صالح: سمبول یاوه گوی سیاسی ​و شاگرد وفادار غنی


امرالله صالح: سمبول یاوه گویی سیاسی ​وشاگرد وفا دار اشرف غنی. او گفت: "خارجی‌ها نمی‌توانند توافق صلح را بر افغان‌ها تحمیل کنند". ـ او میداند که نه تنها "حکومت وحدت ملی" بلکه نظام کنونی از کجا آمده؟ ـ او میداند که جنگ واقعی...

امرالله صالح: سمبول یاوه گویی سیاسی ​وشاگرد وفا دار اشرف غنی.
او گفت: "خارجی‌ها نمی‌توانند توافق صلح را بر افغان‌ها تحمیل کنند".
ـ او میداند که نه تنها "حکومت وحدت ملی" بلکه نظام کنونی از کجا آمده؟

ـ او میداند که جنگ واقعی میان امریکا و طالبان است؟ تا پایان سال ۲۰۱۴ مستقیمآ با ۱۵۰ هزار نیرو. او میداند که طی پنج سال اخیر آنچه را که نیروهای مسلح امنیتی افغان میگوییم توسط امریکا تربیه، تجهیز و مسلح شده اند که بجای سربازان امریکایی و متحدین آن جنگ را به پیش ببرند؟ برخی به آن نیروهای تحت حمایت امریکا میگویند و برخی دیگر "گوشت دم توپ". نگاه کنید به بیش ده هزار کشته سالانه در میان آنها.

ـ او میداند که چنین حرف های شعاری و توخالی دردی را دوا نمیکند. دولتی که اینها اداره میکنند ۷۵ در صد بودجه اش را همین خارجی ها میدهند که مصارف نیروهای امنیتی را از غذای آنها تا سلاح و مهمات و لباس و کفش شان و در آمد های میلیونی برخی جنرالهای آن توسط همین خارجی ها (امریکا) تآمین میشود؟ (معادل بودجه سالانه دولت).

ـ او میداند که علیرغم تمام تلاش ها و کارشکنی اشرف غنی برای ناکام ماندن روند صلح، نه طالبان و نه امریکا حاضر شدند این حکومت یک اقلیت محدود جاه طلب، فاسد و غیر قانونی را در مذاکرات سهم بدهد؟

ـ او میداند که روند صلح کنونی میان امریکا و طالبان یک موافقتنامه میان آنها برای پایان یافتن جنگ و شکل حضور امریکا در افغانستان آینده است که توافق سیاسی که حکومت فردا را شکل خواهد داد در نقطه چهارم توافقنامه گنجانید شده: گفتگو میان افغانها؟

امرالله صالح میگوید: "که نتیجه هرنوع مذاکره با گروه طالبان باید از طریق لوی جرگه تایید یا رد شود و... به همین دلیل ترکیب تیم مذاکره‌کننده طرف افغانستان با این گروه اهمیتی ندارد" از این حرف بیهوده و بی معنی تر وجود دارد؟

ـ او میداند که لوی جرگه ای که توافق سیاسی میان افغانها را تایید یا رد کند، لوی جرگه قلابی سال گذشته که حتی شریک قدرت اش در آن سهم نگرفت، نخواهد بود. این لوی جرگ باید نماینده تمام مردم یا حداقل ۸۰ در صد مردمی که خواهان توافق سیاسی هستند، باشد؟ (نظر سنجی)

ـ او میداند که ترکیب تیم مذاکره‌کننده طرف افغانستان مهم و حیاتی است؟ البته وی با الفاظ بازی میکند تا مردم را فریب بدهد. "طرف افغانستان" تیم ارگ نیست. طرف افغانستان (حکومت) با امریکا مذاکره صلح انجام نمیدهد. این "طرف افغانستان" تیم مذاکره کننده فراگیر از افغانهایی میباشد که مخالف "طرف دیگر افغانستان " یعنی طالبان است.
اینکه طالبان افراطی و عقب گرا و حکومت کنونی غیر مردمی، غیر قانون و فاسد است از نگاه حقوقی در یک مذاکره چیزی را تغیر نمیدهد.

ـ او میداند که برای مذاکره صلح و رسیدن به یک توافق سیاسی که مورد قبول اکثریت مردم باشد، که بتواند از بخش های مهم دست آورد های ۱۹ سال اخیر دفاع و طالبان را به قبول آن وادار کند، به یک تیم قوی سیاسی نه به جیره خواران ارگ نیاز داریم؟ او توقع دارد چگونه توافقی از مذاکرات حاصل شود؟
این اقلیتی که امروز روی گرده های مردم ضعیف و مظلوم و خسته حکومت میکند با شعار دادن های عوام فریب در واقع به یک اقلیتی دیگر خطاب میکند، به آن ۲۰ درصد دیگری اکثرآ شهر نشین.

کریم پاکزاد

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟