استخدام پرفراز و نشیب حق التدریسی ها و نهضتی ها


استخدام پرفراز و نشیب حق التدریسی ها و نهضتی ها

داستان استخدام حق التدریسی ها و آموزشیاران نهضت سواد آموزی با وجود گلایه و تجمع هایی که مقابل مجلس شورای اسلامی و وزارت آموزش وپرورش داشته اند، همچنان ادامه دارد، یکی از مشکلات این دسته معلم ها نبود قانون و مصوبه شفاف است.

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری شبستان، سال هاست معلم های حق التدریس و آموزشیاران نهضت سواد آموزی در بلاتکلیفی هستند. با وجود کمبود نیروی انسانی در وزارت آموزش و پرورش این وزارت خانه تمایل زیادی ندارد این افراد که بیش از 100 هزار نفر هستند را بدون آزمون استخدام رسمی کند.

مجلس شورای اسلامی هم طرح ها و مصوبه های زیادی برای جذب داده است اما این مصوبه ها با ابهامات رو به رو بود. همین مسئله، موجب شده است استخدام این معلم ها سال ها به طول انجامد. از همین رو معلم ها با گذشت سال ها از مصوبات مختلف مجلس، هنوز در مسیر پر پیچ و خم استخدام گیر کرده اند.

بنا بر تمام مصوبات و طرح هایی که مجلس درباره نهضتی ها و حق التدریسی ها داده است، قرار بود وزارت آموزش و پرورش تا پایان برنامه ششم توسعه هر سال تعدادی از این دسته معلم ها را به صورت رسمی جذب کند. البته این موضوع خیلی خوشایند آن ها قرار نگرفت چون با شرایطی که وزارت آموزش و پرورش در نظر گرفته بود، بسیاری از نهضتی ها و حق التدریسی از دور استخدام حذف می شدند.

استفساریه مجلس برای جذب حق التدریسی ها و آموزشیاران نهضت

همین مسئله موجب شد، هفته گذشته مجلس شورای اسلامی با طرح استفساریه ای موافقت کند که تمام آموزشیاران نهضت سواد آموزی و حق التدریسی ها جذب وزارت آموزش و پرورش می شوند.

طبق جزییات این موضوع، مجلس شورای اسلامی با طرح استفساریه ماده الحاقی به قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی مصوب ۱۳ شهریور ۱۳۹۷ موافقت کرد. در متن این استفساریه آمده است:« آیا مشمولین تبصره ۱۰ ماد ۱۷ قانون تعین تکلیف معلمان حق التدریسی و آموزشیاران نهضت سواد آموزی در آموزش و پرورش اصلاحی مصوب ۳ شهریور ۱۳۹۵ که با آموزش و پرورش همکاری داشته و حقوق خود را از سرانه مدارس و مشارکت های مردمی، سازوکار مدیر مدرسه، انجمن اولیاء و مربیان، کارفرما، موسس یا شرکت های طرف قرارداد با آموزش و پرورش دریافت کرده‌اند، از جمله نیروهای خرید خدمات، آموزشی حق التدریسی غیر مستمر و پیش دبستانی که تا تاریخ ۲۶مهر ۱۳۹۱ و همچنین آموزشیاران و آموزش‌دهندگان مستمر نهضت سواد آموزی فوق‌الذکر در ماده الحاقی مصوب ۱۳شهریور۱۳۹۷ می‌شوند؟ پاسخ نیز بلی است.»

در پاسخ به استفساریه آمده است؛ مشمولین تبصره ۱۰ ماده ۱۷ قانون تعیین تکلیف معلمین حق‌التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی از جمله نیروهای خرید خدمات آموزشی حق التدریسی غیر مستمر و پیش دبستانی که تا تاریخ ۲۶مهر ۱۳۹۱ و همچنین آموزشیاران و آموزش دهندگان مستمر نهضت سوادآموزی در قانون فوق الذکر با آموزش و پرورش همکاری داشته و حقوق خود را از سرانه مدارس و مشارکت‌های مردمی ساز و کار مدیر مدرسه، و انجمن اولیا و مربیان، کارفرما، موسس، یا شرکت‌های طرف قرارداد با آموزش و پرورش دریافت کرده‌اند، شامل استخدام ماده الحاقی مصوبه ۱۳شهریور۱۳۹۷ می‌شوند.

این خبر خوشی برای حق التدریسی ها و آموزشیاران نهضت سواد آموزی بود اما خیلی به مذاق مسئولان وزارت آموزش وپرورش خوش نیامد.

دولت و آموز‌ش‌وپرورش با هر‌گونه استفساریه‌ای که موجب توسعه قانون شود مخالف است

در نشست خبری اخیر «علی الهیار ترکمن» معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش‌وپرورش او مخالفت ضمنی خود را با این استفساریه اعلام کرد و در جمع خبرنگاران گفت: آیین‌نامه اجرایی این موضوع به تصویب هیأت تطبیق مصوبات دولت در مجلس رسیده است. اخیراً مجلس استفساریه‌ای را تهیه کرده است. دولت و آموز‌ش‌وپرورش با هر‌گونه استفساریه‌ای که موجب توسعه قانون شود مخالف است. استفساریه فقط باید نقاط ابهام را شفاف کند. با هر موضوعی که به فرآیند علمی و مبتنی بر رقابت و شایسته‌گزینی در جذب نیروی انسانی خدشه وارد کند مخالف هستیم و نظر مخالف خود را طبق قانون اعلام خواهیم کرد.

هر قانونی به ما ابلاغ شود، اجرامی کنیم

اما مدیرکل امور اداری وزارت آموزش‌وپرورش تاکید دارد که تابع قانون هستند هر آنچه که قانون تایید کند آن ها باید اجرا کنند. درهمین ارتباط، «یارمحمد حسین‌بُر» به خبرنگار شبستان می گوید: اگر این استفساریه به آموزش‌وپرورش ابلاغ شود، افراد مشمول بیشتر می شوند.ابتدا باید استفساریه مجلس به ما ابلاغ شود تا بعد سازوکار آن را طراحی کنیم در هر صورت مطیع قانون هستیم.

او بیان می کند: هر قانونی به ما ابلاغ شود، اجرامی کنیم. در متن قانون استخدام حق‌التدریس‌ها دو مطلب آمده است، نخست آنکه استخدام‌ها در سقف سهمیه سازمان اداری و استخدامی و دوم بودجه‌ ابلاغی سازمان برنامه و بودجه است. لذا باید این دو شرط باید برای استخدام رعایت شود.

او تاکید می کند: خرید خدماتی‌های قبل از سال 91 قبلاً مشمول قانون حق‌التدریس‌ها بودند اما در قانون الحاق یک ماده به تعیین تکلیف معلمان حق‌التدریس از این گروه یاد نشده بود، بسیاری از آنها هم‌اکنون به عنوان حق التدریس مشمول هستند البته تعداد این گروه زیاد نیست، کمتر از 10 هزار نفر هستند.

علی الهیار ترکن نیز تاییدیه نهایی این استفساریه را شورای نگهبان می داند و می گوید باید منتظر ماند تا دید این موضوع به تایید می رسد یا خیر.

به هر روی، داستان استخدام حق التدریسی ها و آموزشیاران نهضت سواد آموزی با وجود گلایه و تجمع هایی که مقابل مجلس شورای اسلامی و وزارت آموزش وپرورش داشته اند، همچنان ادامه دارد، یکی از مشکلات این دسته معلم ها نبود قانون و مصوبه شفاف است، حال باید دید آیا تایید این استفساریه نقطه پایان بر ماجرای استخدامی این دسته از معلم ها می گذارد یا این داستان همچنان ادامه دار خواهد ماند.

پایان پیام/260

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | دلخوری و ناراحتی شدید رابعه اسکویی از مازیار لرستانی؛ مجری برنامه متعجب شد