همکاری جهاد دانشگاهی و سازمان اوقاف برای تولید دام به روش‌ دانش‌بنیان


همکاری جهاد دانشگاهی و سازمان اوقاف برای تولید دام به روش‌ دانش‌بنیان

جهاد دانشگاهی و سازمان اوقاف و امور خیریه طی نشستی با حضور رؤسا و جمعی از مدیران این دو دستگاه، تفاهم‌نامه‌ تولید دام به روش‌های علمی و دانش‌بنیان را امضا کردند.

خبرگزاری شبستان، گروه قرآن و معارف، تفاهم‌نامه‌ جهاد دانشگاهی و سازمان اوقاف امور خیریه با موضوع استفاده از فناوری تولید خارج رحمی جنین و تکنیک اخذ سونوگرافیک تخمک از گاو زنده صبح امروز ششم بهمن ماه طی نشستی با حضور رؤسا و جمعی از مدیران این دو دستگاه به امضای طرفین رسید.

«مهدی پندار»، معاون بهره‌وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه این سازمان در ابتدای این نشست موضوع این تفاهم‌نامه را از نیازهای اساسی کشور برشمرد و گفت: این تفاهم‌نامه در راستای ابلاغیه نوزده بندی مقام معظم رهبری در خصوص اداره موقوفات مبنی بر نیازهای کشور پیگیری و تنظیم شده است.

وی افزود: انعقاد این تفاهم‌نامه دو بعد اساسی دارد که بعد داخلی آن تکثیر و تولید نژادهای دامی است و بعد خارجی آن این است که کشور تا حد زیادی غنی می‌شود و از واردات دام زنده بی‌نیاز می‌شویم.

پندار در ادامه به فرآیند تولید گوساله با استفاده از فناوری تولید خارج رحمی جنین و تکنیک اخذ سونوگرافیک تخمک از گاو زنده اشاره کرد و گفت: تمامی مراحل مربوط به پتنت به‌خوبی طی شده است.شرکت مشترکی که یک شرکت پژوهشی و دانش‌بنیان است زیر نظر صندوق پژوهش و فناوری اوقاف فعالیت خواهد کرد. ایستگاه اصلی این فعالیت‌ها ملارد است و ان‌شاءالله کار در مزرعه بزرگ شهریار نیز ادامه پیدا کند و در استان گلستان هم پیگیری خواهد شد.

در ادامه دکتر حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی نیز در سخنانی گفت: مقام معظم رهبری با اشاره به کلام ارزشمند حضرت علی(ع) فرمودند غربی‌ها با علم و فناوری به قدرت رسیدند و حالا از به دست آمدن آن توسط کشورهای دیگر احساس خطر می‌کنند.

وی ادامه داد: ما در جهاد دانشگاهی با توجه به آنچه در اصول دینی‌مان توصیه شده و ازآنجایی‌که جمهوری اسلامی برای اقتدار و پیشرفت خود باید به علم و فناوری تکیه کند سعی کردیم در این راستا فعالیت کنیم.

طیبی افزود: خوشحالیم که دکتر خاموشی، ریاست سازمان اوقاف نیز به اهمیت موضوع تفاهم‌نامه توجه دارند.

دکتر محمدرضا پورعابدی، معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی نیز در این نشست با اشاره به اهمیت امنیت غذایی برای استقلال کشورها گفت: تأمین‌ دام‌های گوشتی از چالش‌هایی است که در این حوزه وجود دارد. هدف جهاد دانشگاهی در طرح‌های فناورانه‌ای که به مقام معظم رهبری هم ارائه داده‌اند این بوده که طی دو سال کشور را ازاین‌جهت بی‌نیاز کنند.

وی افزود: امیدواریم با مشارکتی که از سوی اوقاف رخ می‌دهد این تفاهم‌نامه را اجرایی کنیم. فضای خوبی در داخل و خارج کشور برای ادامه فعالیت در حوزه اصلاح نژاد دام وجود دارد. اصلاح گاومیش و شترهای دو کوهانه نیز از پروژه‌های بعدی جهاد دانشگاهی است.

حجت‌الاسلام سید مهدی خاموشی نیز در بخش دیگر این نشست بابیان اینکه من واقعاً جهاد دانشگاهی را جهاد دانشگاهی می‌بینم، به اهمیت لزوم تولید علم و فناوری در کشور و سرعت عمل در این زمینه اشاره کرد.

وی با ارزآور برشمردن تولید دام برای کشور گفت: خلأهای لجستیکی در راستای اجرایی شدن این تفاهم‌نامه باید پر شود. ما تلاش می‌کنیم آن امکاناتی که ازلحاظ سخت‌افزاری نیاز است را در اختیار جهاد دانشگاهی قرار دهیم.

خاموشی تأکید کرد: امیدواریم تا آخر سال سه فارم از جمله فارم ملارد و فارم شهریار به بهره‌برداری برسد.

پایان پیام/40

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان