پرونده قضایی فعالان اقتصادی ابتدا در شوراهای حل اختلاف بررسی می‌شود


پرونده قضایی فعالان اقتصادی ابتدا در شوراهای حل اختلاف بررسی می‌شود

مشهد- ایرنا- رییس کل دادگستری خراسان رضوی گفت: رییس قوه قضاییه تاکید کرده است پرونده های قضایی فعالان اقتصادی که در حوزه اشتغال و سرمایه‌گذاری مشغول فعالیت هستند ابتدا به خودشان واگذار و در شوراهای حل اختلاف مستقر در شهرکهای صنعتی و کمیسیونهای حل اختلاف بررسی شود.

غلامعلی صادقی روز یکشنبه در همایش الگوی مثلث توسعه اقتصادی- فرهنگی با رویکرد دستاوردهای معین‌های اقتصاد مقاومتی که در شهر شاندیز برگزار شد افزود: خواسته رییس قوه قضاییه از فعالان اقتصادی پشتکار و همت در توسعه کشور است.

وی اضافه کرد: رییس قوه قضاییه گفته‌اند که فعالان بخش خصوصی به دنبال رشوه دادن و آلوده کردن مسوولان و دست‌اندرکاران دستگاه‌های اجرایی نیستند اما گاه دیگر برای حل مشکلاتشان ندارند لذا توصیه ما به فعالان اقتصادی این است که هر جا به مشکلی برخوردند که حل نشد قبل از این که خود وارد عمل شوند به ما اعلام کنند تا در اولین فرصت مشکل را حل کنیم.

رییس کل دادگستری خراسان رضوی گفت: با توجه به شرایط کشور و فرمایشات مقام معظم رهبری و تاکید رییس قوه قضاییه، مسوولان این استان هم قسم شدند که الگوی مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی را به سرانجام برسانند.

صادقی افزود: براساس آخرین بررسی‌های انجام گرفته، الگوی مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی یکی از بهترین و موفق‌ترین مدلهای اقتصادی در استان است و همه ما باید به اندازه میزان سهم خود برای اجرایی شدن این الگو فعالیت کنیم.

وی ادامه داد: تاکید رییس قوه قضاییه به مدیران در استانها این است که برای به نتیجه رسیدن فعالیتهای اقتصادی، قوانین و مقررات به نحوی دیده و تفسیر شود که مانعی برای انجام فعالیتهای اقتصادی نباشد.

رییس کل دادگستری خراسان رضوی گفت: این نهاد تاکنون از مدیران اجرایی که همراه الگوی طرح مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی شدند حمایت همه جانبه داشته است.

صادقی افزود: هر هفته مشکلات اقتصادی در ستاد تدبیر با حضور استاندار خراسان رضوی طرح و برای آن چاره اندیشی می‌شود و در هر موردی که حل مساله خارج از توان اجرایی خراسان رضوی بوده است از آنجا که استاندار ارتباط خوبی با سران قوا داشته، تقاضای استان بدون نوبت به دبیرخانه نشست سران سه قوه منتقل و راه‌حلی برای آن در نظر گرفته شده و سپس در ستاد تدبیر استان به تصویب می‌رسیده است.

وی ادامه داد: نسخه و الگوی مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی در کرمان کهنه شده است و باید نسخه جدید خراسان رضوی برای مدل مثلث توسعه اقتصادی در سال ۱۳۹۸ توسط استاندار و معین های اقتصادی رقم بخورد و به کشور معرفی شود.

علیرضا رزم‌حسینی پیش از حضور در سمت استاندار خراسان رضوی، در زمان تصدی استانداری کرمان طرحی موفق از توسعه را در قلعه گنج اجرا کرد که مورد توجه و تشویق رهبر معظم انقلاب اسلامی قرار گرفت.

وی با الگوگیری از تجربه موفق قلعه گنج 'طرح مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی' را به عنوان برنامه عملیاتی خود در چارچوب تلاش برای تحقق اقتصاد مقاومتی در خراسان رضوی اعلام و در همین راستا از دی ماه ۱۳۹۷ با تقسیم استان به ۱۲ منطقه (بر مبنای شمار حوزه های انتخاباتی) اجرای آن را پیگیری کرده است.
در این طرح نهادها و موسسات بخش خصوصی، غیردولتی یا نیمه‌دولتی به عنوان "معین اقتصادی" مناطق ۱۲ گانه خراسان رضوی انتخاب و وظایف و تعهداتشان در قالب یک تفاهمنامه برای هر معین اقتصادی مشخص می‌شود.

بر این اساس هم‌اینک افزون بر ۱۰۰ معین اقتصادی در قالب طرح مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی در مناطق ۱۲ گانه خراسان رضوی ۹۸ درصد از کل روستاهای این استان را زیر پوشش برنامه‌های توسعه برده‌اند.

افزون بر ۹۲ درصد معینهای اقتصادی خراسان رضوی از بخش خصوصی و هشت درصد از بخش دولتی و نهادهای غیردولتی هستند. استاندار خراسان رضوی تاکنون در روند اجرای طرح مثلت توسعه اقتصادی فرهنگی شامل سه ضلع 'کارگزاران حکومتی، سرمایه گذران و کارآفرینان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی' که ائمه جمعه نیز به عنوان ناظران عالی در درون آن جای دارند، به همه شهرستانهای این استان سفر و در این چارچوب دهها فقره تفاهمنامه اقتصادی را با مسئولان محلی و شرکتهای اقتصادی بخش خصوصی به عنوان 'معین' امضا کرده است.

تفاهمنامه‌های سرمایه‌گذاری طرح مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی خراسان رضوی شامل ۲۱ درصد در حوزه خدمات و گردشگری ۴۴ درصد در حوزه صنعت و ۳۵ درصد در حوزه کشاورزی هستند.

در همین ارتباط نهادی با عنوان 'نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی' نیز توسط استاندار خراسان رضوی تشکیل و فعال شده که با بهره‌گیری از مشاوره نخبگان و دانشگاهیان وظایف آن فراهم کردن زمینه انتقال تجارب معینهای اقتصادی، کنترل و نظارت بر پروژه ها و عملکرد معینها، پیگیری امور اداری و مشکلات معینهای اقتصادی با نظارت مستقیم فرمانداران است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حقوقی و قضایی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403