ابراز نگرانی مدیرکل بیمه سلامت استان؛سواد سلامت در کردستان پایین است


ابراز نگرانی مدیرکل بیمه سلامت استان؛سواد سلامت در کردستان پایین است

مدیرکل بیمه سلامت استان کردستان گفت: یکی از رسالت‌های رسانه‌ آگاهی و آموزش مردم به مطالبه‌گری است، چراکه مطالبات عمومی در کردستان کم بوده و این نشان از کم‌توقع بودن مردم این استان است.

انور اسماعیلی در بازدید از خبرگزاری ایسنا، با اشاره به اینکه بیمه سلامت به‌عنوان ارگان دولتی به مردم خدمات ارائه می‌دهد، اظهار کرد: بیمه سلامت ارگانی خدماتی و فنی است که خدمات آن برای آحاد مردم حیاتی بوده اما به دلیل فنی بودن به‌سختی می‌توان این خدمات را اطلاع‌رسانی و معرفی کرد.

مدیرکل بیمه سلامت استان کردستان با اشاره به شکایت نکردن و پیشنهاد ندادن مردم به بیمه سلامت، بیان کرد: سواد سلامت در استان پایین است که باید این امر مهم به مردم بیش از پیش اطلاع رسانی شود.

اسماعیلی افزود: رسانه می‌تواند واسطه‌ای میان مردم و بیمه سلامت برای اطلاع‌رسانی دقیق باشد و خبرها را با ساده‌ترین کلمات و جملات به اقشار جامعه برساند، لذا رسانه باید همراه و منتقدی منصفانه و عادلانه برای بسیاری از ارگان‌ها باشد و مسائل و خدمات را به‌صورت دقیق به مردم اطلاع‌رسانی کرده تا بتوانند مطالبه‌گر احقاق حقوق خود باشند.

وی افکار عمومی را ابزاری قدرتمند دانست و ذکر کرد: یکی از رسالت های رسانه‌ها آگاهی و یادگیری مردم به مطالبه گری است چراکه مطالبات عمومی در کردستان کم بوده و این نشان از کم‌توقع بودن مردم این استان است.

بیش از یک میلیون نفر کردستانی بیمه سلامت دارند

مدیرکل بیمه سلامت استان کردستان با اشاره به این‌که طبق آمار از یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار نفر کردستانی بیش از یک‌میلیون نفر دارای بیمه سلامت از صندوق‌های متفاوت هستند، تاکید کرد: 4200 قلم دارو و بیش از ۴۰ هزار خدمت در کشور تحت پوشش این بیمه به مردم ارائه می‌شود.

اسماعیلی با اشاره به این‌که بحث حوزه سلامت بسیار گسترده است و روز به روز دچار تغییر می‌شود، افزود: بیمه سلامت نیز به دنبال این است که نیازها و آخرین تکنولوژی‌های موجود را در راستای خدمت به مردم ارائه دهد و در تلاش است با اجرای رویدادهایی گام‌های مؤثری برای رفع نواقص خدمات ارائه‌شده به مردم در حوزه بیمه سلامت بردارد.

راه اندازی سامانه ۱۶۶۶ در بیمه سلامت

وی با اشاره به راه‌اندازی سامانه ۱۶۶۶ در استان هم‌زمان با سراسر کشور، افزود: سامانه ۱۶۶۶ در راستای رفاه حال بیمه‌شدگان راه‌اندازی شده که به‌صورت شبانه‌روز آنلاین بوده و سیستم موظف به جوابگویی است و در صورت عدم پاسخ‌دهی به اداره کل وصل خواهد شد و هم‌چنین بیمه‌شدگان می‌توانند در روز دوشنبه هر هفته از ساعت ۱۰ تا ۱۱ صبح به‌طور مستقیم با مدیرکل بیمه سلامت استان ارتباط گرفته و مطالب خود را ارائه دهند.

مدیرکل بیمه سلامت استان کردستان گفت: بیمه‌شدگان از طریق ۱۶۶۶ می‌توانند خدمات غیرحضوری در سه بخش نظارت بر شرکای کاری یا ادارات کل استانی در صورت انتقاد، پیشنهاد، شکایت یا تقدیر، پیگیری نظارت، خسارت متفرقه یا تائید دارو و همچنین اطلاع‌رسانی الکترونیکی مانند صدور، تأمین، تمدید، المثنی و ابطال دفترچه تماس داشته باشند.

اسماعیلی عنوان کرد: ۵۳۰ مرکز بیمه سلامت و ۳۰ پیشخوان در سطح استان کردستان وجود دارد که بخشی از وظایف ما که شامل صدور و تمدید دفترچه است را به‌صورت مستمر انجام می‌دهند.

وی ضمن اینکه الکترونیکی کردن خدمات از سال گذشته در بیمه سلامت آغاز شده و استان کردستان در حوزه آی‌تی کردن فرآیندها پیشتاز است، افزود: در استان ماهانه ۱۲ الی ۱۴ هزار پرونده بستری کاغذی از مراکز بیمارستانی برای بایگانی و دریافت حق مطالبه‌گری به بیمه سلامت فرستاده می‌شود.

مدیرکل بیمه سلامت استان کردستان با اشاره به نسخه‌نویسی الکترونیکی در کردستان، گفت: در ابتدای فروردین سال جاری تاکنون ۶۵ درصد مراکز طرف قرارداد در بخش خصوصی، داروخانه‌ها و پاراکلینیک ها نسخه الکترونیکی تجویز می‌کنند.

اسماعیلی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این‌که هر بیمه‌شده در مراکز با استفاده از کارت ملی و مشخصات فردی، ویزیت می‌شود، بیان کرد: با اعلام کد ملی اطلاعات بهداشتی بیمار، سوابق پرونده و بیمه‌ در دسترس قرار می‌گیرد درواقع با حذف دفترچه‌های بیمه درمانی، فرآیند مراجعه بیمار به پزشک، تجویز نسخه و درنهایت دریافت دارو از داروخانه‌ها کاملاً متحول می‌شود و در آینده پرونده‌های سلامت به‌صورت کامل در سیستم ذخیره خواهد شد.

انجام۴۰۶ هزار نسخه‌نویسی الکترونیکی در کردستان

وی با اشاره به اینکه ۱۵ درصد نسخه‌نویسی الکترونیک مربوط به استان کردستان است، اعلام کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۴۰۶ هزار نسخه‌نویسی الکترونیکی در استان کردستان انجام‌شده و استان اول در کشور به‌حساب می‌آید.

مدیرکل بیمه سلامت استان کردستان با اشاره به اینکه احتمال سوءاستفاده، تخلف و اشتباه در روش الکترونیکی بسیار کم خواهد شد، افزود: اجرای شدن این طرح دریافت خدمات حوزه سلامت عدالت محورانه خواهد شد و می‌توانیم از اقشار آسیب‌پذیر حمایت کنیم.

اسماعیلی به مطالبات بخش خصوصی و دولتی از بیمه سلامت اشاره کرد و گفت: در حال حاضر مطالبات پزشکان دانشگاه علوم پزشکی تا پایان شهریورماه و مطالبات داروخانه‌های بخش خصوصی و بیمارستان‌ها تا پایان آبان ماه سال جاری پرداخت‌شده است.

وی به منابع بیمه سلامت اشاره و عنوان کرد: بیمه سلامت به استان ماهانه ۳۰ میلیارد تومان گردش نقدینگی پرداخت کرده که از این تعداد سه میلیارد تومان مربوط به داروخانه‌های بخش خصوصی و ۲۰ میلیارد تومان دانشگاه علوم پزشکی و مابقی مراکز دیگر بوده است.

بیمه برای آحاد مردم اجباری است

مدیرکل بیمه سلامت استان کردستان با اشاره به اجباری کردن بیمه برای آحاد مردم، ذکر کرد: قانون بیمه افراد را موظف کرده که یک بیمه پایه، یکسان و اجباری داشته باشند لذا همه افراد باید تحت پوشش بیمه اجباری قرار گیرند و این قانون برای مردم کردستان نیز اجباری است.

۲۲هزار نفر در استان در سامانه ارزیابی وسع ثبت نام کرده‌اند

اسماعیلی با اشاره به اینکه قانون افرادی را که فاقد بیمه هستند در صورت ناتوانی در پرداخت حق بیمه، به‌طور رایگان تحت پوشش بیمه اجباری قرار می‌دهد و خود حق بیمه را پرداخت می‌کند، بیان کرد: از ابتدای طرح تاکنون ۲۲ هزار نفر به‌صورت اورژانسی ۶ ماهه دفترچه دریافت و تقاضای ارزیابی وسع کرده‌اند که فاقد بیمه هستند و نتایج بررسی ارزیابی وسع و دهک‌های آن‌ها از طریق پیامک به سرپرستان خانوار ارسال خواهد شد.

وی افزود: با توجه به این مصوبه دولت، حق بیمه خانواده‌هایی که مجموع درآمد آن‌ها بر اساس ارزیابی وسع کمتر از ۴۰ درصد حداقل حقوق و دستمزد مصوب شورای عالی کار است و یا وضعیت مالی آن‌ها دریکی از دهک‌های درآمدی یک، دو و یا سه قرار دارد، حق بیمه آن‌ها به‌صورت کامل توسط دولت پرداخت می‌شود و سرپرست و تمامی افراد خانوار آن‌ها به‌صورت رایگان تحت پوشش بیمه سلامت قرار خواهند گرفت.

مدیرکل بیمه سلامت استان کردستان در ادامه ذکر کرد: همچنین ۵۰ درصد حق بیمه خانوارهایی که درآمد آن‌ها بر اساس ارزیابی وسع بین ۴۰ تا ۱۰۰ درصد حداقل حقوق مصوب است یا بر اساس وضعیت مالی در دهک درآمدی ۴ قرار دارند نیز توسط دولت پرداخت می‌شود و خانوارهایی که درآمد آن‌ها بر اساس ارزیابی وسع ۱۰۰ درصد حداقل حقوق و بالاتر باشد یا در دهک درآمدی ۵ و بالاتر باشند، با پرداخت حق بیمه می‌توانند از مزایای بیمه سلامت استفاده کنند.

اسماعیلی بیان کرد: مردم استان کردستان تا پایان فروردین‌ماه سال ۹۹ فرصت دارند نسبت به ثبت‌نام بیمه خود اقدام کنند چراکه این مصوبه از اول اردیبهشت به پایان می‌رسد.

وی گفت: صندوق بیمه سلامت در استان کردستان شامل روستائیان به تعداد ۶۰۰ هزار نفر، همگانی ۲۷۰ هزار نفر، کارمندی ۱۱۵ هزار نفر، سایر اقشاری ۳۲ هزار نفر، ایرانیان ۲۰هزار نفر و بیماران خاص ۲ هزار نفر است.

خدمات بیماران خاص رایگان است

مدیرکل بیمه سلامت استان کردستان با اشاره به این‌که تمام خدمات بیماران خاص رایگان است، گفت: هموفیلی، ام‌اس، تالاسمی، پیوند کلیه و دیالیز جزء بیماران خاص است که خدمات این بیماری‌ها در مراکز درمانی کاملاً رایگان انجام می‌گیرد.

اسماعیلی در ادامه به طرح استحقاق سنجی اشاره کرد و افزود: در راستای خدمات‌رسانی مطلوب‌تر به افراد ضعیف جامعه توسط ناظران بیمه سلامت با کمک و همراهی دفاتر پیشخوان خدمات دولت، 1500 همپوشانی بیمه‌ای در استان رفع شد.

وی با اشاره به سوءاستفاده برخی از شرکت‌ها به نام بیمه سلامت و سلامت، ذکر کرد: با توجه به گزارشات، این شرکت‌ها با تماس به مردم درخواست دارند که مبلغی برای صدور کارت جهت تخفیف در مراکز بیمارستانی و خصوصی صادر کنند در حالی که چنین مصوبه ای وجود ندارد، اما طی پیگیری‌های قانونی مشخص‌شده که این شرکت ها در تلاش هستند از مردم سوءاستفاده کنند.

مدیرکل بیمه سلامت استان کردستان ذکر کرد: ثبت‌نام در بیمه سلامت به‌صورت حضوری در اداره، مجازی و پیشخوان انجام می‌گیرد که لازم است افراد خود نسبت به بیمه اقدام کنند.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: بیمه سلامت استان کردستان دارای ۱۰ اداره، ۳۰ مرکز پیشخوان و سایت بوده که به‌صورت آنلاین فعال است و به جزء این راه ارتباطی به روش‌های دیگری اقدام نمی‌کند.

وی در پایان به اشاره به حذف دفترچه کاغذی، یادآور شد: تا پایان سال ۹۹ دفترچه کاغذی حذف خواهد شد و خدمات به‌صورت الکترونیکی در مراکز درمانی انجام می‌گیرد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی