سرشماری 20 گونه از پرندگان آبزی و کنارآبزی در بوکان


سرشماری 20 گونه از پرندگان آبزی و کنارآبزی در بوکان

مهاباد- ایرنا- سرپرست اداره حفاظت محیط زیست بوکان گفت: در طرح سرشماری زمستانی پرندگان بیش از یک‌هزار قطعه پرنده شامل 20 گونه آبزی و کنارآبزی در تالاب‌ها و منابع آبی این شهرستان مشاهده شد.

آوات بازیار روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این سرشماری در تالاب «قره‌گل» و حاشیه زرینه‌رود با حضور کارشناسان و محیط‌بانان این اداره انجام شد و بیشترین تعداد پرندگان مربوط به گونه‌های آنقوت، اردک سرسبز، حواصیل خاکستری، حواصیل سفید و آبچلیک بودند.

وی ادامه داد: سرشماری پرندگان مهاجرآبزی و کنارآبزی یک برنامه بلندمدت نظارت و پایش جمعیت پرندگان در فصل زمستان است که اطلاعات و نتایج حاصل از این سرشماری به عنوان پایه و اساس بررسی اندازه و تغییرات جمعیتی در برنامه‌های حفاظتی و مدیریتی جمعیت‌های پرندگان مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در این سرشماری گونه‌ نادری مانند اردک سرسبز نیز توسط کارشناسان مشاهده شد، گفت: به منظور آگاهی از وضعیت جمعیت پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر، هر سال با شروع فصل زمستان و اعلام آغاز سراسری سرشماری، عملیات آن طی یک برنامه هماهنگ در تمامی شهرستان‌ها با استفاده از تلسکوپ، دوربین‌های چشمی و نصبی انجام می‌شود.

«بازیار» اضافه کرد: برای آگاهی از تنوع و تعداد پرندگان، سرشماری پرندگان در طول سال در ۲ مرحله سرشماری تابستانه و زمستانه در زیستگاه‌ها انجام می‌شود.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست بوکان گفت: پس از جمع بندی و تکمیل فرم‌های مربوطه نتایج این سرشماری به منظور آنالیز و جمع‌بندی نهایی به سازمان حفاظت محیط زیست ارسال می‌شود.
آذربایجان غربی با دارا بودن بیش از ۱۸۰ گونه از انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی و بیش از ۳۰ تالاب دائمی و فصلی یکی از مهمترین مکان های مهاجرت و زیست انواع پرندگان است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا