اختلاف سنی چه تاثیری در ازدواج دارد


فاصله سنی یا همان اختلاف سنی زیاد در ازدواج در شرایط فعلی رایج شده است اما چه اثر بر ازدواج دارد,اختلاف سنی چه تاثیری در ازدواج دارد



اختلاف سنی چه تاثیری در ازدواج دارد

اختلاف سنی چه تاثیری در ازدواج دارد

اختلاف سنی چه تاثیری در ازدواج دارد

فاصله سنی یا همان اختلاف سنی زیاد در ازدواج در شرایط فعلی رایج شده است اما چه اثر بر ازدواج دارد ؟ امروزه به دلیل دیر ازدواج کردن افراد و تغییر سن ازدواج، دیگر فاصله سنی به معنای قدیمی مورد بحث نیست و افراد چندان بر روی آن حساس نیستند. گاهی برایمان این سوالات پیش می‌آید که آیا این اختلاف سنی مهم است؟ باید روی آن حساس باشیم؟

اگر آن را جدی نگیریم بعدها برایمان مشکلی پیش می‌آید؟ امتیازی که زوج‌های تقریبا هم‌سن از آن برخوردارند، آن است که به‌ندرت در مورد این مسئله فکر می‌کنند اما برای سایر زوج‌ها این یک مسئله حیاتی به‌شمار می‌رود، به‌خصوص هنگامی‌که یک رابطه جدی را شروع می‌کنند و می‌خواهند بدانند که اختلاف سنی‌شان چه تأثیری روی رابطه‌شان می‌گذارد.

فاصله سنی مناسب برای ازدواج



پاسخ این سوال که مناسب ترین فاصله سنی چقدر است بستگی به شرایط فردی، رشد عقلی، عاطفی و بلوغ فکری هر فرد دارد و در افراد مختلف می تواند متفاوت باشد بنابراین سوالی نیست که بتوان به آن پاسخ روشن و قطعی داد. ممکن است زوجی با اختلاف سنی زیاد با یکدیگر بیشتر از زوجی با اختلاف سنی کم تفاهم داشته باشند .



با این وجود که تمام خصوصیات فردی که فاکتور سنی را می تواند تغییر دهد ،( این را بخوانید : فاصله سنی چقدر مهم است ؟ ) روانشناسان معیاری را برای تفاوت سنی پیشنهاد کرده اند . این معیار چنانچه در نمناک خواهید خواند رشد عقلی، شرایط جسمی و مسائل روانی یک فرد نرمال را که در زندگی خود از آن پیروی می کند را بر اساس الگوهای رشدی می سنجد. این روانشناسان معتقدند:

فاصله سنی مناسب برای ازدواج
فاصله سنی مناسب برای ازدواج موفق
مسائل فیزیولوژیکی در ازدواج



1. علت در نظر گیری فاصله سنی 1 تا 5 سال ، مسائل فیزیولوژیکی و آمادگی های جسمی است. در بهترین وضعیت ازدواج سن پسر باید یک تا پنج سال از سن دختر بیشتر باشدیا حداقل مساوی باشد . دلیل این امر به توان باروری خانم ها در یک سن محدود باز می گردد.

2. اختلاف سنی دختر و پسر باید به گونه ای باشد که در علاقه ها، سرگرمی ها ، طرز نگرش و بینش و انرژی های روانی آنها اختلاف نظر نباشد یعنی دختر و پسر دوره رشدی متفاوتی با یکدیگر نداشته باشند مثل ازدواج دختر 16ساله با پسر 30ساله.

3.علاوه بر سن تقویمی باید به ظاهر، طرز فکر و نگرش ، بلوغ عقلی، اجتماعی، فرهنگی نیز توجه کرد . برخی اوقات دختری 3 سال از یک پسر بزرگتر است اما بسیار با نشاط و پرانرژی می باشد و علاقمندیها و تمایلات مشترکی با پسر دارد.

4. دید و تفکر دختر و پسر به اختلاف سنی بسیار مهم است مثلا اگر خانمی از همسرش بزرگتر باشد و پسر از همان ابتدا با تردید به این مقوله بنگرد و بر سر این مسئله کشمکش داشته باشد.

در زندگی با حرف های دیگران، نسبت به ازدواج خود دلسرد می شود. این مساله در خانم ها هم وجود دارد و ممکن است آنها با مشاهده کوچکترین اشتباهی از طرف همسر او را به عدم بلوغ و رشد فکری محکوم نمایند.

5. ازدواج فقط پیوند دو نفر نیست بلکه وصلت خانواده هاست . پس نظر والدین نیز درباره فاصله سنی مهم و تاثیر گذار است . اگر خانواده شما ازدواج با فاصله سنی معکوس را نمی پسندد آنها را مجبور به چنین کاری نکنید و در صورتی با شخص مورد نظر خود ازدواج کنید که این مساله برای خانواده تان حل شده باشد تا بعد ها سرکوفت و سرزنش از طرف آنها نشنوید.

مرکز تحقیقاتی در آمریکا میزان تفاوت سنی در زوج‌های بزرگسال آمریکایی را مورد تحلیل قرار داد و نشان داده شد که در زوج‌های دارای تفاوت سنی، مردان بیشتر به سراغ زنان کم‌سن‌وسال‌تر می‌روند تا زنان بزرگ‌تر از خودشان: ۱۰ درصد از مردان با زنانی که ۶ تا ۱۰ سال جوان‌تر از آنها هستند و ۵ درصدشان با زنانی که ۱۰ سال یا بیشتر از ۱۰ سال از آنها کوچک‌تر هستند، ازدواج می‌کنند.

اما این گرایش در میان زنان متفاوت است و فقط ۲ درصد از آنها با مردانی که ۶ تا ۹ سال از آنها کوچک‌‌ترند ازدواج می‌کنند و فقط ۱ درصد از زنان، همسرانی دارند که ۱۰ سال یا بیشتر از ۱۰ سال از آنها جوان‌ترند. با این نتایج می‌توان به این پی برد که اختلاف سنی و ترجیح سن کم زنان نسبت به مردان در ازدواج، در بین اکثر فرهنگ‌ها تا حدودی مشابه است.

رابطه‌ای با اختلاف سنی زیاد، خوب پیش خواهد رفت؟

همان‌طور که در بالا گفتم با افزایش سن ازدواج، دیگر ارتباط و آشنا شدن با کسی که چندین سال از شما بزرگ‌تر یا کوچک‌تر است، عجیب و غیرمعمول نیست. بااین‌حال چنین روابطی ممکن است با چالش‌هایی همراه باشند: اما چگونه می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا اختلاف سنی در ازدواج شما مشکلی ایجاد خواهد کرد یا نه؟ آیا اختلاف سنی‌تان بیش‌ازحد زیاد است یا سن، عامل مهمی به‌حساب نمی‌آید؟به فاکتورهایی که در ادامه می‌آید توجه کنید تا جواب این سوالات را بگیرید.

۱) بچه می‌خواهید؟

البته این سوال فقط مختص به زوج‌هایی نیست که با معضل اختلاف سنی روبرو می‌شوند. اما وجود فاصله سنی زیاد بین دو طرف می‌تواند تصمیم‌گیری در این مورد را دشوارتر کند. پدرومادرشدن افرادی که فاصله سنی زیادی باهم دارند، بسیار متفاوت‌تر از کسانی‌ست که باهم اختلاف سنی چشمگیری ندارند.

اگر هر دو طرف نظر مشابهی در مورد پدرومادرشدن در آینده داشته باشند، از هر نظر به نفع رابطه‌شان است. چون افرادی که با اختلاف سنی زیاد باهم ازدواج می‌کنند به دلایل بیولوژیکی و سلامت فرزندشان، زودتر بچه‌دار شوند.

۲) شبیه هم هستید؟

دغدغه آدم‌ها به سن و سالی که در آن متولد شده‌اند ربط دارد.

کسی که در دهه ۵۰ به دنیا آمده باشد، مطمئنا خلقیات و دغدغه‌های متفاوتی با کسی دارد که در دهه ۷۰ باشد. اما شباهت میان دو طرف می‌تواند میزان رضایت‌مندی را در روابط طولانی‌مدت پیش‌بینی کند. درحالی‌که همه زوج‌ها گاهی اوقات در مورد علایق مشترک و اولویت‌هایشان باهم بحث می‌کنند اما زوج‌های دارای اختلاف سنی زیاد معمولا این مسئله را بیشتر از بقیه تجربه می‌کنند.

سن ممکن است فقط یک عدد باشد یا می‌تواند به عاملی تبدیل شود که باعث ایجاد تفاوت‌های فاحش در نحوه گذراندن اوقات فراغت، چگونگی صرف پول یا تصمیمات دیگر می‌شود.

۳) اهداف بلند مدت دارید یا کوتاه مدت؟

هدف زندگی افراد، راه آنها را برای ادامه مسیرشان مشخص می‌کند. کیفیت زندگی افراد هم همسو با تصمیماتی‌ست که می‌گیرند. خیلی سخت است که یکی از طرفین رابطه به اهداف کوتاه‌مدت فکر کند، اما طرف دیگر اهداف بلندمدت داشته باشد.

چنین اهداف ناهماهنگی در یک رابطه، به روابط دارای اختلاف سنی محدود نمی‌شود، بااین‌حال برخی از عوامل مربوط به سن می‌توانند در تعیین اهداف نقش داشته باشند. یک نظرسنجی از بزرگسالان مجرد آمریکایی نشان داد که ۳۳ درصد از افراد ۱۸ تا ۲۴ ساله، دلیل اصلی ازدواج ‌نکردن‌شان را «نداشتن آمادگی برای ازدواجر بیش‌ازحد جوان بودن» اعلام کردند، درحالی‌که فقط ۱۱ درصد از افرد بالای ۳۵ سال، همین دلایل را برای مجردماندن‌شان برشمردند.

۴) از حمایت اجتماعی برخوردارید؟

با توجه به بررسی‌های انجام‌شده، زوج‌های دارای اختلاف سنی نسبت به زوج‌های هم‌سن، بیشتر با مخالفت اجتماعی مواجه می‌شوند.

نادیده‌گرفته‌شدن رابطه آنها توسط دوستان و اعضای خانواده می‌تواند فشار زیادی روی آنها وارد کند، آنها را منزوی سازد و حتی آنها را از این ارتباط پشیمان کند. درحالی‌که زوج‌های دارای اختلاف سنی به‌اندازه زوج‌های هم‌سن به‌هم متعهد هستند اما عدم تأیید رابطه آنها توسط دیگران می‌تواند از میزان تعهد‌شان بکاهد.

پس داشتن خانواده و دوستانی که از چنین زوج‌هایی حمایت می‌کنند، می‌تواند کیفیت رابطه‌شان را بالا ببرد.‏

مشکلات اختلاف سنی زیاد در ازدواج



همسر مسن تر زن بوده و از نظر اقتصادی موفق تر از همسر خود باشد:

اگر خانم نسبت به مرد سن بیشتری داشته و توان اقتصادی بالاتری داشته باشد و مسئولیت های بیشتری بر دوش او باشد در زندگی مشترک تنش به وجود آمده و به تدریج موجب ناراحتی و عصبانیت زن شده و بر رابطه تاثیر منفی می گذارد.

همسر مسن تر بر همسر خود تسلط می یابد:

به این دلیل که همسر مسن قدرت رابطه را در دست دارد به صورت آگاهانه یا ناآگاهانه بر همسر خود تسلط می یابد و قدرت خود را به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به رخ وی می کشد.

یکی از همسران(یا هر دو نفر) مجبور به تغییر برای رسیدن به تفاهم می شود:

یک یا هر دو زوج برای به تفاهم رسیدن با یکدیگر و حداقل رساندن تفاوت ها تصمیم می گیرند از بسیاری از علایق، دوستان، فعالیت های جانبی و حتی گاهاً از شغل خود بگذرند که این امر یعنی دور شدن از خود واقعی سبب احساس پوچی و کاهش رضایت از خود و زندگی می شود.

منابع : روزنامه اطلاعات - سایت نمناک

اختلاف سنی چه تاثیری در ازدواج دارد

مشاهده : مطالب قبل از ازدواج

بازدید : 17

این مطلب را به اشتراک بگذارید و در گوگل محبوب کنید

اختلاف سنی چه تاثیری در ازدواج دارد اختلاف سنی چه تاثیری در ازدواج دارد




حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ازدواج

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...