تجربه راه‌اندازی کسب‌وکار در مستندمسابقه «کارساز»


تجربه راه‌اندازی کسب‌وکار در مستندمسابقه «کارساز»

تهران- ایرنا- مستندمسابقه «کارساز» در مورد فرازوفرود راه‌اندازی کسب‌وکاری نو در 10 قسمت طی نوروز 99 روی آنتن شبکه یک سیما می‌رود.

به گزارش روابط عمومی این مجموعه، احسان عمادی نویسنده و عضو گروه کارگردانی کارساز اعلام کرد: طرح اولیه این برنامه، چند سال قبل در اتاق فکر خانه مستند با حضور حسام اسلامی، مهدی جبین‌شناس و نسیم مرعشی مطرح شد. قرار بود مستندمسابقه‌ای با موضوع کارآفرینی و کسب‌وکارهای نوآفرین در استودیو نوبین تولید شود. طرح برنامه بعد از جلسات متعدد با متخصصان این حوزه و فعالان و صاحبان استارتاپ‌های موفق، چند بار بازنویسی و پیش‌تولید آن از زمستان سال گذشته آغاز شد. من هم به‌ عنوان یکی از کارگردانان مجموعه از سال گذشته به تیم سازنده اضافه شدم.
وی افزود: پس از آن برای حضور در برنامه فراخوانی در تلویزیون، دانشکده‌ها و مراکز کارآفرینی دانشگاه‌های تهران و صنعتی شریف، پارک‌های فناوری، شتاب‌دهنده‌های مختلف و دیگر نهادهای مرتبط منتشر شد. افراد داوطلب ثبت‌نام کردند و از بین آنها تعدادی به‌عنوان شرکت‌کنندگان اولیه انتخاب شدند. کار تولید برنامه هم از اردیبهشت ماه سال ۹۸ آغاز شد و اواسط تیر ماه به پایان رسید.

عمادی درباره تفاوت این مستندمسابقه با سایر برنامه‌های تلویزیونی که با موضوع معرفی کسب‌وکارهای نوآفرین ساخته شده‌اند اظهار کرد: مستندمسابقه کارساز ساختاری کاملا متفاوت با برنامه‌های مشابه دارد. در برنامه‌های تلویزیونی‌ که تاکنون برای معرفی کسب‌وکارهای نوآفرین پخش شده‌اند، صرفاً شاهد مرحله ارائه ایده از سوی ایده‌پردازان یا مالکان کسب‌وکار بوده‌ایم. معرفی‌ که گاه با نقد و ارزیابی داوران همراه است و درنهایت داوران یا مخاطبان به هر ایده‌ی نوآفرینانه امتیازی می‌دهند.

اما در کارساز، این مرحله تنها بخش کوچکی از برنامه را تشکیل می‌دهد و در نهایت تا قسمت دوم، ارائه ایده‌ها و ارزیابی داوران را شاهد خواهیم بود.

این کارگردان عنوان کرد: در قسمت اول، هیأت کارشناسی سه‌نفره‌ برنامه از بینِ تقریبا ۲۰ گروه انتخاب‌شده برای شرکت در مسابقه، ۶ گروه را برای مرحله‌ دوم انتخاب می‌کنند. از آنجا که فرآیند ارائه طرح یا ایده (Presentation)، جزء مراحل بسیار مهم در راه‌اندازی یک کسب‌وکار است، در قسمت دوم این ۶ گروه منتخب با راهنمایی مربیان، به شکل متمرکز روی ارائه طرح یا ایده اولیه خود کار می‌کنند تا درنهایت از بین‌شان سه گروه انتخاب شوند. از این مرحله به بعد، برنامه تقریباً به طور کامل از فضای استودیویی خارج می‌شود.

عمادی افزود: از قسمت سوم تا آخرین قسمت کارساز، مخاطبان برنامه همراه با این سه گروه، مراحل مختلف راه‌اندازی یک کسب‌وکار نوآفرین را در فضاهای واقعی تجربه می‌کنند. در قسمت‌های بعدی، هر کدام از گروه‌های شرکت‌کننده بر حسب مأموریتی که از طرف مربیان به آنها ابلاغ می‌شود، فعالیت‌هایی چون نیازسنجی مشتری و مطالعه و تحقیقات بازار را انجام می‌دهند. آنها به تناسب طرح‌های خود وارد فضاهای تخصصی مربوط به کارشان می‌شوند که ممکن است یک مجموعه صنعتی، بیمارستان، مدرسه یا رفتن به سراغ مشتریان خانگی باشد.

بعد از مرحله تحقیقات بازار، نوشتن بوم مدل کسب‌وکار و ساختن نمونه‌ی اولیه را داریم که طبعاً با آزمون و خطاهایی همراه است. در نهایت هم با مباحث مربوط به تبلیغات و برندینگ مواجه می‌شویم که انجام هر کدام‌شان، یکی از قسمت‌های کارساز را به خود اختصاص می‌دهد. به این ترتیب مراحل راه‌اندازی یک کسب‌وکار به صورت جزئی، واقعی و ملموس (در حد مقدورات یک برنامه تلویزیونی) برای بیننده به تصویر کشیده می‌شود.

این برنامه‌ساز تلویزیونی با اشاره به تنوع و تعدد لوکیشن‌ها در مستندمسابقه کارساز یادآور شد: تولید این برنامه برای سه گروه شرکت‌کننده، بیش از دو ماه به طول انجامید. در این مستندمسابقه هر سه گروه‌ شرکت‌کننده کل مدت دو ماه را در مکان‌های مختلفی مثل دفتر کار، کتاب‌خانه، دانشگاه، بازار و... درگیر کار بوده‌اند. طبیعتاً در این فرآیند با مشکلات کوچک و بزرگی هم مواجه می‌شدند که گاه کارشان را تا آستانه توقف پیش می‌برد و گاه موفق می‌شدند از سد آنها عبور کنند.

تجربه راه‌اندازی کسب‌وکار در مستندمسابقه «کارساز»

عمادی عنوان کرد: گروه‌های شرکت‌کننده در کارساز، هر کدام از این مراحل را با راهنمایی مربیان خود پیش می‌برند و در پایان هر قسمت، نتیجه تلاش‌شان از سوی همین مربیان مورد ارزیابی کیفی قرار می‌گیرد.

عضوگروه کارگردانی مستندمسابقه کارساز گفت: ضبط برنامه اوایل تابستان به پایان رسید و تدوین و مراحل فنیِ پس‌تولید آن هم انجام شده است. در واقع مستندمسابقه کارساز از اواسط پاییز گذشته برای پخش از تلویزیون آماده بود که به دلایلی روی آنتن نرفت و طبق آخرین توافقات انجام‌شده، قرار است نوروز ۹۹ از شبکه اول سیما پخش شود.

وی در پایان گفت: این برنامه، مجری‌ در صحنه یا استودیو ندارد و مهبد قناعت‌پیشه راوی و گوینده برنامه است. هیأت کارشناسی برنامه هم از سه مربی تحصیل‌کرده، زبده و باتجربه در حوزه کسب‌وکارهای نوآفرین تشکیل شده که سابقه‌ای طولانی در دانشگاه و تولید و بازار دارند و کار آموزش شرکت‌کنندگان کارساز و نقد و بررسی فعالیت‌ها را انجام می‌دهند. این مستندمسابقه با کارگردانی حسام اسلامی، امین کفاش‌زاده و سیداحسان عمادی روی آنتن می رود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


(تصاویر) هشت حقیقت جالب در مورد اژد‌های کومودو