60 درصد از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها بیکار هستند


60 درصد از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها بیکار هستند

سرمایه گذار یک شرکت استارتاپی گفت: براساس آمار، در حال حاضر 60 درصد از فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها بیکار هستند که جمعیتی حدود 6.7 میلیون نفر را در بر می‌گیرد.

60 درصد از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها بیکار هستند

به گزارش حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، بهناز آریا، سرمایه گذار یک شرکت استارتاپی با اشاره به جدیدترین آمار بیکاری در کشور گفت: مطابق جدیدترین آمار مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری در سال ۹۸، حدود ۱۰.۵ درصد از جمعیت فعال کشور اعلام شده است که این رقم، جمعیتی حدود ۳ میلیون نفر بیکار را در بر می‌گیرد. با این حال آمار غیر رسمی از وجود ۱۰ میلیون نفر بیکار در کشورمان خبر می‌دهد.

سالانه ۸۰۰ هزار نفر وارد بازار کار می‌شوند

آریا در این خصوص ادامه داد: براساس همین آمار، در حال حاضر ۶۰ درصد از فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها بیکار هستند که جمعیتی حدود ۶.۷ میلیون نفر را در بر می‌گیرد. این در حالی است که سالانه ۸۰۰ هزار نفر نیروی جدید جویای کار به آمار بیکاران کشور افزوده و وارد بازار کار می‌شوند.

او بیان کرد: طبق آخرین گزارشی که مرکز آمار ارائه کرده در بین رشته‌های تحصیلی، بیشترین نرخ بیکاری فارغ التحصیلان به ترتیب مربوط به گروه‌های معماری و ساختمان با ۲۶.۱، هنر ۲۴.۵ درصد، علوم زیستی و رشته‌های مرتبط ۲۴.۱ درصد، فرآوری و ساخت ۲۳.۵ درصد و فناوری اطلاعات و ارتباطات ۲۲.۸ درصد است. همچنین کمترین نرخ بیکاری مربوط به گروه خدمات امنیتی با ۴.۴ درصد است.

آریا با اشاره به مهم‌ترین دلایل بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی در کشور گفت: فاصله جدی میان آموخته‌های دانشگاهی با مهارت‌های مورد نیاز بازار کار از یک سو و نبود راهکار جامع برای معرفی هدفمند کارجویان به فرصت‌های شغلی از سوی دیگر باعث شده در حال حاضر بخش عمده‌ای از فارغ التحصیلان دانشگاهی ما حتی با مدارک بالاتر از کارشناسی نیز نتوانند شغل مورد نظرشان را پیدا کنند؛ این موضوع علاوه بر افزایش نرخ بیکاری، هر روز به آمار مهاجرت ایرانیان از کشور هم اضافه می‌کند.

چالش‌های بازار کار و استخدام ایران

این سرمایه گذار شرکت‌های استارتاپی به چالش‌های بازار کار، استخدام و مشکلات کارفرمایان و کارجویان اشاره کرد و گفت: آمار بیکاری در کشور در حالی رو به افزایش است که کمبود منابع انسانی متخصص، یکی از بزرگترین مشکلات کارفرمایان و صاحبان کسب و کار‌ها محسوب می‌شود.

آریا درباره نبود پل ارتباطی مناسب میان کارجویان و کارفرمایان ادامه داد: علاوه براینکه رشته‌های دانشگاهی با مشاغل مورد نیاز بازار کار هماهنگ نیست، تاکنون هیچ بستر جامع و تخصصی برای برقراری ارتباط میان همه کارجویان و کارفرمایان در کشور وجود نداشته است.

او به مشکلات کارجویان برای ورود به بازار کار اشاره کرد و افزود:بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها هم مانند اغلب کارجویان، با شیوه‌های صحیح یافتن شغل مناسب، دانش و مهارت‌های لازم آن شغل آشنا نیستند و دقیقا نمی‌دانند برای یک استخدام موفق باید به چه مرجعی مراجعه کرد.

استخدام؛ یک صنعت ۵۰۰ میلیارد دلاری است

او با ا شاره به اینکه مطابق جدیدترین آمار موسسه تحقیقاتی IBIBSWorld، در حال حاضر گردش مالی صنعت استخدام در کل جهان به صورت سالیانه رقمی بالغ بر ۵۰۰ میلیارد دلار است که سهم سالیانه ایران از این رقم، حدود ۵ میلیارد دلار برآورد شده است، گفت: با وجود این ارقام تا به امروز هیچ گاه در کشورمان به موضوع کار و استخدام به چشم یک صنعت نگاه نشده است. در واقع تاکنون مرجع تخصصی کار و استخدامی که بتواند پاسخ گوی نیاز شغلی همه افراد با هر سطح از مهارت و سن باشد، وجود نداشته است.

به گفته آریا، اغلب سایت‌های کاریابی هم در این زمینه نمی‌توانند پاسخ گوی نیاز تمام طیف‌های جامعه باشند. حتی برخی از این سایت ها، اصلا نگاه تخصصی به موضوع استخدام ندارند و اغلب کارجویان بعد از ثبت رزومه رها می‌شوند.

او درباره چالش‌های کارفرمایان برای جذب و استخدام گفت: حتی در بسیاری از موارد این کارفرمایان با تکنیک‌های صحیح جذب و استخدام و شرح دقیق وظایف هر شغل آشنا نیستند. این موضوعی است که سایت‌ها و مراکز کاریابی تاکنون به آن توجهی نشان نداده اند.

آریا در این رابطه ادامه داد: تحقیقات ما نشان داده یکی از بزرگترین معضلات مدیران و صاحبان کسب و کار‌ها به عنوان کارفرما این است که نمی‌دانند برای جذب و استخدام، افراد متخصص را از کجا و از طریق چه شبکه‌هایی پیدا کنند.

زهرا باقری مدیر یک شرکت استارتاپی، گفت: در حال حاضر سایت‌های کاریابی گوناگونی در سطح جهان، به عنوان پلت فرم انتشار آگهی فعالیت می‌کنند، اما تنها یک سایت پربازدید و تخصصی مانند indeed موفق شده یک موتور جستجوی مشاغل راه اندازی کند. ارزش این کسب و کار به واسطه این موتور جستجو به یک میلیارد دلار رسیده است.

او ادامه داد: بانک بزرگ رزومه هزاران کارجو در کنار شبکه گسترده ارتباطی متخصصان ما با کسب و کار‌ها و صنایع گوناگون، باعث شده تا به امروز صد‌ها نفر از کارجویان بتوانند در بهترین و مناسب‌ترین فرصت‌های شغلی استخدام شوند.

مدیر این شرکت استارتاپی افزود: در کنار این خدمات، تکنولوژی هوش مصنوعی "جمع آوری و آنالیز اطلاعات بازار کار و استخدام ایران"محصولی دانش بنیان از این شرکت است که با رویکردی ملی تولید شده و آماده است تا هر زمان اطلاعات مورد نیاز سیاست گذاران و دولتمردان را برای اتخاذ تصمیم‌های کلان در این حوزه ارائه کند.

باقری گفت: تمام مدیران کسب و کار‌ها و سازمان‌ها و حتی صنوف به عنوان کارفرما می‌توانند با صرف کمترین هزینه، به سادگی از سرویس‌های هوشمند ثبت آگهی استخدامی ما استفاده کرده و رزومه مناسب‌ترین افراد را دریافت کنند.

باقری بیان کرد: مهم ترین وجه تمایز شرکت ما، برخورداری از پلت فرم هوشمند جستجوی تمام آگهی‌های استخدامی برای همه مشاغل است.

او همچنین به تشکیل تیم data science در این شرکت اشاره کرد و ادامه داد: به کمک دانش فنی تیم data science ما موفق شده از تکنولوژی هوش مصنوعی برای پردازش زبان طبیعی و متن کاوی در بررسی رزومه‌ها و آگهی‌های استخدام استفاده کند که این موضوع باعث می‌شود رزومه‌ها مطابق با درخواست کارفرما به صورت هوشمند به وی پیشنهاد شوند.

او یادآوری کرد: از طریق همین تکنولوژی و با تمرکز روی محتوای منتشر شده در آگهی‌های استخدامی، می‌توانیم به آمار و نتایج بسیار جالبی درباره بازار کار و استخدام ایران برسیم؛ آماری که تاکنون به صورت جامع درباره صنعت استخدام کشورمان وجود نداشته است.

باقری در خصوص امکانات این پلت فرم برای انجام انواع آزمون‌های شخصیت شناسی برای کارجویان گفت: پیاده سازی زیرساخت مورد نیاز برای انواع تست‌های تخصصی، روانشناسی و مهارت شغلی برای کارجویان به هدفمند‌تر شدن استخدام کمک می‌کند. تمرکز ما بر پیاده سازی آزمون‌هایی است که می‌تواند برای افراد مختلف مناسب باشد، اما کارفرمایان نیز ممکن است برای سنجش سایر مهارت‌های کارجویان به آزمون‌های خاصی نیاز داشته باشند که در کاران این امکان برای آن‌ها فراهم می‌شود. مطابق آمار به دست آمده ، ۲.۷ درصد از حجم آگهی‌های استخدامی کشورمان به مشاغل فناوری اطلاعات اختصاص دارد.

آریا درخصوص آمار پرتقاضا‌ترین مشاغل فناوری اطلاعات در حوزه کار و استخدام گفت: مطابق جدیدترین آمار موتور جستجوی هوشمند کاران در حال حاضر بیشترین تعداد آگهی‌های استخدامی مشاغل فناوری اطلاعات به ترتیب مربوط به برنامه نویسی با حدود ۵۱ درصد، پشتیبانی نرم افزار حدود ۱۶ درصد، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ و کارشناس طراحی وب هر یک حدود ۱۳ درصد، امنیت و شبکه حدود ۴ درصد و کارشناس تحلیل نرم افزار حدود ۳ درصد از کل آگهی‌های استخدامی فناوری اطلاعات در سراسر وب هستند.

به گفته او، براساس همین آمار طی دو سال گذشته که بسیاری از صنایع و کسب و کارها، جذب و استخدام نداشته اند، شرکت‌های فناوری اطلاعات، در مقایسه با سایر بنگاه‌های اقتصادی بیشترین حجم استخدام منابع انسانی را به خود اختصاص داده اند. با توجه به رونق اشتغال در حوزه فناوری اطلاعات و توانمندی و تجارب تیم ما در این زمینه، در حال حاضر تمرکز فعلی ما روی مشاغل حوزه ICT است.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر