اجرای برنامه ایران اکو با هدف پیشگیری از چاقی کودکان در فارس


اضافه وزن و چاقی کودکان در سال‌های اخیر به عنوان یک مشکل تغذیه‌ای مد نظر کارشناسان قرار گرفته و سبک زندگی شامل کم تحرکی و دریافت مواد غذایی کم ارزش و پُرانرژی مانند قند، چربی، شکر و عادات نامناسب غذایی، کودکان و نوجوانان را به سمت اضافه وزن و چاقی سوق داده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز یکشنبه 6 بهمن در جمع خبرنگاران تاکید کرد که موضوع اضافه وزن و چاقی کودکان، یکی از مسائل مهم بهداشتی مد نظر وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی است تا برای آن راهکارهای پیشگیرانه‌ای اندیشیده و تجویز و اجرا کنند.

دکتر عبدالرسول همتی با بیان اینکه اضافه وزن و چاقی در کودکان و نوجوانان، زمینه ساز ابتلا به بیماری هایی مانند بیماری های قلب و عروق، دیابت، پُرفشاری خون، افزایش چربی های خون، بیماری های کبدی و تنفسی محسوب می‌شود، گفت: با توجه به اینکه سرعت رشد در آغاز دوران کودکی، سریع است، آغاز پیشگیری از چاقی باید در این دوران آغاز شود تا بتوان تغییرات دوره ای رشد و سوخت و ساز را مناسب با نیاز بدن تنظیم و از چاقی جلوگیری کرد.

همتی خاطرنشان کرد: عارضه مهم دیگری که چاقی کودکی در بر دارد، ارتباط آن با چاقی بزرگسالی است و اغلب کودکان چاق امروز، بزرگسالان چاق آینده هستند.

او از اجرای برنامه پیشگیری و کنترل اضافه وزن و چاقی در کودکان و نوجوانان کشور با نام «ایران اکو»(Ending Childhood Obesity) به عنوان یکی از اولویت های دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی شیراز یاد کرد و درباره این برنامه توضیح داد: این برنامه شامل راهکارهایی است که باید با مشارکت همه بخش های توسعه اجرا شود و بر این نکته تاکید دارد که با رعایت عدالت در سلامت، هر بخشی مسوولیت خود را در کاهش خطر ابتلا به چاقی کودکان بشناسد.

همتی با بیان اینکه کمیته این طرح برای پیشگیری از چاقی کودکان، شش راهکار اصلی را توصیه کرده است، عنوان کرد: اجرای برنامه های جامع ترویج تغذیه سالم و کاهش مصرف غذاهای ناسالم و نوشیدنی های شیرین در کودکان و نوجوانان، اجرای برنامه های جامع که موجب افزایش فعالیت جسمی و کاهش کم تحرکی کودکان و نوجوانان می شود و مراقبت های پیش و در حین بارداری و پس از آن، از راهکارهای اصلی این طرح است.

او اضافه کرد: فراهم ساختن راهکارهای حمایتی برای سبک زندگی سالم از جمله رژیم غذایی سالم، خواب و فعالیت جسمی مناسب در سال های نخست زندگی کودک، تدوین و اجرای برنامه های جامع برای ترویج محیط آموزشی سالم با آموزش بهداشت، تغذیه سالم و فعالیت جسمی برای کودکان سنین مدرسه و نوجوانان و ارائه خدمات خانواده محور مبتنی بر سبک زندگی سالم برای کنترل وزن کودکان و نوجوانان دارای اضافه وزن نیز از دیگر راهکارهای اصلی طرح برای پیشگیری از چاقی کودکان است.

همتی با تاکید بر اینکه مبارزه با اپیدمی چاقی دوران کودکی، نیاز به تعهدات سیاسی پایدار و همکاری سازمان های دولتی و خصوصی دارد، یادآور شد: دولت، جامعه، سازمان های غیردولتی و بخش خصوصی نقش مهمی در ایجاد محیطی سالم، انتخاب رژیم غذایی سالم، مقرون به صرفه و در دسترس ایفا می کنند و والدین نیز می توانند با ارائه مواد غذایی و نوشیدنی های سالم و در دسترس و همچنین تشویق به انجام فعالیت بدنی بر روی رفتار کودک خود، تاثیرگذار باشند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز یکی از مداخله های دفتر بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه در راستای اجرای طرح ایران اکو بر مداخله های جامعه محور اشاره کرد و گفت: برای انجام مداخله های جامعه محور، برنامه هایی همچون اصلاح برنامه میان وعده های سالم و مغذی در مدارس، مهدکودک ها و دانشگاه ها در پایگاه های تغذیه سالم از راه آموزش و فرهنگ سازی لقمه های خانگی سالم و میان وعده های سالم و مغذی و ترویج زنگ صبحانه سالم در مدارس، تقویت فعالیت بدنی از طریق زنگ ورزش و نرمش صبحگاهی در مدارس انجام می شود.

او ادامه داد: برگزاری پویش های متعدد آموزشی در زمینه تغذیه سالم و چاقی در جامعه، مکمل یاری ریزمغذی ها در گروه های آسیب پذیر به ویژه کودکان و نوجوانان، برگزاری پیاده روی همگانی در مناسبت های سلامت، هموار کردن استفاده از اماکن ورزشی عمومی و دولتی با همکاری اداره کل آموزش و پرورش، سازمان بهزیستی، دانشگاه شیراز، دانشگاه فرهنگیان، شهرداری و سازمان ورزش و جوانان نیز از دیگر برنامه های در دست اجرا است.

همتی گفت: در حیطه مداخله های فردمحور برنامه اکو، مراقبت های تغذیه ای همه گروه های سنی از جمله کودکان و نوجوانان و ارزیابی تن سنجی و الگوی تغذیه و آموزش اصلاح عادات غذایی کودک و خانوار، معاینه پزشک خانواده و ارجاع به کارشناس تغذیه برای آموزش و مشاوره تخصصی تغذیه و تنظیم برنامه غذایی، برنامه ریزی شده و در حال اجرا است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مدل کیک جشن الفبا کلاس اول