ماجرای هم‌داستان شدن مساجد آمریکا با «لوتر کینگ» در محو «تروریسم سفید»


ماجرای هم‌داستان شدن مساجد آمریکا با «لوتر کینگ» در محو «تروریسم سفید»

حذف نژادپرستی سیستماتیک در آمریکا رویایی است که رهبر سیاهپوست جنبش حقوق مدنی آمریکا به دنبال آن بود و حالا این مساجد هستند که با تلاش برای از بین بردن «تروریسم سفید» که جلوه‌ای جدید از این نژادپرستی است، با وی همداستان شده‌اند.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد: «تروریسم سفید» تنها یک واژه نیست بلکه واقعیتی تلخ است که در زندگی روزمره آمریکایی ها جاری و ساری شده، بدون اینکه تلاشی برای جلوگیری از پیامدهای آن صورت بگیرد.

سال 2017 میلادی بود که برتری‌طلب های سفیدپوست در مسجد «دارالفاروق» «مینه سوتا» هنگامی که نمازگزاران برای ادای نماز صبح جمع شده بودند، بمب گذاری کردند. اگرچه از نظر فیزیکی، هیچ کس در این بمب گذاری مجروح نشد اما امواج درد و رنج های روانی آن در جامعه مسلمانان، جریان پیدا کرد.

این حمله فقط یکی از حلقه های زنجیره طولانی حملات به جامعه بزرگتر مسلمان بود که تلاش می کرد به پیروان اسلام بگوید به این جامعه تعلق ندارند. «برتری طلبی سفیدپوست ها» اکنون تبدیل به واقعیتی شده است که صدمات ناگفته ای را بر جوامع اقلیت چه بر اساس رنگ پوست و چه بر اساس مذهب به آنها وارد می کند.

«مارتین لوترکینگ»، رهبر سیاهپوست جنبش حقوق مدنی ایالات متحده آمریکا در سخنرانی تاریخی خود به نام «رویایی دارم» درباره آرزوی خود سخن گفت و ابراز امیدواری کرد: زمانی در آمریکا طبق مرام و آرمان خویش زندگی کند و تحقق مساوات و برابری ذاتی انسان‌ها را به چشم ببیند.

این آرزو نه تنها تا کنون برآورده نشده است بلکه هر روز که می گذرد، ظهور پدیده های جدیدی مانند «تروریسم سفید»، تحقق این رویا را بیش از پیش به تعویق می اندازد.

اما این شرایط هنوز هم موجب ناامیدی مسلمانان در آمریکا نشده است. آنها هنوز هم می خواهند که رویای لوترکینگ روزی در این کشور تحقق پیدا کند و به همین دلیل به دنبال راهی برای مقابله با انواع پدیده هایی هستند که نژادپرستی را در آمریکا ترویج می کند.

به گفته تحلیلگران، یکی از راه های مقابله با پدیده کنونی تروریسم سفید در آمریکا پیوند میان ادیان و اتحاد آنها با یکدیگر است. این همکاری می تواند آسیب های برجای مانده از برتری طلبی سفیدپوست ها روی افرادی را که دارای رنگ، مذهب و نژاد متفاوت هستند، بهبود ببخشد.

همکاری میان ادیان در مقابل خطراتی که مساجد، کلیساها و کنیسه ها را از سوی تروریسم سفید تهدید می کند، می تواند کمک کند تا جوامع اقلیت در آمریکا این روزهای تاریک را با کمترین آسیب پشت سر بگذارند.

به همین دلیل است که این روزها مساجد آمریکا تبدیل به اصلی ترین سنگرها برای مقابله با برتری طلبی سفیدپوستان با برگزاری نشست های میان ادیانی برای پیوند و اتحاد میان ادیان شده اند.

مساجد در همه شهرها و ایالت های آمریکا از «سنت لوئیس » گرفته تا «راکفورد» و «ایلینویز» برنامه های پیوند میان ادیانی را برگزار می کنند تا شاید بتوانند خشونت هایی که اقلیت های مذهبی، قومی و نژادی را تهدید می کنند،کاهش دهند.

دقیقا همانطور که مسلمانان هدف نفرت های حاصل از برتری طلبی های سفید پوست ها بوده اند، اعضای انجمن های یهودی، سیاه پوست و آسیایی نیز این نفرت را تجربه کرده اند؛ پس چه بهتر که به جای سکوت و یا مقابله جداگانه با این پدیده، شیوه اتحاد را در پیش بگیرند.

این اتفاق پس از حمله به مسجد دارالفاروق در سال 2017 میلادی افتاد و اعضای جامعه بزرگ تر «مینه سوتا» در خطوط مذهبی، قومی و نژادی مختلف به کمک مسلمانانی آمدند که این حادثه آنها را شوکه کرده بود.

حالا این مساجد هستند که با تلاش های بی وقفه برای ایجاد پیوند میان ادیان، سردمدار مقابله با تروریسم سفید شده اند تا شاید بتوانند جامعه آمریکا را به رویایی که لوترکینگ در سر داشت، نزدیک تر کنند.

مسئله مهم اینجا است که مشکل نژادپرستی سیستماتیک در آمریکا تنها با تلاش های یکی از جوامع حل نمی شود. یک جامعه به تنهایی نمی تواند خشونت های حاصل از استفاده آزاد اسلحه را از بین ببرد، یک سیستم مهاجرتی عادلانه را ایجاد کند و حق رای را برای همه شهروندان آمریکایی، صرف نظر از نژاد، قومیت یا دین و مذهب آنها، محقق کند.

اما اتحاد می تواند این مشکل را مرتفع کند. این همبستگی است که می تواند ایمان را به وادی عمل بکشاند، صدای افراد و جوامع منزوی شده با پیشینه های مختلف را تقویت کند و با هم افزایی صداهای متنوع، بسترهای سیاسی لازم را برای تحقق رویای لوترکینگ مهیا کند.

پایان پیام/7

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سرمربی تراکتور مشخص شد