مبارزه با فساد اداری سیستماتیک و پیشگیرانه باشد


راهکارهای مبارزه با فساد اداری؛ کنفرانس ارایه گزارش تحقیق، بررسی وضعیت فساد اداری در ۱۴ اداره دولتی ولایت هرات. فساد اداری یکی از مذموم ترین پدیده هایی است که در تار و پود جامعه افغانستان تنیده است. عوامل متعددی همچون ضعف فرهنگ...

راهکارهای مبارزه با فساد اداری؛ کنفرانس ارایه گزارش تحقیق، بررسی وضعیت فساد اداری در ۱۴ اداره دولتی ولایت هرات.

فساد اداری یکی از مذموم ترین پدیده هایی است که در تار و پود جامعه افغانستان تنیده است. عوامل متعددی همچون ضعف فرهنگ مسوولیت پذیری مردم و کارمندان، ضعف اقتصادی و پایین بودن معاش کارمندان، سهل گیری دستگاه قضایی، ناقص بودن سیستم نظارتی(دولت، رسانه، مردم و جامعه مدنی)، بوروکراسی و پروسه زمانگیر اداری و همچنان نا امنی از مهم‌ترین عواملی است که افزایش فساد اداری را سبب شده است.

مبارزه با فساد اداری باید سیستماتیک و پیشگیرانه باشد. در این راستا کاهش بوروکراسی و تسریع پروسیجر کاری در ادارات از طریق الکترونیکی ساختن پروسه کاری می تواند تا حد زیادی از بروز فساد جلوگیری نماید. همچنان استخدام افراد شایسته و متعهد از طریق پروسه شفاف و رقابت آزاد و همچنین اطلاع رسانی ادارات از کارکرد خود به مردم و ثبت و نظارت از دارایی های مقامات و مسئولین از جمله راهکارهای پیشگیرانه ای است که می تواند جهت مبارزه با فساد اداری مؤثر واقع گردد.

هر چند اقدامات مثبتی در جهت مبارزه با فساد اداری صورت گرفته است که از آن جمله می توان به تصویب سه قانون مبارزه با فساد اداری، قانون حمایت از اطلاع دهنده گان جرایم فساد اداری و قانون ثبت، بررسی و اشاعه دارایی های مقامات و کارمندان عالی رتبه و همچنان تدوین و تطبیق استراتژی ملی مبارزه با فساد اداری، ایجاد شورای عالی حاکمیت قانون و‌مبارزه با فساد اداری، ایجاد مرکز عدلی و قضایی مبارزه با جرایم سنگین فساد اداری و ایجاد سکرتریت ویژه مبارزه با فساد اداری اشاره کرد، اما باید گفت: مبارزه با فساد و‌کاهش آن، پروسه ای طولانی و زمان بر است و ضرورت به مشارکت همه جانبه دولت، مردم، رسانه ها و نهادهای مدنی دارد.

تا زمانی که به مصداق حدیث پیامبر مکرم اسلام «کلکم راع و کلکم مسئوول عن رعیته» هر کدام از ما در قبال جامعه خود احساس مسئولیت نکنیم، انتظار کاهش فساد را نیز نباید داشته باشیم.

دکتر زکیه عادلی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا