چرا‌ برخی‌افراد اجازه اشتباه‌کردن به‌ خود نمی‌دهند؟


تقریباً اغلب انسان‌ها دوست دارند که به موفقیت برسند و برای رسیدن به آن تلاش می‌کنند، فرقی ندارد چه در شغل، چه در رابطه و چه از نظر ظاهر و... ولی افراد کمال‌گرا تلاش زیادی برای رسیدن به نتیجه و کمال مطلوبشان می‌کنند و معتقدند کاری که انجام می‌دهند اگر کامل نباشد هیچ ارزشی ندارد.

شاید در ظاهر به نظر برسد کمال‌گرایی یک ویژگی مثبت و عالی است و افرادی که دارای این ویژگی باشند شانس موفقیت بیشتری در زندگی دارند، اما باید بدانید که کمال‌گرایی مانند یک مارپیچ رو به سقوط است که تبعات آن استرس، اضطراب، افسردگی، اختلالات خوردن، اعتیاد به ورزش، نارضایتی از خود و حتی در مراحل پیشرفته تر خودکشی است.

یک باور مشترک در افراد کمال‌گرا وجود دارد که: "اگر من بهترین نیستم، خوب نیستم." این نگرش کاملاً رقابتی بر این عقیده است که بهترین ها عالی هستند و هر چیزی کمتر از بهترین، بدترین است.
محققان بر این باورند سطح بالای استرس و اضطراب با کمال‌گرایی در ارتباط است که ممکن است به کاهش طول عمر هم کمک کند.

افراد کمال‌گرا چه نشانه‌هایی دارند:
- علیرغم اینکه برای رسیدن به کمال تلاش می‌کنند ولی هرگز از خود راضی نیستند
- از موقعیتی که دارند راضی نیستند
- به خودشان اجازه اشتباه کردن نمی‌دهند
- اصرار دارند همه‌چیز عالی باشد
- از به چالش کشیدن خود به دلیل ترس از شکست جلوگیری می‌کنند
- کاری را شروع نمی‌کنند مگر اینکه بدانند در آن کار موفق می‌شوند
- اعتقاد دارند که شخصیتشان با کامل بودنشان در ارتباط است
- هیچ‌گاه از زندگی راضی نیستند
- کاری را که معمولاً دیگران در زمان کمتری انجام می‌دهند آن‌ها برای انجام همان کار زمان زیادی را صرف می‌کنند و درنهایت هم از نتیجه کار خود راضی نیستند
- محصول نهایی را به‌عنوان مهم‌ترین بخش تعهد خود می‌دانند
یک باور مشترک در افراد کمال‌گرا وجود دارد که: "اگر من بهترین نیستم، خوب نیستم." این نگرش کاملاً رقابتی بر این عقیده است که بهترین ها عالی هستند و هر چیزی کمتر از بهترین، بدترین است.

چه عواملی در پدید آمدن شخصیت کمال‌گرا مؤثرند؟
عوامل زیادی می‌توانند در پیشرفت کمال‌گرایی نقش داشته باشند. چندتا از آنها عبارت‌اند از:
1. ترس مکرر از عدم پذیرش دیگران یا احساس عدم امنیت و عدم‌ کفایت.
2. اضطراب یا وسواس فکری، درحالی‌که بین این دو ارتباط وجود دارد ولی همه افراد کمال‌گرا وسواس فکری ندارند و همه افرادی که وسواس فکری دارند کمال‌گرا نیستند.
3. داشتن والدین کمال‌گرا یا والدینی که از تلاش فرزندشان هیچ‌وقت راضی نیستند.
4. افرادی که در سال‌های اولیه زندگی‌شان وابستگی شدیدی به پدر و مادر خود دارند ممکن است بزرگ‌سالی سختی را تجربه کنند و در پذیرفتن نتیجه مطلوب دچار مشکل شوند.
5. افراد با سابقه موفقیت زیاد، این افراد گاهی اوقات برای تحقق دستاوردهای قبلی خود احساس فشار زیادی می‌کنند و همین علت آنها را به سمت رفتارهای کمال‌گرایانه سوق می‌دهد.
کودکانی که به‌طور مرتب از دستاوردهای خود مورد تمجید و ستایش قرار می‌گیرند ممکن است برای رسیدن به موفقیت در سنین کم احساس فشار کنند و همین امر باعث بروز گرایش‌های کمال‌گرایانه در آن‌ها شود.

چگونه می‌توانید کمال‌گرایی را در خود خاموش کنید؟
- اهداف واقعی و قابل‌ دستیابی را تعیین کنید
- کارهای بزرگ را به قسمت‌های کوچک تقسیم کنید
- برای کاری که می‌خواهید انجام دهید زمان معینی در نظر بگیرید و به آن پایبند باشید
- باور کنید که همه اشتباه می‌کنند و شما هم حق اشتباه کردن دارید
- ایمان داشته باشید که اشتباهات فرصت یادگیری را بیشتر می‌کند
- با نگرش واقعی به نتیجه کار از شکست نترسید
- اگر احساس می‌کنید که در شما هم صفات کمال‌گرایانه وجود دارد و باعث ناراحتی در انجام کارهای روزانه‌تان می‌شود باید بدانید یک روانشناس و یا پزشک قابل‌اعتماد و دلسوز با تغییر نگرش سالم و استاندارهای شما می‌تواند این عادت‌ها را تغییر دهد.

چگونه با کمال‌گرایی رفتار می‌شود؟
ممکن است سعی کنید کمال‌گرایی خود را پنهان کنید اما به یاد داشته باشید که این فقط درمان را سخت‌تر می‌کند. درمان، به‌ویژه درمان شناختی-رفتاری، ممکن است به شما در یادگیری روش‌های جدید تفکر در مورد اهداف و دستاوردهایتان کمک کند.
افراد کمال‌گرا چگونه می‌توانند به خود کمک کنند؟
1. انتظارات و اهداف شخصی واقع‌بینانه‌تری داشته باشید
شما به‌اندازه کافی کامل هستید و نیازی نیست که کامل‌تر باشید. با تعیین اهداف واقع بینانه انرژی زیادی از خود نگیرید و سبک زندگی متعادل‌تری را در پیش بگیرید.

2. منتقد درونی‌تان را به چالش بکشید
اجازه ندهید کمال‌گرایی شما عامل مرگتان شود. استفاده از پاداش‌های سالم و بازخوردهای مثبت برای رسیدن به اهداف بسیار مهم است، به‌جای اینکه به منتقد درونی‌تان اجازه دهید نابودتان کند به فکر سلامتی‌تان باشید.

3. مراقبت از خود را در اولویت قرار دهید
پیش از تلاش برای کمک به دیگران به فکر خودتان باشید و درمان را شروع کنید و از خود مراقبت کنید.

4. هرچند وقت یک‌بار نه گفتن را تمرین کنید
با گفتن "نه" به خودتان دست از انجام کار و تلاش اضافی بردارید تا بتواند هم برای زندگی سالم‌تر سرمایه‌گذاری کنید و هم از زندگی لذت ببرید.

5. فراموش نکنید که اوقات فراغت به معنی اتلاف وقت نیست
تمرین کنید تا برای شارژ دوباره خود اوقات فراغت داشته باشید، بخوابید، ورزش کنید، غذای سالم بخورید و یک زندگی سالم را در پیش بگیرید.

6. مطمئن باشید تمام‌کارها به‌موقع انجام خواهد شد
هیچ دلیلی برای ترسیدن وجود ندارد، تمام تلاش خود را بکنید ولی لازم نیست از خوابتان زده و زندگی را برای خود به جهنم تبدیل کنید. مطمئن باشید تلاشتان جواب داده و موفق خواهید شد.

7. تعطیلات آخر هفته به مسافرت بروید
هیچ‌چیز مانند مسافرت باعث تجدید روحیه نمی‌شود، وقتی به‌جای جدیدی سفر می‌کنید از طبیعت انرژی گرفته و مشکلات ناشی از کار و تلاش طولانی را در همان‌جا باقی گذاشته و به شهر خود برگردید!

8. چند کار را با هم انجام ندهید
با انجام هم‌زمان چند کار انرژی‌تان را بیهوده هدر ندهید. این کار به دلیل ایجاد استرس زیاد باعث کاهش کارایی شما شده و حافظه‌تان را مختل می‌کند.

9. سعی نکنید دیگران را با استاندارهای خود مطابق کنید
وقتی هر کاری را بدون نقص انجام می‌دهید طبیعتاً از دیگران هم انتظار دارید تا مطابق شما عمل کنند و بی‌نقص باشند ولی متأسفانه یا خوشبختانه این دیدگاه شماست و دیگران مثل شما فکر نمی‌کنند.
چرا‌ برخی‌افراد اجازه اشتباه‌کردن به‌ خود نمی‌دهند؟نویسنده : مریم گل محمدی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا