واحدهای صنفی قم به شهرک‌های تخصصی منتقل می‌شود


واحدهای صنفی قم به شهرک‌های تخصصی منتقل می‌شود

قم-ایرنا- رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم گفت: انتقال واحدهای صنفی به شهرک‌ها و پهنه‌های تخصصی از رویکردهای مهم اقتصادی استان است.

محمود سیجانی روز شنبه درجلسه کارگروه حمایت از رونق تولید درحوزه اصناف قم بیان کرد: بخشی از واحدهای حوزه صافکاری و سایر مشاغل وابسته به زودی به شهرک خودرویی منتقل می‌شود.

وی اضافه کرد: همچنین روند انتقال صنف بنکداران و سوهان‌پزان استان به شهرک صنعتی شهاب آغاز شده‌است.

وی گفت: بخشی ازقطعات شهرک صنعتی شهاب برای استقرار و فعالیت این دو صنف در نظرگرفته شده‌است.

سیجانی همچنین مشکلات سوخت کوره‌های آجرپزی را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: به دلیل جایگزینی سازه‌های سبک ،برخی از کوره‌های سنتی تمایلی برای ادامه فعالیت ندارند.

انتقال سند مشکل اصلی واگذاری زمین به اصناف است

عضو هیات رئیسه اتاق اصناف قم نیز دراین جلسه با بیان روند واگذاری زمین به بنکداران درشهرک شهاب اظهار کرد: انتقال سند مهمترین موانع در واگذاری زمین در این شهرک به بنکداران می‌باشد.

سید ابرهیم صحفی خاطرنشان کرد: انتقال سند در شهرک صنعتی شکوهیه ۱۳ سال بعد از واگذاری زمین صادر شده و تاکنون مشکلی هم به وجود نیامده‌است.

وی تصریح کرد: همچنین هیات مدیره شهرک شهاب واگذاری زمین به این صنف را منوط به برگزاری مزایده کرده که همین مساله سبب افزایش هزینه‌ها می‌شود.

وی با انتقاد از روند واگذاری زمین به سوهانی‌های قم درشهرک شهاب گفت: اهلیت سنجی متقاضیان توسط هیات مدیره این شهرک سبب افزایش هزینه‌های واگذاری خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: اهلیت سنجی واحدهای سوهانی متقاضی استقرار درشهرک شهاب باید توسط اتحادیه این صنف صورت بگیرد.

واحدهای صنفی قم به شهرک‌های تخصصی منتقل می‌شود

صنوف مزاحم شهری در هزار و ۶۰۳ قطعه ساماندهی می شوند

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری قم نیز دراین جلسه عنوان کرد: ساماندهی صنوف مزاحم شهری از سال ۷۱ در سطح شهر آغاز شده‌است.

علی‌رضا مظفری اضافه کرد: بر همین اساس احداث دو شهرک تخصصی صنوف و خودرویی دردستور کار شهرداری قم قرار گرفته‌است.

وی افزود: زمینی به مساحت ۱۳۶ هکتار و یکهزار و ۶۰۳ قطعه برای ساماندهی بخشی از صنوف مزاحم شهری درحال آماده سازی می‌باشد.

وی ادامه داد: شهرک خودرویی شهرقم درکیلومتر ۵ جاده قدیم تهران قرار گرفته و از یکهزار و ۶۰۳ قطعه پیش بینی شده ۵۴ قطعه در اختیار صنف صافکاران قرار خواهد گرفت.

مظفری ابراز کرد: به دلیل تغییر نقشه دراحداث شهرک صنوف ۲۵۳ قطعه پیش بینی شده این شهرک عملا وجود خارجی خود را از دست داده‌اند.

وی بیان داشت: صاحبان این قطعات برای مشخص شدن قطعه‌های جدید و ارزش گذاری مجدد می‌توانند به شهرداری قم مراجعه کنند.

مظفری تصریح کرد: برای ساماندهی صنوف مزاحم شهری باید مسئولان استان در راه اندازی شهرک صنوف و شهرک خودرویی اهتمام بیشتری به خرج دهند.

رییس اتحادیه صافکاران اتومبیل قم نیز دراین جلسه گفت:‌ اراضی شهرک صنوف با وجود اینکه از سال ۷۱ واگذار شده، اما هنوز به مرحله فعالیت و بهره‌برداری نرسیده‌است.

صمد دهقان گفت: با وجود گذشت ۲۷ سال از خرید زمین توسط برخی متقاضیان هنوز فعالان این صنف بلاتکلیف می‌باشند.

احداث شهرک صنوف قم در سال ۶۹ در کیلومتر ۱۵ جاده قدیم قم - تهران آغاز و پس از دو دهه وقفه در کار، توسعه و بهره‌برداری از آن از سال ۸۹ با تعیین مدیریت از سوی شهرداری، کار انتقال و همچنین جانمایی برخی از صنوف و مشاغل پرخطر قم به این شهرک آغاز شد.

شهرک خودرویی قم در زمینی به مساحت ۳۳۰ هزار مترمربع و با زیربنای ۱۵۰ هزار مترمربع در شش فاز پیش‌بینی‌شده است که در فاز نخست شامل ۳۴ واحد نمایشگاهی، ۶ واحد ویژه خدماتی و ۴۸ واحد تعمیرگاهی است.

این شهرک در مجاورت میدان میوه تره‌بار و گمرک قم، واقع در بلوار شهید رجایی احداث‌ شده و در این شهرک ۱۵۰۰ واحد صنفی متشکل از واحدهای نمایشگاهی، خدماتی و تعمیرگاهی شامل صافکاری، نقاشی، لوازم‌یدکی، تودوزی اتومبیل، اگزوزسازی، پرس شیلنگ، باتری‌ساز، تراشکار، سپرساز، کارواش، نمایندگی‌های مجاز فروش و خدمات پس از فروش، جایگاه عرضه سوخت و غیره طراحی‌ شده‌است.

واحدهای صنفی قم به شهرک‌های تخصصی منتقل می‌شود

قم نقش محوری در تولید کفش دارد

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت قم نیز در این جلسه اظهار داشت: هیچ واحد تولیدی فعال درصنعت کفش و دمپایی استان اجازه فرار مالیاتی ندارد.

ابوالفضل فراهانی گفت:‌ برخی از واحدهای تولیدی برخلاف رویه‌های معمول به محلی برای فروش محصولات مختلف تبدیل شده‌است.

وی اظهار کرد: درصورتی که محصولات عرضه شده در این قبیل نمایشگاه‌ها، تولید بومی واحد باشد منعی درفروش مستقیم ندارد اما این مراکز نباید به محلی برای عرضه عمده و خارج از عرف محصولات تبدیل گردد.

وی ابراز کرد: قم درمساله تولید و عرضه کفش نقش محوری درکشور دارد و تقاضا برای افزایش ظرفیت‌های اشتغال و تولید زیاد است.

فراهانی گفت: طبق قانون دارندگان پروانه‌های بهره‌برداری صنعتی معاف از گرفتن پروانه صنفی نمی‌باشند.

کوچه عالیباف قطب تولید کفش و دمپایی ماشینی قم است

رییس اتحادیه کفاشان قم نیز دراین جلسه گفت:‌ کوچه عالیباف قم به دلیل تنوع و حجم تولیدات به یکی از مراکز اصلی تولید کفش در سطح کشور و استان قم تبدیل شده‌است.

قدرت الله مقیمی افزود:‌ این محل بازار روز پر رونق و پربازدیدی در تولید و عرضه کفش بوده که باید برخی از مشکلات قانونی موجود در آن برطرف گردد.

وی افزود: مشکل امروز کوچه عالیباف این است که محصولات تولیدی به صورت مستقیم به فروش می‌رسد و این مساله با قوانین صنفی و مالیاتی درمغایرت است.

وی ادامه داد: با این وجود چون واحدهای فعال کفش و دمپایی مستقر در جاده قم-کاشان دارای پروانه صنعتی هستند نیاز به پروانه صنفی ندارند.

وی گفت: واحدهایی که دارای پروانه صنعتی هستند می‌توانند محصولات تولیدی خود را به صورت مستقیم عرضه کنند مشروط به اینکه سایر محصولات در آن به فروش نرسد.

رییس اتحادیه کفاشان قم عنوان کرد: بیش از یکهزار واحد کوچک و بزرگ در حوزه کفش و دمپایی ماشینی قم مشغول فعالیت می باشد.

آجر سنتی قم قابلیت صادرات دارد

رییس اتحادیه کوره پزان قم نیز در بخش پایانی جلسه اظهار کرد: بخش عمده‌ای کوره‌های آجرپزی قم به تولید آجرهای مرتبط با صنایع دستی فعالیت داشته که ظرفیت قابل توجهی برای صادرات دارند.

اکبر هدایت نیا تصریح کرد: مشکل سوخت و گازرسانی مهمترین مانعی بوده که در مسیر فعالیت کوره های آجرپزی قم احساس می‌شود.

وی یادآور شد: برای انتقال گاز به کوره‌های آجرپزی فعال در جاده قدیم قم-کاشان ۱۲ کیلومتر خط لوله گذاری انجام شده اما هنوز گاز مورد نیاز تخصیص پیدا نکرده‌است.

وی ادامه داد: واحدهای کوره‌پزی که زیرساخت گازرسانی به آنها نرسیده به دلیل مشکلات مالی و افزایش هزینه‌های تولید توان ادامه فعالیت را ندارند.

هدایت نیا تاکید کرد: از سال ۹۴ استفاده از سوخت مازوت درکوره‌های آجرپزی قم ممنوع شده است.

وی ابراز کرد: واحدهای صنفی کوره پزی قم برای اتصال و انتقال زیرساخت های گاز به کوره های مستقر در جاده قدیم کاشان بیش از ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان هزینه کرده‌اند.

وی در پایان بیان داشت: در مجموع سه خیابان اصلی کوره‌پزی مستقر در جاده قدیم قم-کاشان فاقد زیرساخت های اصلی گاز رسانی می‌باشند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟