زنان دو برابر مردان در خطر ابتلا به افسردگی هستند


زنان دو برابر مردان در خطر ابتلا به افسردگی هستند

  یک روانشناس بالینی گفت: افسردگی در کسانی که در سابقه خانوادگی، افسردگی یکی از اعضای  خانواده را گزارش می‌کنند بیشتر به چشم می‌خورد. مریم نوری  گفت: اختلال افسردگی در زنان بسیار رایج است و زنان دو برابر بیشتر از مردان احتمال ابتلا به افسردگی بالینی را دارند. نوری افزود: سلامت روان زنان از حیث این که زنان نقش خطیری درآموزش و  پرورش فرزندان...

یک روانشناس بالینی گفت: افسردگی در کسانی که در سابقه خانوادگی، افسردگی یکی از اعضای خانواده را گزارش می‌کنند بیشتر به چشم می‌خورد.

مریم نوری گفت: اختلال افسردگی در زنان بسیار رایج است و زنان دو برابر بیشتر از مردان احتمال ابتلا به افسردگی بالینی را دارند.

نوری افزود: سلامت روان زنان از حیث این که زنان نقش خطیری درآموزش و پرورش فرزندان دارند، اهمیت ویژه‌ای دارد، از این‌ رو وظیفه‌ حساسی بر عهده رسانه‌های سلامت و مسئولین در اطلاع‌ رسانی، پیشگیری و درمان به ‌موقع این اختلال در همه‌ جوامع است.

وی در خصوص علائم افسردگی افزود: عوامل مختلفی در بروز نشانه‌های افسردگی در زنان نقش دارند، فاکتورهایی مانند ژنتیک، هورمون، آسیب‌های اجتماعی، استرس، استرس ناشی از باروری و زایمان و مصرف داروهای ضد افسردگی از جمله این موارد هستند.

نوری گفت: دانشمندان و پژوهشگران دانشگاه مریلند به‌ تازگی ژنی را کشف کرده‌اند که در موش و انسان یکی است و هنگامی که افزایش می‌یابد، موجب افزایش استرس و اضطراب در فرد می‌شود؛ همچنین مطالعات از مستقیم بودن ارتباط میان ژن یاد شده و افسردگی خبر می‌دهد، در واقع این ژن در منطقه ‌ای از مغز که کنترل احساسات و حافظه را بر عهده دارد هورمون‌های مربوط به افسردگی را تولید می‌کند.

این روانشناس بالینی در ادامه از تاثیر سابقه خانوادگی در افسردگی افراد سخن گفت و اظهار کرد: افسردگی در کسانی که در سابقه خانوادگی، افسردگی یکی از اعضای خانواده را گزارش می‌کنند بیشتر به چشم می‌خورد ولی از آنجایی ‌که خیلی از زنان سابقه خانوادگی خود در رابطه با افسردگی گزارش نمی‌کنند بنابراین می‌توان گفت ژنتیک ‌مشخصا نمی‌تواند پیش ‌بینی کننده‌ خوبی برای افسردگی در زنان باشد.

نوری افزود: معمولاً افرادی که دچار افسردگی شده‌اند آن را در ام آر آی خود به صورت تفاوت‌های مغزی با افراد سالم از خود نشان می‌دهند؛ یعنی در قسمت‌های مربوط به تنظیم خلق، اشتها، فکر کردن، برنامه‌ریزی و… اختلال از خود نشان داده و همچنین پیام رسان‌های عصبی که مسئول برقراری ارتباط هستند نیز دچار مشکل می‌شوند.

وی در پایان گفت: در حال حاضر محققان در حال بررسی نقش هورمون‌های زنانه و نوسانات آن در افسردگی هستند. هورمون‌ها قادر به تغییر ترکیب شیمیایی مغز بوده و به دلیل اهمیت نقش یک سری از دوره‌های خاص زندگی زنان مانند بلوغ، قبل، بعد و طول دوران بارداری و آستانه یائسگی در خلق‌ و خوی خانم‌ها،‌ توجه ویژه‌ای به هورمون‌ها توسط دانشمندان شده است.

منبع: ایسنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق