نگاه رهبری به انتظار کاربردی است/ انتظار سازنده ما را به ظهور نزدیک می‌کند/ رونمایی از جدیدترین آثار مهدوی


نگاه رهبری به انتظار کاربردی است/ انتظار سازنده ما را به ظهور نزدیک می‌کند/ رونمایی از جدیدترین آثار مهدوی

حجت‌الاسلام الهی‌نژاد با اشاره‌به دستاوردهای همایش بین‌المللی «نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای»، گفت: با مقالات و نشست‌های این همایش دریافتیم مهدویت با روش علمی و داده‌های عقلی توجیه‌پذیر و جهت‌دار می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان، همایش بین المللی «نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیت الله العظمی خامنه ای» پنجشنبه، سوم بهمن به میزبانی شهر مقدس قم برگزار می شود؛ البته پیش از این همایش یک روزه، پیش نشست هایی برگزار و در پی فراخوان عمومی و سفارش اختصاصی، مقالاتی در این باره تالیف شده است. در راستای اطلاع از دستاوردهای آنچه تا کنون ذیل این همایش به دست آمده با حجت الاسلام «حسین الهی نژاد»، رئیس پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفتگویی داشته ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

برگزاری همایش بین المللی «نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیت الله العظمی خامنه ای» بر اساس چه نیازسنجی هایی در دستور کار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلام قرار گرفت؟

همایش بین المللی نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیت الله العظمی خامنه ای در سوم بهمن ماه در قم به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و با سخنرانی آیت الله امامی کاشانی برگزار می شود.

برگزاری این همایش در سال 97 به تصویب رسید و در طول یک سال و اندی گذشته، فرآیند فراخوان و دریافت مقالات و نیز برگزاری پیش نشست های علمی انجام شده است.

در پی بررسی های انجام شده در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به این نتیجه رسیدیم که در نگرش مقام معظم رهبری نسبت به مهدویت، انسجام فکری خاصی وجود دارد که از بیانات و سخنرانی های ایشان قابل استخراج و برداشت بود، از این رو، بروشور همایش را بر اساس 11 محور و موضوع اصلی و 100 موضوع فرعی طراحی کردیم.

بر همین اساس فراخوان اعلام و از طرق مختلف تبلیغ و اطلاع رسانی برای دریافت مقالات انجام شد.

در طول یک سال گذشته و ذیل پیش نشست ها و مقالات تدوین شده، چه نتایجی از همایش بین المللی «نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیت الله العظمی خامنه ای» به دست آمده است؟

نتیجه حاصل از روند طی شده آن است که دریافتیم نگاه مقام معظم رهبری به مهدویت نگاهی نظری و کاربردی است، علت این نظری و کاربردی بودن هم آن است که ایشان به عنوان رهبری جامعه اسلامی با مردم در ارتباط هستند و در عصر غیبت امام عصر(عج) زمام جامعه اسلامی را بر عهده دارند. همچنین، دریافتیم با استخراج و پیاده کردن نگاه رهبری، پایه های استدلالی و تحلیلی مهدویت تقویت می شود.

چهارمین نتیجه این همایش آن است که دریافتیم مهدویت با روش علمی و داده های عقلی توجیه پذیر و جهت دار می شود.

پنجمین دستاورد آنکه، ترویج و اشاعه نظریه پردازی در حوزه مهدویت و تقویت مباحث نظری نیازمند سوق دادن این آموزه به سوی فضای علمی و آکادمیک است.

نتیجه ششم آنکه تقویت پژوهش های بنیادی و کاربردی در عرصه مهدویت ضرورت دارد.

آخرین نتیجه و اثر این همایش آنکه نزدیک به 227 مقاله در پی فراخوان به این همایش ارسال شده و 56 مقاله نیز به صورت سفارشی تدوین و 20 کرسی نقد و نظر هم در مراکز حوزوی و دانشگاهی شهرهای تهران، مشهد و قم برگزار شده است.

خروجی این همایش قرار است چگونه عرضه شود و به مراکز علمی حوزه و دانشگاه راه یابد؟

به طور کلی این همایش به دلیل اختصاص داشتن به نظرگاه مقام معظم رهبری درباره انتظار و با توجه به نگاه کاربردی ایشان در حوزه های فردی، اجتماعی، حکومت اسلامی، عصر غیبت و ... به صورت کاربردی قابل احصاء است.

اما نتایج و دستاوردهای آن هم قرار است در قالب مکتوباتی منتشر و عرضه شود. چنان که کتاب چکیده مقالات همراه با 150 چکیده، کتاب مجموعه مقالات در چهار جلد، کتاب کرسی های علمی همایش در دو جلد و مقالات برتر در دوفصلنامه «جامع مهدوی» که به همین منظور امتیاز نشر دریافت کرده است، منتشر می شود.

همزمان با روز همایش کتاب چکیده مقالات، یک جلد از کتاب مجموعه مقالات، دو جلد از کتاب کرسی های علمی و هشت جلد از آثار پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی رونمایی می شوند.

آیا بررسی نظریه انتظار و کاربردی سازی آن در پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی به اینجا ختم می شود یا قرار است سلسله همایش هایی در این باره برگزار شود؟

اصل نظریه انتظار به عنوان یک کار علمی قابل پیگیری و بررسی است، شروع این کار با نگرش مقام رهبری به عنوان فتح الباب برای همایش های آتی است چراکه این افق، ظرفیت و گنجایش بیشتری برای بررسی مباحث مختلف را دارد.

اگر نظرگاه مقام معظم رهبری درباره انتظار از عرصه نظر به عمل وارد شود، چه تاثیری بر حرکت به سوی ظهور خواهد داشت؟

انتظار اگر بر اساس تعریف و اصول صحیح به بحث گذاشته و تبیین و تحلیل شود به طور طبیعی سامان‌بخش جامعه و امور فردی و اجتماعی منتظران خواهد بود و اگر صحیح دنبال شود به تعبیر بزرگان سازنده خواهد بود،

انتظار سازنده به تعبیر مقام معظم رهبری قدم به قدم منتظران را به سوی ظهور نزدیک می کند.

در نگاه آیت‌الله العظمی خامنه ای با قبول مسئولیت است که منتظران به سوی ظهور حرکت کرده و بستر ظهور هموار می شود.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی