افزایش اختلاف اشرف غنی و سیاسیون افغانستان در مسیر صلح


افزایش اختلاف اشرف غنی و سیاسیون افغانستان در مسیر صلح

دولت افغانستان در روزهای اخیر ضمن مخالفت درباره طرح کاهش خشونت‌، شرط برقراری صلح در این کشور را آتش‌بس طالبان اعلام کرده است؛ اما بسیاری از چهره‌های سیاسی چنین اقدامی را منافع شخصی و مانعی درباره صلح دانسته‌اند.

افزایش اختلاف اشرف غنی و سیاسیون افغانستان در مسیر صلح

شماری از چهره‌های برجسته سیاسی افغانستان در دیداری درباره روند صلح این کشور و ایجاد طرحی مشترک برای چگونگی رسیدن به این مهم تبادل‌نظر کردند.

در این نشست که به میزبانی «محمد محقق» معاون دوم رئیس اجرایی افغانستان برگزار شده بود «حامد کرزی» رئیس جمهور سابق، «عبدالله عبدالله» رئیس اجرایی، «محمد یونس قانونی» معاون سابق رئیس جمهور، «کریم خلیلی» رئیس شورای عالی صلح و شماری از دیگر سیاسیون افغان حضور داشتند.

عبدالله در این دیدار گفت که هیچکس نباید به دلیل "منافع شخصی" مانع روند صلح شود و خواستار مشارکت فراگیر در این روند "ملی" شد.

قانونی نیز با بیان اینکه با برگزاری این نشست برای ایجاد طرحی جهت برقراری صلح تلاش می‌کنند نیز گفت که این طرح مردم افغانستان برای دستیابی به صلح خواهد بود و خواسته‌های مردم در آن در نظر گرفته می‌شود.

به گزارش تلویزیون «آریانا نیوز»، شرکت کنندگان در این نشست تاکید کردند که برای برقراری صلح باید از تمام فرصت ها استفاده شود و از آماده شدن طرح مذاکره با طالبان تا یک هفته آینده خبر دادند.

خلیلی نیز با اشاره به موافقت طالبان برای "کاهش خشونت‌ها" گفت که این به معنی کاهش جنگ بوده و یکی از راه‌های اصولی است که در هر مذاکره‌ای برای دستیابی به آن تلاش می‌شود.

رئیس شورای صلح با تاکید بر پذیرفتن کاهش خشونت‌ها گفت: زمانی که مذاکرات بین‌الافغانی آغاز شود، آن زمان درباره آتش‌بس دائمی بحث می‌شود. ما باید از این استقبال کنیم و به هیچ وجه رد نکنیم و رد کردن این به معنی نه گفتن به صلح است.

«وحید الله سباوون» رئیس حزب متحد اسلامی افغانستان نیز اظهار داشت: طرحی که رهبران سیاسی و احزاب بر روی آن توافق کنند باید با رئیس جمهور این کشور به اشتراک گذاشته شود و اگر «اشرف غنی» نیز طرحی برای صلح دارد طرفین درباره این طرح‌ها با یکدیگر تبادل‌نظر کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید