واکنش کیوان ساکت به اجرای جنجالی ارکستر سمفونیک تهران


واکنش کیوان ساکت به اجرای جنجالی ارکستر سمفونیک تهران

ایرنا نوشت: کیوان ساکت، نوازنده و آهنگساز، با اشاره به ماجراهای پیش آمده در اجرای پنجشنبه گذشته ارکستر سمفونیک تهران، با بیان این‌که نباید خیلی به این مسئله دامن بزنیم، گفت: «برای آقای صهبایی به عنوان یک هنرمند احترام  قائل هستم. ولی گمان می‌کنم بهتر بود این سخنان را در آنجا نمی‌گفتند.»

ارکستر سمفونیک تهران یکی از پرحاشیه‌ترین شب‌های خود را در پنجشنبه (سوم بهمن) پشت سر گذاشت؛ اجرایی که به یکی از تلخ‌ترین و جنجالی‌ترین‌ اجراهای چند سال اخیر این ارکستر، تبدیل شد و حاشیه‌هایش هنوز ادامه دارد.

در اجرای پنجشنبه شب، منوچهر صهبایی به عنوان رهبر مهمان، در سخنانی به انتقاد تند از شهرداد روحانی پرداخت. بخشی از صحبت‌های او به این شرح است: «من به هیچ عنوان قرار نبود در این کنسرت ارکستر سمفونیک تهران، به عنوان رهبر حضور داشته باشم اما گویا رهبر دائمی ارکستر سمفونیک تهران به دلیل مشکلاتی که به وجود آمده بود، دو هفته پیش بدون اینکه با مسئولان بنیاد رودکی صحبتی کرده باشد، از ایران فرار کرده است! بنابراین اگر چیز دیگری همچون دلایل پزشکی و از این دست مسائل نوشته‌اند، من قبول ندارم.»

در روزهای گذشته، بنیاد رودکی با منتشر کردن بیانیه‌هایی توضیح داد که شهرداد روحانی از ۲۶ دی رسماً اعلام کرده است به دلیل بیماری و انجام امور درمانی امکان رهبری ارکستر سمفونیک تهران را در تاریخ سوم و ششم بهمن نداشته و او با اطلاع بنیاد رودکی در مرخصی است. همچنین بردیا کیارس به عنوان رهبر مهمان برای اجراهای بعدی معرفی شد. شهرداد روحانی هم با انتشار مطلبی کوتاه در اینستاگرام نوشت: «امیدوارم فضای موسیقی ما همچون گذشته در مسیر صلح و دوستی در حرکت باشند.»

به همین بهانه از کیوان ساکت درباره چرایی بروز چنین اتفاقی و همچنین ویژگی‌های یک رهبر ارکستر سوال کردیم.

کیوان ساکت، آهنگساز و نوازنده تار درباره آنچه در کنسرت پنجشنبه شب (سوم بهمن) ارکستر سمفونیک تهران رخ داد، گفت: «نقش رهبر ارکستر خیلی مهم است. یعنی از نگاه من مقبولیت، اعتبار و نقش کاریزمای رهبری چه برای رهبری یک کنسرت در یک یا دو شب و چه رهبر دائم که برگزیده می‌شود، خیلی مهم است. در آن شب یک سوء تفاهم به وجود آمده بود. یعنی سوء تفاهمی که با تدبیر و درایت آقای سهرابی برطرف شد. آنچه که در طی بیماری شهرداد روحانی رخ داد، باعث شد یک سری سوء تعبیر به وجود آید و تا جایی که من اطلاع دارم این سوء تعبیر با مدیریت و درایت آقای افضلی مدیر عامل بنیاد و حسن سهرابی (معاون تولید هنر و آموزش بنیاد رودکی) حل شد.»

این آهنگساز در پاسخ به این پرسش که رهبر ارکستر باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد، عنوان کرد: «اول اینکه رهبر ارکستر باید یک سابقه جهانی یا قابل قبول ملی و تسلطی کامل بر کار خود داشته باشد و در عین حال که تسلط دارد، مورد تایید دیگر بزرگان و هنرمندان جامعه موسیقی باشد. دوم اینکه کاریزمای شخصیتی داشته باشد؛ گاهی اوقات این کاریزمای شخصیتی از سابقه، تجربه و مهارت مهم‌تر می‌شود. در برخی موارد این کاریزما بیشترین نقش را در کار ایفا می‌کند. به هر حال همه ما عضو خانواده موسیقی هستیم و باید در هر شرایطی پشت هم بایستیم و اجازه ندهیم چیزی به جمع هنرمندان صدمه بزند. البته مرادم هنرمندان راستین و دلسوز و مردمی است. این چهار ویژگی یعنی؛ حمایت از همکاران و هنرمندان در جهت ارتقاء موسیقی، دوم شخصیت کاریزماتیک داشتن، سوم؛ تسلط بر کار خود و تجربه کافی و چهارم مورد قبول واقع شدن از طرف مردم و هنرمندان صاحب‌نظر است که کشتی هنر را به ساحل امنی می‌رساند. چنانکه حافظ در این باره می‌گوید: بس نکته غیر حسن بباید که تا کسی/ مقبول طبع مردم صاحب نظر شود.»

کیوان ساکت در ادامه با اشاره به ماجراهای پیش آمده و با اعلام اینکه نباید خیلی به این مسئله دامن بزنیم، درباره عملکرد منوچهر صهبایی در کنسرت سوم بهمن افزود: «برای آقای صهبایی به عنوان یک هنرمند احترام قائل هستم. ولی گمان می‌کنم بهتر بود این سخنان را در آنجا نمی‌گفتند.»

۵۷۵۷

کد خبر 1346191

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چرا انسان های مدرن جایگزین نئاندرتال‌ها شدند؟