بدهی‌ چند صد میلیاردی چالش رئیس جدید


بدهی‌ چند صد میلیاردی چالش رئیس جدید

یکی از بزرگترین مشکلات فدراسیون فوتبال در آستانه تغییر ریاست، مشکلات مالی است که به طور جدی قابل بحث و بررسی است. مسائل مالی بی‌شماری که هربار صحبت از شفاف‌سازی‌شان به میان آمد، مسئولان فدراسیون گفتند برای این شفاف‌سازی کاملاً آماده‌اند و به زودی تمامی مسائل مالی را به همراه جزئیات آن منتشر خواهند کرد.

البته که این وعده هم مثل صدها وعده دیگر محقق نشد اما هر چه به مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال نزدیک‌تر می‌شویم، این سؤال پررنگ‌تر می‌شود که آیا افرادی که کاندیدای ریاست فدراسیون فوتبال می‌شوند، درباره بدهی‌های سنگین فدراسیون فوتبال اطلاعی دارند؟ یا بهتر بگوییم آیا عمق فاجعه‌ای که از نظر مالی با آن مواجه خواهند بود را می‌دانند؟

همین چند روز پیش بود که خبری مبنی بر بدهی سنگین فدراسیون فوتبال به چند آژانس مسافرتی منتشر شد. در خبر آمده بود که فدراسیون مبلغ ۸ میلیارد تومان به چند آژانس مسافرتی بدهکار است و گویا قصد تسویه حساب هم ندارد. حالا هم البته با توجه به سرپرستی موقت بهاروند در فدراسیون فوتبال، اراده‌ای برای پرداخت این مبلغ نیست و پرداخت آن می‌ماند برای رئیس جدید فدراسیون فوتبال.

این ۸ میلیارد فقط یکی از صدها بدهی فدراسیون فوتبال ایران است. پاداش‌های تیم‌های فوتسال، فوتبال ساحلی و فوتبال بانوان را که کنار بگذاریم و از بدهی‌های کوچک فدراسیون فوتبال در گوشه و کنار هم که بگذریم فدراسیون فوتبال حدود ۶۵ میلیارد تومان بدهی مالیاتی دارد که همین چند ماه پیش حساب‌های فدراسیون فوتبال به خاطر این بدهی مسدود شد.

علی سلیمانی، خزانه‌دار فدراسیون فوتبال در مصاحبه ۹ تیرماه خود درباره این بدهی مالیاتی گفته بود: «با توجه به اینکه فدراسیون از سال ۸۸ تا ۹۵ اظهارنامه مالیاتی پر نکرده است، مسئولان اداره مالیات برای تمام درآمدهای فدراسیون مانند کمک‌های دولت به فدراسیون، پاداش‌های ما از فیفا و AFC را که معاف از پرداخت مالیات بوده است، معافیتی اعمال نکرده‌اند و برای آنها مالیات در نظر گرفته‌اند. باشگاه‌ها و فدراسیون‌های ورزشی از پرداخت مالیات معاف هستند اما با توجه به اینکه در آن سال‌ها اظهارنامه پر نشده است، اکنون چنین مبلغی باید پرداخت شود.»

به این بدهی مالیاتی باید ۲ میلیون یوروی ویلموتس را هم اضافه کنیم که به خاطرش از ایران به فیفا شکایت کرده و در بهترین حالت ممکن، فدراسیون فوتبال محکوم به پرداخت ۲ میلیون یورو به او خواهد بود. علاوه بر این حکم نهایی پرونده شکایت کی‌روش به فیفا هم همین روزها اعلام می‌شود و باید مبلغ قابل توجهی را نیز بابت بدهی به او پرداخت شود.

با اینکه مهدی تاج، چند ماه پیش با تأسیس سازمان اقتصادی فوتبال سعی داشت قدمی در جهت درآمدزایی بردارد و فدراسیون فوتبال را به درآمدزایی برساند اما طی نشدن این مسیر به صورت علمی و درست باعث شد که سازمان اقتصادی هم نتواند دردی از دردهای مالی فدراسیون فوتبال حل کند.

حالا آنچه از فدراسیون فوتبال انتظار می‌رود این است که در آستانه برگزاری مجمع انتخاباتی، گزارش دقیقی از جزئیات مسائل مالی فدراسیون فوتبال را ارائه دهد. با اینکه زمان زیادی به برگزاری این مجمع نمانده اما علی سلیمانی، خزانه‌دار فدراسیون فوتبال می‌گوید: «من در جریان جزئیات بدهی‌ها و مطالبات نیستم. حتماً اگر رسانه‌ها درخواست کنند، این گزارش تهیه و از طریق سخنگو اعلام می‌شود.» او اما نمی‌گوید رسانه‌ها دیگر چطور باید درخواست خود را برای انتشار جزئیات مالی بیان کنند؟

گفته می‌شود بدهی‌های فدراسیون فوتبال به جز بدهی‌های مالیاتی و بدهی به ویلموتس، به ۴۸ میلیارد تومان هم می‌رسد. سلیمانی درباره این رقم توضیح می‌دهد: «من نمی‌توانم رقم دقیقی از بدهی‌ها را مطرح کنم چون این بدهی‌ها و مطالبات در طول زمان بالا و پایین می‌رود و کم و زیاد می‌شود. حتی ممکن است این رقم‌ها ۴۰ میلیارد هم بالا و پایین شود!»

او البته معتقد است که اوضاع مالی فدراسیون فوتبال آنقدرها که می‌گویند بد نیست. او در این رابطه توضیح می‌دهد: «۹/۹۹ درصد از مسائل مالی فدراسیون فوتبال، چیزی است که در تمام دوره‌های فدراسیون فوتبال دیده شده است و فدراسیون هم توانسته با همه این مشکلات اما کار خود را پیش ببرد. البته که یک دوره‌هایی هم بهتر یا بدتر بوده اما همه اینها موارد غیرقابل حلی نیستند.»

با همه این تفاسیر اما در حال حاضر فدراسیون فوتبال در درآمدزایی موفق عمل نکرده و بدهی‌های سنگینی دارد که همه اینها می‌تواند رئیس جدید فدراسیون فوتبال را با چالشی جدی مواجه کند.

iran-varzeshi.com

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فوتبال

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صدای کوتوله برزیلی برای آموزش و سریع حرف زدن