وضعیت بهداشتی نانوایی‌های روستایی خلخال مناسب نیست


وضعیت بهداشتی نانوایی‌های روستایی خلخال مناسب نیست

اردبیل _ ایرنا _ معاون امور عمرانی فرماندار خلخال گفت: وضعیت بهداشتی نانوایی‌های فعال در روستاهای این شهرستان چندان مناسب نیست.

رضوان صادقی روز شنبه در جلسه کارگروه ساماندهی آرد و نان خلخال با انتقاد از روند بازرسی و نظارت بهداشتی بر نانوایی‌های روستایی این منطقه افزود: کوتاهی و بی‌توجهی از سوی دست‌اندرکاران بازرسی و نظارت بهداشتی در نحوه برخورد با نانوایانی که موازین بهداشتی را در پخت نان را رعایت نکرده و سلامتی مردم را در معرض خطر قرار می‌دهند، پذیرفته نیست.

وی اظهارداشت: بر اساس گزارش بخشدار مرکزی این شهرستان وضعیت نامناسب بهداشتی برخی از نانوایان فعال در روستاهای این بخش در حد ایجاد مخاطره برای سلامتی مصرف‌کنندگان نان بوده و باید از ادامه فعالیت این نانوایی‌ها جلوگیری شود.

وی با تاکید بر لزوم برخورد با نانوایان متخلف در چرخه تولید نان گفت: فروش نان سنگک به قیمت ۱۵ هزار ریال در یک نانوایی خلخال در حالی که قیمت این نان ۱۱ هزار ریال اعلام شده، نمونه‌ای از تخلف نانوایان است.

او با بیان اینکه وظایف هر یک از دستگاه‌های نظارتی، بازرسی و بهداشتی در نحوه برخورد با تخلفات نانوایی برای هر یک از دستگاه‌های اجرایی این کارگروه به صراحت روشن است، افزود: انتظار از اعضای این کارگروه اجرای مصوبات جلسات و انجام وظایف ذاتی و قانونی به شکل درست برای کاهش تخلفات نان و جلب رضایت عمومی می‌باشد.

سیدناصر میرمرسلی ،رییس اداره صنعت ،معدن و تجارت خلخال نیز در این جلسه از افزایش سرانه آرد مصرفی مردم خلخال خبر داد و افزود: ماهانه هفت کیلو و ۳۶۷ گرم آرد به ازای هر نفر به این شهرستان تحویل می‌شود که این میزان بیشتر از آرد ۶ کیلو و ۹۰۰ گرمی سرانه سابق مردم خلخال است.

علی ملکی ،رییس واحد مهندسی بهداشت محیط دانشکده علوم پزشکی خلخال هم گفت: استفاده از تجهیزات پرتابل آزمایشگاهی دیجیتال از جمله ،میکروب‌سنج ،شوری‌سنج ،یدسنج و جوش‌شیرین سنج بررسی و آزمایش خمیر نان را در نانوایی‌ها تسریع کرده است.

وی با بیان اینکه در ۱۰ ماه سال جاری ۲۰۳ مورد نمونه‌برداری از نانوایی‌های روستایی و ۱۹۸ مورد از نانوایی‌های فعال شهری از سوی مهندسی بهداشت محیط خلخال صورت گرفته ، اظهارداشت: نتیجه نمونه‌برداری‌ها و ۶۰۰ مورد بازرسی حاکی از توقف کامل استفاده از جوش‌شیرین در تهیه خمیر و همچنین رومال نان و مطلوب بودن اندازه نمک استفاده شده در تهیه خمیر نان بیشتر نانوایی‌های این شهرستان است.

وی از افزایش تخلفات بهداشتی در بین نانوایان خبر داد و گفت: اگر در گذشته عدم استفاده از روپوش و کلاه و استفاده از جوش‌شیرین در تهیه خمیر نان معدود تخلفات بهداشتی موجود نانوایان محسوب می‌شد، این روزها بدلیل الک نشدن آرد اشیایی همچون آدامس، نایلون و کاغذ در نان پخت شده مشاهده می‌شود.

او اظهارداشت: اضافه کردن سبوس غیرمتعارف از سوی نانوایان لواش‌پز، عدم رعایت موازین بهداشتی از سوی سنگکی‌ها و سایر مواردی که با بهداشت عمومی ارتباط مستقیم دارند، از سایر تخلفات بهداشتی نانوایی‌های این شهرستان است که تذکر و یا اعمال جرایم نقدی جوابگوی این تخلفات نیست.

خلخال در جنوب اردبیل قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ آرمین زارعی به اسم مثل خار تو چشم دشمنیم