لایحه درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها اصلاح شد


لایحه درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها اصلاح شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایرادات شورای نگهبان به لایحه درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها را اصلاح کردند.

به گزارش ایمنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه ۶ بهمن) جهت تامین نظر شورای نگهبان، موادی از لایحه درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها را اصلاح کردند.

بر این اساس بند «الف» ماده (۱) به‌شرح زیر اصلاح می‌شود:

الف) عوارض محلی: وجوهی است که شهرداری‌ها یا دهیاری در چهارچوب قوانین و مقررات به‌منظور تأمین هزینه‌های شهر و روستا وصول می‌کنند.

بند «ج» ماده (۱) به‌شرح زیر اصلاح می‌شود:

ج) بهای خدمات: مبلغی که شهرداری، سازمان‌ها، مؤسسات و شرکت‌های وابسته به شهرداری‌ها و یا دهیاری‌ها مطابق قوانین و مقررات در ازای خدمات ارائه‌شده، از متقاضیان دریافت خدمات، وصول می‌کنند.

همچنین ماده (۳) به‌ شرح زیر اصلاح می‌شود:

ماده۳- شهرداری‌ها و دهیاری‌ها می‌توانند در چهارچوب قوانین و مقررات از انواع ابزارهای تأمین منابع مالی و روش‌های اجرائی مناسب برای اجرای پروژه‌های مصوب شهری و روستایی و پروژه‌های سرمایه‌گذاری و مشارکتی با پیش‌بینی تضامین کافی استفاده کنند. آیین‌نامه مالی موضوع این ‌ماده ظرف مدت سه‌ماه از تاریخ لازم‌الاجراءشدن این قانون با پیشنهاد مشترک شورای‌عالی استان‌ها و وزارت کشور (سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور) تهیه و به‌تصویب هیئت وزیران می‌رسد.

ماده (۴) به‌شرح زیر اصلاح می‌شود:

ماده ۴- عوارض محلی اعم از عوارض بر ساختمان‌ها، مستحدثات، تأسیسات، تبلیغات معابر و فضاهای شهری و روستایی و ارزش افزوده ناشی از اجرای طرح‌های توسعه شهری و روستایی و دارایی‌های غیرمنقول مطابق قوانین و مقررات تعیین می‌گردد. وزارت کشور با همکاری شورای‌عالی استان­ها حداکثر تا پایان آذرماه هر سال، عناوین عوارض را تهیه و وزیر کشور آن را ابلاغ می‌کند.

در تبصره (۶) ماده (۴) عبارت «با رعایت بند (۵) ماده (۲۶) قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و» پس از عبارت «مطابق قوانین مربوطه» افزوده می‌شود و عبارت «و همچنین الحاق اراضی به محدوده روستا» حذف می‌شود.

تبصره (۳) ماده (۱۵) اصلاحی قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی موضوع ماده (۸) به‌شرح زیر اصلاح می‌شود:

تبصره ۳- شهرداری‌های کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها می‌توانند عوارض صدور مجوز ورود به محدوده‌های طرح ترافیک و زوج و فرد در چهارچوب ضوابط شورای‌عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور و با رعایت مصوبات شورای ترافیک استان‌ها (در تهران شورای حمل و نقل و ترافیک شهر تهران) مطابق با قوانین و مقررات با تأیید وزیر کشور وصول نمایند.

ماده (۲۲) به‌شرح زیر اصلاح می‌شود:

ماده ۲۲- شهرداری‌ها برای صدور پروانه ساختمانی موظف به رعایت طرح تفصیلی شهرها بوده و فروش تراکم مازاد و نیز تغییر کاربری املاک برخلاف طرح تفصیلی فقط با تصویب در کمیسیون ماده (۵) قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران مجاز است. متخلفان از مفاد این ماده مشمول مجازات درجه هفت ماده (۱۹) قانون مجازات اسلامی به‌ جز حبس و شلاق می‌شوند.

منبع: ایلنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا