پامپئو: نارضایتی داخلی ایران ثمره سیاست ترامپ است


پامپئو: نارضایتی داخلی ایران ثمره سیاست ترامپ است

وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای از بروز ناآرامی و اعتراض در ایران ابراز خرسندی کرده و آن را ثمره سیاست فشار حداکثری به ایران خوانده است.

به گزارش مشرق، «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای از بروز ناآرامی در ایران ابراز خرسندی کرده و گفته است نارضایتی مردم ایران ثمره سیاست فشار حداکثری و تحریم‌های آمریکا علیه ایران است.

وی در مصاحبه‌ای که امروز (شنبه) در پایگاه رادیو ملی آمریکا (ان‌پی‌آر) منتشر شده، در پاسخ به سؤالی در مورد نتایج فشارهای دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به ایران، با بیان اینکه این فشارها «هزینه» فعالیت‌های منطقه‌ای ایران را افزایش داده، گفت: «این آغاز قرار دادن انتخاب‌های واقعی در برابر رژیم ایران است. شما می‌توانید این را در تظاهرات‌ها در داخل ایران ببینید.»

بیشتر بخوانید:

در تصمیم‌گیری برای ترور ژنرال سلیمانی نقش داشتم

پامپئو افزود: «شما می‌توانید ببینید که مردم از اینکه دولتشان قیمت سوخت را افزایش داده، ناخرسند هستند. تمام این چیزهایی که می‌تواند توانایی این رژیم برای تحمیل ریسک به مردم آمریکا را تضعیف کند، در نتیجه مستقیم راهبرد رئیس‌جمهور ترامپ دارد به ثمر می‌نشیند.»

او از پاسخ به این سؤال که آیا توافق تازه‌ای برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران در حال شکل‌گیری است، طفره رفت، اما گفت: «بازدارندگی اقتصادی، نظامی و دیپلماتیک که ما به وجود آورده‌ایم، به آن نتیجه منتهی خواهد شد. سران ایران باید در مورد اینکه رفتارش چطور خواهد بود، تصمیم‌گیری کند.»

وزیر خارجه آمریکا در بخش دیگری از این مصاحبه گفت کارزار فشار حداکثری «قطعا نتیجه‌بخش» بوده است. وی همچنین با تکرار ادعای تلاش ایران برای ساخت تسلیحات اتمی، گفت توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میلادی صرفا دستیابی ایران به سلاح را به تأخیر انداخت و در عمل راه را برای ساخت سلاح اتمی توسط ایران هموار کرد. پامپئو گفت خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای، این روند را مختل کرد.

دولت آمریکا اردیبهشت ماه سال گذشته به صورت یکجانبه و بر خلاف قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد از توافق هسته‌ای خارج شده و تحریم‌های گسترده‌ای علیه مردم ایران وضع کرد. جمهوری اسلامی ایران در واکنش به این اقدام آمریکا و پس از آنکه وعده اروپا برای جبران آثار منفی تحریم‌های واشنگتن عملی نشد، اردیبهشت ماه امسال روند کاهش تدریجی اجرای مفاد برجام را اجرا کرد.

تهران تاکنون در بازه‌های دو ماهه پنج گام کاهش تعهد برداشته و در این فرآیند تمام محدودیت‌های مربوط به سطح غنی‌سازی، میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده، میزان ذخایر آب سنگین و تحقیق و توسعه هسته‌ای را کنار گذاشته است. جمهوری اسلامی ایران همچنین غنی‌سازی اورانیوم در تأسیسات هسته‌ای «فردو» را نیز از سر گرفته است.

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هفته گذشته در مصاحبه با «ان‌پی‌آر» گفت با توجه به گام‌های تهران، دیگر هیچ محدودیتی برای غنی‌سازی و سانتریفیوژهای ایران وجود ندارد.

پامپئو در واکنش به این صحبت‌های ظریف، گفت: «او دارد لاف می‌زند. این رژیمی است که هرگز در وضعیتی که الان هست، قرار نداشته است.»

وزیر خارجه آمریکا در ادامه به این سؤال که سیاست آمریکا چطور می‌خواهد فعالیت‌های ایران را متوقف کند، پاسخ نداد و صرفا گفت: «ما آن‌ها را متوقف خواهیم کرد.»

وی گفت واشنگتن اکنون ائتلافی از کشورهای جهان ایجاد کرده تا ایران را برای محدود کردن برنامه هسته‌ای خود تحت فشار قرار دهند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس