«صلح» در افغانستان اسیر اختلافات داخلی و دخالت آمریکا


«صلح» در افغانستان اسیر اختلافات داخلی و دخالت آمریکا

کابل - ایرنا - کارشناسان و آگاهان سیاسی افغانستان از اختلاف های داخلی در دولت وحدت ملی و رهبران سابق جهادی در جبهه ضد طالبان سخن می گفتند اما در روزهای اخیر این اختلاف ها در موضوع صلح آشکارتر شده است.

عبدالله عبدالله، رییس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان هفته گذشته در نشست شورای وزیران گفت وظیفه حکومت حمایت از روند صلح است، اما صلح نمی تواند منحصر به دیدگاه‌های یک فرد باشد.

وی با اشاره به پخش گزارش‌هایی درباره بسیج تمامی تلاش‌های صلح تنها از آدرس وزارت دولت در امور صلح،افزود که تنها یک وزارت نمی‌تواند کار صلح را در یک کشور به پیش ببرد زیرا به گفتۀ او مردم باید در این روند دخیل باشند.

عبدالله تأکید کرد، این مردم هستند که برای آزادی و حقوق شان، قربانی داده‎اند

رئیس اجرایی افغانستان اضافه کرد که صلح منحصر به خواسته یک فرد نیست ، بلکه خواست جمعی مردم افغانستان است و مردم این حق دارند درباره روند صلح موضع‌گیری، بحث و گفت‎وگو کنند.

حامد کرزی رئیس جمهوری سابق افغانستان هم در آخرین اظهاراتی خود در باره صلح گفته بود که «اشرف غنی» با تأکید بیش از حد به برقراری آتش بس به روند صلح آسیب می رساند.

رئیس جمهوری افغانستان در حاشیه نشست «داووس» در پاسخ به سوالی در باره موضع عبدالله عبدالله و حامد کرزی در باره صلح با اشاره به یک ضرب المثل داخلی گفت: «دست شان که به انگور نرسید، می گویند تلخ است».

وی توضیح داد که عبدالله و حامد کرزی هیچ طرحی در باره صلح افغانستان ندارد، به ناحق از طرح وی انتقاد می کنند و تأکید کرد که آنها یک صفحه طرح نوشتاری در باره صلح ندارند و اگر دارند، ارائه کنند.

این موضع گیری بطور واضح بیانگر وجود اختلاف در جبهه مقابل طالبان است که می تواند در جریان گفت وگوهای بین الافغانی به سود طالبان تمام شود.

رئیس سابق اداره امنیت ملی افغانستان هم به تازگی علیه مذاکرات آمریکا و طالبان موضع گرفته و تأکید کرده است که این گفت وگوها به صلح نخواهد انجامید.

«امرالله صالح» که معاون اول تیم انتخاباتی دولت ساز به رهبری اشرف غنی نیز هست روز پنجشنبه گذشته در نشستی در کابل گفت که مذاکرات دوحه شاید بتواند جنگ بین آمریکا و طالبان را پایان دهد اما نمی تواند به صلح در افغانستان منجر شود.

صالح تصریح کرد که طالبان متهم به قتل های گروهی و کشتن نخبگان افغانستان هستند که باید پاسخ گوی این کشتارها باشند.

صالح گفت که هیچ خارجی از منافع افغان ها در مذاکرات صلح دفاع کرده نمی‌ تواند و آنها نمی تواند توافق خود با طالبان را بر مردم افغانستان تحمیل کنند.

رئیس سابق اداره امنیت ملی افغانستان اضافه کرد که اگر آمریکایی ها بخواهد توافقات خود را بر مردم افغانستان تحمیل کنند، در آن صورت وضعیت به مسیر غیر قابل پیش بینی حرکت خواهد کرد.

نظر سنجی تازه ای که توسط نهاد صلح و جنگ افغانستان منتشر شده است نیز نشان می دهد که ۶۰ درصد مردم این کشور از گفت وگوهای صلح به رهبری و مالکیت دولت افغانستان حمایت کرده اند.

علاوه بر اختلاف های در درون دولت وحدت ملی، اختلاف در موضع آمریکا و دولت افغانستان نیز وجود دارد. آمریکایی ها بر کاهش خشونت در جریان گفت وگو با طالبان توافق کرده اند و دونالد ترامپ نیز در دیدار با اشرف غنی در داووس بر کاهش خشونت در جریان گفت وگوها تأکید کرد.

رئیس جمهوری افغانستان همواره با تاکید بر برقراری آتش بس ،طرح کاهش خشونت را رد و آن را مبهم دانسته است.

هرچند ترامپ در این دیدار به رئیس جمهوری افغانستان اطمینان داد که اجازه نخواهد داد طالبان از گفت وگو و توافق با آمریکا بعنوان ابزار رسیدن به قدرت استفاده کنند.

نهادهای جامعه مدنی افغانستان هم در گردهمایی در کابل کاهش خشونت را بی معنی دانسته و بر تأمین آتش بس در جریان گفت وگوهای صلح تأکید کردند.

اما طالبان در یادداشتی که در سایت این گروه منتشر کرده اند نوشته اند که از تقاضاهای اضافی آمریکایی ها در مورد کاهش خشونت‌ها خسته شده اند.

طالبان، آمریکا را به «ضایع کردن وقت» متهم کرده و گفته‌اند که مذاکرات با زلمی خلیل زاد روی تعریف «کاهش خشونت» به نحوی متوقف شده است.

سازمان عفو بین الملل هم دیروز جمعه در اطلاعیه ای «کاهش خشونت» را بی معنی و یک امر «پوچ» خوانده است.

«عمر ورایچ» معاون بخش آسیای جنوبی این سازمان گفته است که در تنشی که در آن بر غیرنظامیان حمله صورت می‌ گیرد، اصطلاح کاهش خشونت یک امر پوچ است.

وی افزوده است که آمریکا و طالبان باید به قوانین جنگ پایبند بوده و هرنوع حملات علیه غیرنظامیان را پایان دهند.

این اظهار نظرها و موضع گیری ها نشان می دهد که علاوه بر طرف های داخلی افغانستان نهادهای خارجی نیز در باره صلح و پیشنهاد کاهش خشونت ها اختلاف نظر دارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود همه آهنگ های ارسان ار