اسامی 10 استان برتر نخستین رویداد ملی «فهما»/ آغاز داوری‌ها از امروز/دستاورد مهم فهما برای بچه‌های مسجد


اسامی 10 استان برتر نخستین رویداد ملی «فهما»/ آغاز داوری‌ها از امروز/دستاورد مهم فهما برای بچه‌های مسجد

حجت‌الاسلام دکتر ارزانی با اعلام اسامی 10 استان برتر نخستین رویداد ملی «فهما»، گفت: فضای رقابت و مشارکت کانون‌ها و اعضای آنها در این طرح به صورت مردم‌نهاد، داوطلبانه، در دل مسجد و با حضور شبکه عظیم بچه‌های مسجد شکل گرفته و پیش رفته است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، مهلت ثبت نام و شرکت کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در نخستین رویداد ملی «فهما» ساعت 24 شب گذشته (جمعه، 4 بهمن ماه) به اتمام رسید تا این رویداد بزرگ و اثرگذار بر فضای مسجدی کشور از امروز (شنبه، 5 بهمن) وارد مرحله داوری و ارزیابی برای انتخاب پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران و نیز کانون ها و استان های برتر شود.

در راستای آنچه تا کنون انجام شده و تقویم برنامه های پیش روی این رویداد ملی با حجت الاسلام والمسلمین دکتر «حبیب‌رضا ارزانی»، رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور و مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به گفتگو پرداخته ایم که مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

رویداد ملی «فهما» چه فرصت ها و زمینه هایی را برای بچه های مسجد به منظور نقش آفرینی در عرصه های مختلف فراهم کرده است؟

این رویداد ملی میدان عرضه خلاقیت ها، ایده ها، طرح ها و برنامه هایی است که در کانون های مساجد مطرح و انجام می شود.

اتفاق مبارک در طول 118 روز اجرای رویداد ملی «فهما»، آن است که فضای رقابتی برای اعضای کانون ها و فعالان مسجدی در شهرها و روستاها فراهم شد تا شبکه عظیم فعالیت مسجدی هم دیده شود و هم الگوبخش باشد. متاسفانه، علی‌رغم آنکه کارهای خوبی در مساجد کشور در حال انجام است و قابلیت الگو شدن برای دیگر استان ها و شهرها و مساجد و کانون ها را دارد اما نبود یک شبکه منسجم تعامل و ارتباط، مانع از دیده شدن و الگوبخشی آنها شده است.

در چنین شرایطی رویداد ملی «فهما» فضای رقابتی مطلوبی را فراهم کرد تا کانون های مساجد هم با یکدیگر در تعامل باشند و هم کارها و ایده های خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

میزان استقبال کانون های مسجدی از این رویداد ملی و سطح مشارکت و همراهی آنها چگونه بوده است؟

در 10 روز اول اجرا تعداد کانون های شرکت‌کننده کمتر از دو هزار باب بود اما در طول 118 روز و تا کنون بیش از 23 هزار کانون در آن مشارکت فعال داشته اند.

نکته مهم آنکه این فضای رقابت و مشارکت به صورت مردم‌نهاد و داوطلبانه و در دل مسجد و با حضور شبکه عظیم بچه های مسجد شکل گرفته و پیش رفته است.

با توجه به پایان یافتن مهلت شرکت کانون های فرهنگی هنری مساجد در این رویداد ملی، کدام استان ها به مرحله داوری برای انتخاب به عنوان پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران راه یافته اند؟

رقابت کانون های فرهنگی هنری در 18 موضوع و هشت عرصه انجام شد، در هر موضوع 10 کانون و در هر عرصه یک استان انتخاب می شوند که درمجموع شامل 180 کانون برتر و 10 استان منتخب و برگزیده می شود و یک استان هم که کل کانون ها و برنامه ها را فعال کرده، همزمان با شب ولادت حضرت زهرا(س) به عنوان پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران معرفی می شود.

برای آنکه حق استانی ضایع نشود 10 استان به مرحله داوری راه یافته اند که از امروز (شنبه، 5 بهمن) داوری آنها و کانون های شان آغاز می شود؛ سه استان به مرحله دوم داوری راه می یابند و نهایتاً یک استان به پایتختی مساجد ایران انتخاب می شود.

کدام استان ها توانسته اند به مرحله داوری راه بیابند؟

10 استان برتر که به مرحله داوری راه یافته اند، عبارتند از: استان های البرز، سیستان و بلوچستان، تهران، یزد، چهارمحال و بختیاری، هرمزگان، گیلان، اردبیل و قم و منطقه آزاد قشم که از میان آنها یک استان با رای و نظر داوران به عنوان پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران معرفی می شود.

استان ها و کانون های برتر در موضوعات هجده‌گانه و عرصه های هشت گانه طی چه فرآیندی انتخاب می شوند؟

معرفی استان های برتر در هشت شاخص رویداد ملی فهما و 180 کانون برتر در محورهای هجده‌گانه، به پس از داوری ها و ارزیابی صحت اطلاعات وارده و بررسی میدانی توسط هیئت داوران موکول خواهد شد که آن نیز از امروز آغاز می شود و برترین ها در این دو بخش نیز همزمان با شب ولادت حضرت زهرای مرضیه(س) معرفی می شوند.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟