگسازی می کند؛ اینکه مقام معظم رهبری به بیشتر کتب دفاع مقدس تقریظ می زنند برای آن است که اگر این فرهنگ جا افتاد، جامعه به سمت ظهور می رود چون فرد و جامعه از منیت رها می شود و همه را می بیند.

در گام دوم انقلاب با افق زمینه سازی برای درک خورشید عظمی ولایت چقدر وجود روحیه و فرهنگ ایثار و شهادت می تواند کارساز باشد؟

افق تمدنی گام دوم انقلاب بسیار مهم است و باید به آن پرداخته شود ما در مرحله سوم عمر انقلاب هستیم به تعبیر مقام معظم رهبری ما در مرحله دولت سازی قرار داریم و باید دولت اسلامی را راه بیندازیم، زمانی موفق می شویم که ادبیات و گفتمان دولتمردان با ادبیات ظهور تنظیم شود بدین معنا که اگر همه آنچه رهبری به عنوان بیانیه گام دوم انقلاب مطرح کرده اند به عنوان اساس فعالیت دولتمردان قرار بگیرد، افق تمدنی شکل می گیرد.

برای مثال در سایه پژوهش است که جامعه منتظر می تواند به مرتبه عالی از علوم دست بیابد و در روایت است که: «العلم السلطان»، یا با اخلاق است که جامعه به قهقرا نمی رود، جامعه غربی به دلیل کنار گذاشتن اخلاق به انحراف رفته است.

مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب به اخلاق تاکید دارند اگر هفت بند بیانیه شامل «علم و پژوهش، تفکر اجتماعی، اقتصاد، عدالت و مبارزه با فساد، استقلال و آزادی، عزّت ملّی، روابط خارجی و مرزبندی با دشمن و سبک زندگی» محقق شود، افق ظهور را فراهم کند چراکه همه هفت بند بیانیه به دستاوردهای حکومت مهدوی نظر دارد.

در دعا می خوانیم «اَللّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعافِیَةَ وَ النَّصْرَ وَ اجْعَلْنا مِنْ خَیْرِ اَنْصارِهِ وَ اَعْوانِهِ وَ الْمُسْتَشْهَدینَ بَیْنَ یَدَیْهِ»، چگونه به مقام الْمُسْتَشْهَدینَ بَیْنَ یَدَیْهِ دست می یابیم؟

رسیدن به مقام مستشهدین بین یدیه آرزوی یاران امام عصر(عج) است چون حیات جاودانه را مد نظر دارد، از این رو، انسان های دنبال حیات ابدی در پی شهادت هستند، شهادت در جوار معصوم(ع) به انسان جاودانگی می دهد.

سردار شهید حاج «قاسم سلیمانی» مصداق بارز «مستشهدین بین یدیه» است یعنی اینان منتظران اند که امام زمان(عج) بیاید و در رکاب ایشان شهید شوند، امروز در عصر غیبت، که نایب امام زمان(عج) هست سردار سلیمانی در رکاب ایشان به شهادت رسید.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم| رقص و آواز دختران در تلویزیون؛ صدا و سیما تابوشکنی کرد!