درد واژن بعد از نزدیکی، دلایل و درمان


درد واژن بعد از نزدیکی، دلایل و درمان

درد واژن بعد از نزدیکی یکی از مشکلات رایج خانم ها است که بین 8 تا 22 درصد خانم ها را تحت تاثیر قرار میدهد.

این درد در طول یا بعد از رابطه جنسی احساس می شود. اگر این درد به صورت مکرر اتفاق بیفتد باعث کاهش لذت رابطه جنسی برای خانم و ناراحتی می شود.
درد واژن بعد از نزدیکی یکی از مشکلات رایج خانم ها است که 8-22٪ خانم ها را تحت تاثیر قرار میدهد. همچنین یکی از مشکلاتی است که به سختی درمان می شود.
درد واژن بعد از نزدیکی ممکن است سطحی (احساس درد در بافت اطراف ورودی واژن) یا عمیق (احساس عمیق تر در داخل لگن) باشد. درد واژن بعد از نزدیکی ممکن است از اولین رابطه جنسی شروع شود و ادامه یابد.
مشکلات عضلانی، فقدان روانکاوی و بیماری های عفونی، برخی از علل درد واژن بعد از نزدیکی هستند. بسته به هر یک از این علل، درمان مشخصی وجود دارد.
درد واژن بعد از نزدیکی، دلایل و درمان
علل درد واژن بعد از نزدیکی چیست؟
درد واژن ممکن است فیزیکی (در بدن)، روانی (در ذهن) یا ترکیبی از هر دو باشد.
علل فیزیکی درد واژن بعد از نزدیکی سطحی عبارتند از:
- بیماری های پوستی (مثلا آلرژی به لاتکس، پلاستیک یا اسپرمی کید در کاندوم، آلرژی به اسپرم، اگزما، لیگن اسکلروزیس، Lichen planus)
- بیماری عفونی (به عنوان مثال عفونت های مکرر، عفونت های جنسی، عفونت ادراری)
- فقدان روانکاری (علل شامل عدم تحریک جنسی، مشکلات هورمونی، برخی از داروهای تجویزی و پرتودرمانی به لگن)
- وولوودینیا (درد دراز مدت یا سوزش بدون علت پزشکی که بر ناحیه تناسلی خارجی یا "ولو" اثر می گذارد)
- اماس مثانه درون شبکه ای (التهاب مثانه که ممکن است باعث درد در لگن یا شکم شود)
- مشکلات ساختاری به علت انسداد (مثلا آسیب / زخم از اپیزیوتومی، تروما از زایمان یا ختنه زن، پرده بکارت غیر طبیعی، کیست یا آبسه)
- مشکلات عضلانی (به عنوان مثال واژینیسموس - تنگی شدید عضلات واژن در هنگام نفوذ)
علل فیزیکی درد واژن بعد از نزدیکی عمیق عبارتند از
- بیماری های عفونی / التهابی (مثلا بیماری التهابی لگنی، اندومتریوز، التهاب دهانه رحم، انسداد لوله های فالوپ)
- مشکلات ساختاری (مثلا فیبروئیدهای رحم یا چسبندگی لگن پس از جراحی یا پرتودرمانی)
- مشکلات عضلانی (به عنوان مثال اسپاسم عضلات کف لگن)
- سندرم روده تحریک پذیر
- عدم روانکاری
درد واژن بعد از نزدیکی ممکن است ناشی از موقعیت رابطه جنسی باشد، به عنوان برخی اجازه می دهد نفوذ عمیق تر از دیگران باشد.
مسائل روانشناسی
صرفنظر از علت، اگر رابطه جنسی دردناک باشد، احتمالا موجب افسردگی می شود. مسائل روانشناختی مانند اضطراب، مشکلات روابط و سابقه سوء استفاده جنسی / خشونت ممکن است به علائم درد در رابطه جنسی منجر شود.
درد واژن بعد از نزدیکی چگونه تشخیص داده می شود؟
بسیاری از علائم درد واژن بعد از رابطه جنسی غیر اختصاصی هستند یعنی ممکن است ناشی از تعدادی از بیماری های مختلف باشد. بنابراین مهم است دکتر خود را بینید تا دلیل مشکل بررسی شود و بهترین درمان برنامه ریزی شود.
پزشک احتمالا در خصوص درد، سبک زندگی و سایر مسائل پزشکی و / یا روانشناختی تان از شما می پرسد. پزشک شما را معاینه می کند تا ببینند علت جسمی و علمی آشکاری برای درد وجود دارد؟ این معاینه شامل بررسی اندام های خارجی شما یا "ولو" است که شامل باز کردن مهبل (واژن)، لب های گوشتی اطراف آن و خروسه است. پزشک با اعمال فشار محل درد را تعیین می کند. ممکن است نیاز به یک معاینه داخلی در داخل مهبل (واژن) داشته باشید. پزشک این کار را با انگشت و/ یا اسپکولوم انجام می دهد (یک ابزار پلاستیکی که به واژن وارد شده و به آرامی برای معاینه بصری باز می شود).
پزشک ممکن است بخواهد آزمایش سواب یا ادرار را برای بررسی عفونت انجام دهد. "سواب" نوعی پنبه در یک چوب بلند است که بر روی پوست در داخل یا خارج از واژن کشیده می شود تا ترشحات یا سلول های پوست را جمع آوری کرده و سپس به آزمایشگاه منتقل کند تا باکتری های آن بررسی شوند. همچنین آزمایش خون برای بررسی هورمون ها/ سلامت عمومی انجام می شود.
اگر پزشک در تشخیص یا درمان شما مطمئن نیست، یا فکر می کند نیاز به آزمایش بیشتری دارید، شما را به متخصص زنان یا متخصص دیگری در بیمارستان محلی معرفی می کند.
دلایل و درمان درد واژن بعد از نزدیکی
بیماری های پوستی
اگر به چیزهایی که با پوست شما برخورد دارد حساس هستید، علائم موضعی (مانند قرمزی، تورم، درد و خارش) در ناحیه آسیب دیده مشاهده می کنید. اما بعضی از افراد واکنشهای جدیتری نسبت به تمام بدنشان دارند (ممکن است کهیر (بخوانید: کهیر چیست+10 درمان خانگی آن)، تورم، مشکل تنفس و آنافیلاکسی، که می تواند تهدید کننده زندگی باشد، ایجاد شود).
اگر به لاتکس، پلاستیک یا اسپرمیسیت حساسیت دارید، باید از کاندوم هایی استفاده کنید که واکنش کمتری به آن ها نشان می دهید. از داروساز کمک بخواهید. اگر به لاتکس یا اسپرمیسیت حساسیت دارید، قادر به استفاده از دیافراگم پیشگیری از بارداری نخواهید بود، زیرا از لاتکس ساخته شده و باید با اسپرمیسیت مورد استفاده قرار گیرد. اگر به مایع منی آلرژی دارید، وقتی از کاندوم استفاده می کنید، هیچ نشانه ای از علائم ایجاد نمی شود.
اگر به علت آلرژی یا تحریک اگزما دارید، شما و پزشکتان باید علت را شناسایی کنید. درمان معمولا شامل کرم ها / پماد موضعی استروئید است. پک یخ (به عنوان مثال نخود یخ زده) برای مدت زمان کوتاهی قابل استفاده است(برای خنک شدن منطقه) و آنتی هیستامین ها نیز برای خنثی کردن خارش استفاده می شوند.
بیماری های پوستی مانند Lichen sclerosus و Lichen planus ممکن است با کرم ها / پماد موضعی درمان شوند. اگر مشکل داخلی باشد، ممکن است نیاز به داروهای استروئیدی داشته باشید. اگر درمان های دیگر موثر نیستد، درمان های خوراکی (قرص ها) ممکن است لازم باشد. این محصولات باید توسط پزشک تجویز شود.
بیماری های عفونی
برفک ممکن است از طریق تماس جنسی منتقل شود یا ممکن است به دلایل دیگری (از جمله در دوران بارداری، از پوشیدن لباس های تنگ، از مصرف آنتی بیوتیک، استفاده از محصولاتی که موجب تحریک واژن می شود) رشد کند. درمان ضد قارچ میتواند به صورت قرص خوراکی (به عنوان مثال فلوکونازول / Diflucan)، به صورت موضعی به عنوان یک کرم (به عنوان مثال کولوتریمازول / Canesten® cream) یا به صورت داخلی به عنوان شیاف استفاده شود (به عنوان مثال کلوتریمازول / Canesten® pessary). این محصولات در داروخانه به صورت تجویزی یا بدون نسخه در دسترس هستند.
نشانه های عفونت منتقله از راه جنسی (STI) بسته به نوع آن متفاوت است اما ممکن است شامل تب و یا علائم آنفلوانزا، ترشحات غیر طبیعی واژن، خارش ملتحمه، سوزش، درد یا ناراحتی، درد شکم / لگنی، تورم غدد لنفاوی، درد هنگام ادرار، درد و / یا خونریزی در طی یا بعد از رابطه جنسی و خونریزی بین دوره ای باشد.
بیماری التهابی لگن (PID) یک اصطلاح عمومی برای عفونت دستگاه تناسلی فوقانی است که شامل رحم، لوله های فالوپ و تخمدان می شود. عفونت (عفونت کلامیدیا) معمولا در طول رابطه جنسی منتقل می شود. اگر این عفونت در اوایل درمان نشود، PID ممکن است به لوله های فالوپی آسیب برساند، که باعث افزایش خطر حاملگی خارج از رحم و ناباروری می شود.
عفونت مجاری ادراری (UTI)، همچنین به عنوان "سیسیت" شناخته می شود، ممکن است درد در ناحیه مثانه، درد در هنگام ادرار، نیاز به دفع آب، خون در ادرار، ادرار تیره با بوی قوی و تب (38 درجه سانتیگراد یا بیشتر) باشد. پزشک شما می تواند ادرار را آزمایش کند تا ببیند آیا عفونت دارید یا خیر. اگر UTI خفیف باشد، ممکن است ظرف چند روز بدون نیاز به آنتی بیوتیک برطرف شود. اگر شدید باشد و یا سریع تشخیص داده نشود، باید با آنتی بیوتیک ها درمان شود. اگر از UTI های مکرر رنج می برید، می توانید به روش های زیر آن را کاهش دهید:
- نوشیدن آب کران بری یا مصرف قرص کران بری
- نوشیدن مقدار زیادی مایعات برای کمک به خروج میکروب ها از مثانه و دستگاه ادراری
- تمیز نگه داشتن خود
- استفاده از آب ساده برای شستن
- همیشه پس از کار کردن روده، از "جلو به عقب" خود را پاک کنید
- اجتناب از حمام حباب، پودر تالک، دئودورانت های واژن و دستمال های زنانه استفاده نکنید
- از هر روز حمام کردن اجتناب کنید. یک حمام کوتاه بهتر از یک طولانی است
- بلافاصله پس از داشتن رابطه جنسی ادرار کنید
کمبود روانکاری
اگر فقدان تحریک جنسی باعث عدم روانکاری شود، تاخیر در نفوذ تا زمان آمادگی، ممکن است سبب افزایش روانکاری واژن و کاهش درد با مقاربت شود.
خشکی واژن در طول و بعد از یائسگی به علت کاهش سطح هورمون استروژن شایع است. کمبود استروژن را می توان با درمان جایگزینی هورمون (HRT) درمان کرد. مشکلات تیروئید همراه با سطح بالا یا پایین تریروکسین هورمون با مشکلات روانکاری همراه است. مشکلات تیروئید را می توان با دارو یا جراحی درمان کرد.
بعضی از داروهای تجویزی ممکن است روانکاری واژینال را کاهش دهد. از جمله داروهای ضد بارداری خوراکی، برخی داروهای ضد افسردگی و بعضی از داروها برای درمان فشار خون بالا استفاده می شود. اگر در مورد این مسئله نگران هستید، با پزشک خود مشورت کنید.
کمبود روانکاری واژینال نیز ممکن است با مسائل روانشناختی مانند نگرانی های ارتباطی، افسردگی، اضطراب و عزت نفس پایین همراه باشد. اگر این موارد باعث درد واژینال شود، می توانید از درمان جنسی استفاده کنید.
خشکی واژن ممکن است با روان کننده ها و مرطوب کننده ها بهبود یابد.
درد واژن بعد از نزدیکی، دلایل و درمان
وولوودینیا
دو نوع وولوودینیا وجود دارد. وولوودینیا برانگیخته نشده که در آن درد به صورت خود به خود (به علت فشار یا تماس محلی ایجاد نمی شود) اتفاق می افتد و این می تواند بر روی هر بخش از ولو تاثیر بگذارد. وولوودینیا برانگیخته شده معمولا در اطراف ورودی مهبل اتفاق می افتد، جایی که درد ناشی از لمس جنسی یا غیر جنسی است (با مقاربت جنسی، قرار دادن تامپون ها، لباس های تنگ، دوچرخه سواری و غیره). مشکلات روده، مانند آماس مثانه بیابینی یا سندرم روده تحریک پذیر اغلب با ولوودینیا ناشی از تحریک همراه است.
درمان های پزشکی عبارتند از داروهای موضعی که در منطقه آسیب دیده (مانند استروئید، لیدوکایین یا استروژن)، داروهای تزریقی (مانند لیدوکایین) و داروهای خوراکی که از طریق دهان مصرف می شوند (مانند برخی از داروهای ضد تشنج و ضد افسردگی) استفاده می شود. فیزیوتراپی کف لگن و درمان روانشناختی / صحبت کردن (مانند درمان جنسی) نیز ممکن است کمک کند. جراحی ممکن است به عنوان آخرین راه حل مورد نیاز باشد.
تغییرات کوچکی در زندگی شما ممکن است احتمال وقوع وووودینیا را کاهش دهد. این تغییرات شامل موارد زیر است:
-کاهش فشار / اصطکاک روی ولو (مثلا نشستن، دوچرخه سواری، اسب سواری)
-شستشو ولو بیش از یک بار در روز با استفاده از صابون های ملایم
-اجتناب از محصولات معطر
-اجتناب از اصلاح اطراف ولو
-استفاده از لباس زیر 100٪ پنبه
-استفاده از پودرها یا مایعات شستشوی ملایم
-اجتناب از پوشیدن لباس هایی که بیش از حد تنگ می باشند
-اجتناب از استخرهای کلر / حمام های داغ
-درآوردن لباسهای شنا و لباس های ورزشی
-تلاش برای پیدا کردن یک موقعیت جنسی راحت
-استفاده از روان کننده پایه آب
-امتحان موقعیت های جنسی مختلف
-ادرار پس از مقاربت
-مصرف داروی خوراکی (قرص) برای درمان برفک به جای کرم / شیاف
آماس مثانه بینابینی
این مشکل همچنین به عنوان "سندرم دردناک مثانه" شناخته شده است، نشانه های آن نیاز ناگهانی و شدید به ادرار و درد شدید در لگن یا شکم می باشد. این درد ناشی از عفونت نیست و می تواند درمان شود.
تغییرات شیوه زندگی معمولا برای اولین بار انجام می شود. این تغییرات عبارتند از:
-کاهش استرس
-اجتناب از غذاها/ نوشیدنی های خاص
-توقف سیگار کشیدن
-محدود کردن مصرف مایعات
-ادرار منظم
GP یا متخصص می تواند اطلاعات بیشتری در مورد این بیماری ها به شما بدهد. اگر تغییرات شیوه زندگی مشکل را حل نکند، ممکن است داروها مورد نیاز باشد. بعضی از افراد نیاز به فیزیوتراپی، درمان روانشناختی / صحبت کردن، جراحی یا سایر روشها دارند.
آندومتریوز
اندومتریوز، جایی است که سلول هایی مانند آنهایی که رحم را پوشانده اند، در سایر نقاط بدن رشد می کنند. این سلولها به همان شیوه ای که در رحم عمل می کنند رفتار می کنند و به دنبال چرخه قاعدگی می روند، بنابراین هر ماه تشکیل می شوند، تجزیه می شوند و سپس خونریزی رخ می دهد. با این حال، هنگامی که خون پریودی رحم را ترک می کند، این خون از جای دیگری از بدن نمی تواند خارج شود. این یک بیماری درازمدت و ناتوان کننده است که دوره های دردناک و سنگین را ایجاد می کند. همچنین ممکن است منجر به خستگی، افسردگی، مشکلات جنسی و ناباروری شود. این مشکل بر زنان و دختران در سن باروری تأثیر می گذارد.
اگر دکتر فکر می کند ممکن است اندومتریوز داشته باشید، احتمالا آزمایش های بیشتری انجام می دهد. نتایج این آزمایش ها تعیین می کند که آیا شما نیاز به درمان پزشکی یا جراحی دارید. درمان طبی معمولا شامل تسکین درد و / یا درمان هورمونی است.
التهاب دهانه رحم
این مشکل ممکن است توسط حساسیت، آلرژی و یا عفونت (اغلب در طول رابطه جنسی منتقل می شود) ایجاد می شود. التهاب دهانه رحم ممکن است نشانه ای ایجاد نکند، اما اگر تشخیص داده نشود و درمان نشود، می تواند منجر به مشکلات دیگری مانند PID شود. شایع ترین علایم شامل ترشحات واژن و خونریزی پس از زایمان یا بین دوره ها است. عفونت معمولا با آنتی بیوتیک ها درمان می شود.
انسداد لوله های فالوپی
لوله های فالوپی تخمدان را به رحم پیوند می دهد. اگر آنها مسدود باشند، تخمک قادر به عبور از آن نمی شود و باروری نیز تحت تاثیر قرار می گیرد. انسداد ممکن است ناشی از عفونت های لگنی (مثلا PID) باشد که اغلب در طی رابطه جنسی، جراحی لگن یا شکم و حاملگی خارج رحمی منتقل می شود. برای درمان این مشکل ممکن است جراحی لازم باشد.
مشکلات ساختاری
مشکلات ساختاری ناشی از انسداد یا درد ممکن است به جراحی نیاز داشته باشد. پزشک یا متخصص قادر خواهد بود به شما در این مورد کمک کند.
سندرم روده تحریک پذیر
سندرم روده تحریک پذیر (IBS) انواع مختلفی از علائم ناشناخته مربوط به اختلال در روده را توصیف می کند. علائم ممکن است شامل درد شکمی و اسپاسم (اغلب با رفتن به توالت)، درد شدید در قسمت پشت، اسهال یا یبوست، تورم شکم، سر و صدا و باد باشد.
درمان ممکن است شامل تغییر شیوه زندگی (مانند رژیم غذایی مناسب IBS، کاهش تمرینات و کاهش استرس)، داروها (مانند داروهای ضد اضطراب برای جلوگیری از اسهال، ملین ها برای جلوگیری از یبوست و ضد اسپاسم یا داروهای ضد افسردگی کم برای متوقف کردن گرفتگی / درد) صحبت درمانی (به عنوان مثال "درمان جنسی" ) باشد.
مشکلات روانی ناشی از درد واژن
اگر مشکلات روانی سبب ایجاد یا کمک به درد واژن شوند، بهتر است با درمان جنسی درمان شوند. با این حال، مهم است به پزشک مراجعه کنید تا علت درد را بررسی کند.
فیزیوتراپی
اگر دکتر فکر می کند فیزیوتراپی ممکن است به شما کمک کند، می توانید به NHS مراجعه کنید. همچنین می توانید بدون مراجعه به پزشک به فیزیوتراپیست NHS مراجعه کنید.
درد واژن بعد از نزدیکی، دلایل و درمان
درمان جنسی
درمانی جنسی درمانی است که در آن فرد یا زوج با یک درمانگر با تجربه برای ارزیابی و درمان مشکلات جنسی ملاقات می کنند. فاکتورهایی که مشکلات را ایجاد می کنند بررسی می شوند و یک برنامه درمان مخصوص برای حل و فصل یا کاهش تاثیر آنها طراحی می شود.
درمان جنسی در درمان علل اصلی و عوامل موثر بر مشکلات جنسی بسیار موثر است. و این درمان به مردم کمک می کند تا نگرش های سالمتری نسبت به روابط جنسی، اعتماد به نفس جنسی و برقراری ارتباط درون رابطه ای برقرار کنند.
درمان جنسی می تواند در ترکیب با سایر روش های درمان استفاده شود. پزشک شما را برای درمان جنسی معرفی می کند.
درد مرتبط با جنسیت ممکن است به علت مشکلات جسمی و روحی باشد - از آن چشم پوشی نکنید، به زودی به مشاوره مراجعه کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403