سقوط یک امپراتوری


سقوط یک امپراتوری

منچستریونایتد چهارشنبه شب با ۲ گل مغلوب برنلی شد و با توجه به پیروزی پنجشنبه شب لیورپول برابر ولورهمپتون از صدرنشین دست‌نیافتنی لیگ برتر ۳۳ امتیاز عقب است آن هم با یک بازی بیشتر. از وقتی اوله گونار سولشر مربی دائم باشگاه شد، هیچ پیشرفت محسوسی صورت نگرفته و مشکل اصلی تیم جذب بازیکنان مورد نظر بوده اما چرا موفق‌ترین تیم فوتبال انگلیس به این روز افتاد و آیا راهی برای خلاصی وجود دارد؟ بزرگترین مشکلات دارنده ۲۰ قهرمانی انگلیس و برخی راه‌حل‌های احتمالی در ذیل مورد بررسی قرار گرفته است.

آیا باید مالکان را مقصر دانست؟

از نظر بسیاری خانواده گلیزر ریشه بسیاری از نابهنجاری‌های منچستریونایتد هستند به خاطر سوءسرمایه‌گذاری و همچنین انتخاب مدیرانی که عملیات نجات فوتبال را به بدترین شکل هدایت کرده‌اند. در بازی چهارشنبه هواداران با اوقات تلخ ورزشگاه اولدترافورد را ترک کردند در حالی که دقایق قبل فریادهای «روی پا بایستید اگر از گلیزرها متنفرید» جمعیت را بلند کرد. از ورود پرجنجال گلیزرها در سال ۲۰۰۵، نزدیک به یک‌میلیارد پوند برای سودهای بانکی، بازپرداخت وام‌ها، پاداش‌ها، هزینه‌های تغییر مربیان و مدیران و سایر موارد صرف شده که می‌توانست برای تقویت تیم و زیرساخت‌ها خرج شود اگر نگوییم برای نوسازی اولدترافورد که چهره‌اش فرسوده شده. سقوط تدریجی یونایتد یادآور تیم فوتبال آمریکایی تامپا بیز بوکانیرز است که به گلیزرها تعلق دارد. این تیم به تازگی بدترین دهه تاریخ خود را سپری کرده که در آن بیش از یکصد باخت داشتند، پنج مربی و دو مدیر را عوض کردند و حتی یک بار به پلی‌آف نرسیدند، در این مسیر تماشاگران خود را نیز از دست دادند. تحلیلگران همه تقصیرها را به گردن برایان، ژوئل و اد گلیزر می‌اندازند.

نقش اد وودوارد در آشوب چیست؟

اد وودوارد یا همانطور که منتقدان می‌گویند، عروسک خیمه‌شب‌بازی گلیزرها عامل خشم و انتقاد زیادی نسبت به منچستریونایتد است. با وجود توهین و حتی تهدید به مرگ از سوی تماشاگران، نزدیکان مدیر اجرایی یونایتد می‌گویند او بیشتر از همیشه مصمم است باشگاه را به مسیر برگرداند. او به شدت تحت فشار است و گری نویل که یکی از منتقدان سرسخت او به حساب می‌آید، خواسته همین روزها اخراج شود.

وودوارد آنقدر برای گلیزرها پول به دست آورده که اخراجش نکنند اما شاید مالکان باید این سؤال را به نحو دیگری از خود بپرسند که اگر باشگاه روند موفقیت‌آمیزی داشت به جای شکست پشت شکست چه درآمدی نصیبشان می‌شد. این اختلاف امتیاز با لیورپول با وجود پرداخت بالاترین دستمزدها در لیگ برتر و هزینه ۹۰۰ میلیون پوند برای بازیکنان از سال ۲۰۱۳ توجیه‌ناپذیر است و بی‌ربط به نظر می‌رسد که مربی‌ها یکی بعد از دیگری کارشان را از دست می‌دهند در حالی که یکی از عوامل اصلی این آشفتگی به قدرت چسبیده است.

آیا سولشر مربی مناسبی است؟

باخت بد خانگی برابر برنلی به این معنی است که تعداد باخت‌های یونایتد از زمان دائمی شدن سولشر در اسفند گذشته از تعداد پیروزی‌هایش بیشتر است، ۱۲ در برابر ۱۱. در این مدت کریستال پالاس ۴ امتیاز بیشتر گرفته. در واقع هیجان و احساسات در زمان انتصاب سولشر به عنوان مربی دائم، یونایتد را غرق کرد. تردیدی نیست که برای موفقیت سولشر تمایل وجود دارد اما مربی کم تجربه نروژی در پستی گماشته شده که مربی‌های بزرگی مثل لوییس فان‌خال و ژوزه مورینیو در آن با مشکلات جدی مواجه شدند. مقامات ارشد یونایتد که به شدت حامی سولشر بودند بعد از باخت به برنلی تغییر موضع نداده‌اند و احتمالش خیلی کم است که در ماه‌های آینده اخراج شود اما با توجه به مصدومیت پل پوگبا، مارکوس رشفورد و اسکات مک تامینای و برنامه سخت پیش رو فشار افزایش می‌یابد.

آیا در فصل نقل و انتقالات برنامه و پول مناسب برای سامان دادن اوضاع وجود دارد؟

صحبت از «نوسازی فرهنگی» در منچستریونایتد مدت‌ها است که مطرح شده اما دو سؤال مهم وجود دارد. اول اینکه آیا یونایتد نیرو، تخصص و ساختار لازم در زمین و بیرون آن برای اجرای موفق این وظیفه را دارد؟ دوم اینکه آیا خانواده گلیزر مایل است که برای بزرگترین بازسازی چند نسل اخیر تیم به اندازه کافی و لازم سرمایه‌گذاری کند؟ متوسط سرمایه‌گذاری تابستانی گلیزرها ۴۸ میلیون پوند بود. بعد از بازنشستگی سر الکس فرگوسن در سال ۲۰۱۳ این عدد نزدیک به ۸۵ میلیون پوند شده است. سولشر در تابستان گذشته یک هافبک و یک مهاجم می‌خواست و به هیچ‌کدام نرسید. ۱۲ ماه قبلش یک مدافع میانی را از ژوزه مورینیو دریغ کردند.

کارکنان اولدترافورد یک جوک درست کرده‌اند که شما نمی‌توانید یک لامپ را عوض کنید مگر اینکه از مالکان باشگاه چراغ سبز دریافت کنید و این وضعیت در مورد خرید یک بازیکن بسیار سخت‌تر است. با هر کسی که در این زمینه در باشگاه منچستریونایتد فعالیت کرده حرف بزنید تا متوجه شوید چه فرآیند دردناکی دارد، تصمیم‌ها به کندی و سختی گرفته می‌شود و ارتباط مؤثر برقرار نمی‌شود. یک مدیر فوتبال باید انتخاب شود مدتی بعد از آنکه طرح استخدامش مسکوت ماند. باشگاهی که خریدهای افتضاحی کرده حالا نیاز دارد که هر خریدش استثنایی باشد. آنها اصرار دارند که وضعیت خوبی در نقل و انتقالات دارند اما حاشیه خطایشان واقعاً ناچیز است.

آیا یک تابستان برای بهبود اوضاع کافی است؟

وقتی سولشر آمد احساس کرد که یونایتد به ۹ بازیکن با شخصیت و با کیفیت نیاز دارد تا تیم به موقع به جایگاه مبارزه برای افتخارات بزرگ برسد. تا به حال سه تا خریده و شش تای دیگر می‌خواهد. برونو فرناندز مورد توجه یونایتد قرار دارد اما مبلغ مورد نظر اسپورتینگ لیسبون با آنچه مدنظر یونایتد است، فاصله زیادی دارد.

منچستر در مبارزه برای رسیدن به هدف اصلی‌اش، ارلینگ هالند، مهاجم نروژی سالزبورگ برابر بوروسیادورتموند شکست خورد و مصدومیت شدید رشفورد، شیاطین سرخ را مجبور کرده که به دنبال یک جایگزین اضطراری باشند. ادینسون کاوانی می‌خواهد در ژانویه از پاری‌سن‌ژرمن جدا شود و منچستریونایتد هم بی‌میل نیست اما این مهاجم اروگوئه‌ای ماه آینده ۳۳ ساله می‌شود، مشکلات مصدومیت دارد و دستمزد خیلی بالایی دریافت می‌کند و اینها نگرانی‌های جدی است برای تیمی که با خرید الکسیس سانچس ضرر بسیاری متحمل شد. با یکی دو خرید خوب در تابستان تا حد زیادی از این فشار کاسته می‌شود. در مورد بازیکنانی که یونایتد می‌تواند بخرد واقعاً محدودیت وجود دارد و سولشر نگران است که این خانه‌تکانی بیشتر از آنچه امیدوار بوده، طول بکشد.

آیا خطر زیان شدید اقتصادی وجود دارد؟

تیم ضعیف شده یونایتد به برنلی باخت اما هفته گذشته در داووس با تمام قوا حاضر بودند. یک گروه ۹ نفره از مدیران یونایتد به ریاست آورام گلیزر در اجلاس جهانی اقتصاد شرکت کردند. باشگاه به دنبال یک اسپانسر پیراهن جدید می‌گردد؛ قرارداد ۳۵۷ میلیون پوندی شورلت در سال ۲۰۲۱ به پایان می‌رسد و تضمینی برای تمدید قرارداد از سوی غول آمریکایی وجود ندارد بنابراین داووس جای خوبی برای قراردادهای تجاری پرسود بود.

خروج هزاران هوادار از ورزشگاه در بازی چهارشنبه شکل خوبی نداشت اما وودوارد به طور خصوصی بارها از انتظار ۳۰ ساله لیورپول برای قهرمانی به عنوان دلیل استفاده کرده که نشان دهد باشگاه‌های بزرگ فارغ از ناکامی‌شان در زمین می‌توانند از نظر اقتصادی ایمن باشند. از این جهت، قرارداد بعدی پیراهن یونایتد هم بزرگ و جذاب است.

جیمز داکر

newspaper.iran-varzeshi.com

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فوتبال

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چرا از سال 1969 انسان دیگر بر روی ماه فرود نیامد؟