مهمترین رخدادهای هرمزگان در هفته‌ای که گذشت


مهمترین رخدادهای هرمزگان در هفته‌ای که گذشت

بندرعباس- ایرنا- اعلام خسارت 15 هزار میلیارد ریالی سیل، بازدید وزیر راه و شهرسازی و فرمانده کل سپاه پاسداران از مناطق سیل زده، بهره برداری از مرحله اول بیمارستان شهید محمدیها، وقوع زلزله‌ای به بزرگی پنج و دو دهم در حاجی آباد، وقوع یک انفجار شدید ناشی از سهل انگاری در میناب از جمله مهمترین رخدادهای هرمزگان در هفته گذشته است.

هرمزگان هفته گذشته (۲۸ دیماه تا چهارم بهمن ماه) شاهد رخدادهای مختلفی در حوزه های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، ورزشی و دیگر بخش ها بود که در این گزارش برخی از مهمترین این رخدادها مرور می شود.

سیاسی

نماینده ولی فقیه در هرمزگان و امام جمعه بندرعباس گفت: فضیلت‌های مردم هرمز آن روح ولایت مداریشان است و مشکلات اقتصادی نباید باعث از بین رفتن این فضیلت‌ها شود.

حجت الاسلام والمسلمین محمد عبادی زاده شامگاه یکشنبه گذشته در نشست شورای اداری جزیره هرمز اظهار داشت: گاهی اوقات صحبتهایی از سواحل هرمز می شود که موجب تخریب چهره این منطقه می گردد که این گونه اقدامات کار دشمن بوده و باید جلوی آن را گرفت.

استاندار هرمزگان گفت: فرمانداران و بخشداران با درنظر گرفتن تمامی تمهیدات و امکانات برای برگزاری انتخاباتی باشکوه و قانونمند تلاش کنند.

فریدون همتی شامگاه چهارشنبه گذشته در گردهمایی فرمانداران و بخشداران استان بااشاره به درپیش بودن انتخابات دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی افزود: به عنوان مجریان برگزاری انتخابات باید تلاش کنیم تا انتخاباتی قانونمند، شفاف و با حضور و مشارکت حداکثری مردم برگزار شود.

وی بیان داشت:همچنین فرمانداران و بخشداران برگزاری و اجرای انتخابات باید آمادگی لازم را جهت اجرای دقیق فرآیندهای انتخابات داشته باشند.

شنبه گذشته طی مراسمی سعید شعبان به عنوان رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در استان هرمزگان معرفی و حکم وی اعطا شد.

از جمله سوابق کاری سعید شعبان می توان به مسئول نمایندگی وزارت امور خارجه در قشم، بندرعباس، چابهار و یزد و کنسول در سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران‌ در شانگهای چین اشاره کرد.

اقتصادی

وزیر راه و شهرسازی گفت: احداث پل موقتی تا بهمن ماه امسال بر روی رودخانه جگین شهرستان بشاگرد که دراثر سیل اخیر از بین رفته است، آغازمی‌شود.

محمد اسلامی روز یکشنبه گذشته در بازدید از رودخانه جگین بشاگرد افزود: همچنین برای سهولت در رفت وآمد و برقراری راه ارتباطی ۵۶ روستای منطقه بشاگرد عملیات احداث یک پل دائم دارای ۱۲ دهنه ۱۰ متری به طول ۱۲۰ متر نیز در دستورکار است.

وزیر راه و شهرسازی به عنوان نماینده رییس جمهوری روز یکشنبه به منظور بازدید از روستاهای سیل زده جاسک وبشاگرد به هرمزگان سفر کرد.

اسلامی در بازدید از روستاهای سیل زده جاسک هرمزگان، مسائل و مشکلات سیلزدگان و روند ارائه خدمات به این روستاها را پس از سیل اخیر بررسی کرد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان گفت: از ابتدای امسال تاکنون یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن قیر از این استان به خارج از کشور صادر شده که ارزش ۳۳۰ میلیون دلاری داشته است.

خلیل قاسمی روز چهارشنبه گذشته با اعلام این خبر افزود: این میزان صادرات قیر در همسنجی با پارسال هشت درصد افزایش نشان می‌دهد.

رییس گروه پایش صنایع شیلاتی هرمزگان گفت: از ابتدای امسال، ۳۷هزار تن انواع آبزی با ارزآوری ۶۵میلیون دلار به خارج از کشور صادر شد.

حمید امانی‌زاده روز چهارشنبه گذشته درجمع خبرنگاران افزود: صادرات این میزان انواع آبزی به مقصد کشورهای هنگ‌کنگ، تایلند، ویتنام، مالزی و امارات متحده عربی بارگیری شده است.

۹ میلیون و ۵۱۷ هزار و ۱۴۷ تن فرآورده نفتی در مدت ۹ ماهه امسال از بندرهای هرمزگان صادر شد که این میزان ۵.۳ درصد در همسنجی با پارسال افزایش داشته است.

الله مراد عفیفی پور مدیرکل بنادرودریانوردی هرمزگان شنبه گذشته گفت: همچنین درمدت یادشده ۶۶هزار و ۹۹۷تن فرآورده نفتی با افزایش چشمگیر ۸۶درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل ترانزیت و ۱۵میلیون و ۳۲۶ هزار و ۵۸۷ تن با افزایش ۴.۸ درصدی کابوتاژ شد.

شرکت پالایش نفت بندرعباس رتبه دوم صادرات و رتبه سوم فروش و عنوان شرکت پیشرو بیست و دومین همایش ملی معرفی شرکت‌های برتر اقتصاد ایران موسوم کسب کرد.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس گفت: این شرکت برای تولید مستمر و بدون وقفه، این شرکت بر اساس صورت‌های مالی سال ۹۷ موفق شد در بین ۵۰۰ شرکت، رتبه سوم فروش کشور را کسب کند.

هاشم نامور روز سه‌شنبه گذشته افزود: در این همایش، براساس ارزیابی از روند رشد شرکت‌های برتر طی چهار سال اخیر، از بین ۱۰۰ شرکت برتر ۱۰ شرکت به عنوان "شرکت‌های پیشرو" معرفی شدند که شرکت پالایش نفت بندرعباس بر اساس ارزیابی و رشد شاخص‌های اقتصادی موفق به دریافت عنوان شرکت پیشرو شد

شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی انرژی و نفت کیش که با مشارکت ۱۳۰ شرکت داخلی و خارجی برپا بود، پنجشنبه شب گذشته پس از ۴ روز فعالیت به کار خود پایان داد.

این نمایشگاه با رویکرد به معرفی ظرفیت‌های داخلی، مقابله با آثار تحریم‌ درصنایع نفت، گاز، پالایش، پتروشیمی و انرژی، و بهره وری از توانمندی موسسه های دانش بینان دوشنبه گذشته با حضور ناصر آخوندی معاون اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه آزاد کیش، رضا پدیدار رییس کمسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران، محسن مظلوم فارسی مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران و مشارکت سازندگان و متخصصان صنعت نفت ایران، نمایندگان ۸ کشور خارجی، انجمن‌ها و تشکل‌های صنفی صنایع نفت، گاز، پالایش، پتروشیمی، برق و انرژی گشایش یافت.

رییس شیلات قشم گفت: به منظور ابراز همدردی و کمک به سیل‌زدگان در جاسک، صیادان قشم ۲۵۰ سیلندر و اجاق گاز اهدا کردند.

محمد پرورش روز چهارشنبه گذشته در جمع خبرنگاران افزود: همچنین این هدایا به همراه محموله‌های دیگری شامل، پتو، آب معدنی و مواد غذایی برای مناطق سیل‌زده جاسک و گابریک است.

آریا امیری طی حکمی از سوی استاندار هرمزگان، به عنوان نخستین شهردار شهر طَبل منصوب شد.

در این حکم که روز سه شنبه گذشته در جلسه شورای اداری قشم به وی تحویل شد، ضمن توصیه به رعایت عدالت فراگیر در ارائه خدمات شهری، بر گسترش نمادهای دین و اخلاق، رعایت اصل استحکام و زیبایی بناها و پایبندی به معماری اسلامی و ایرانی تاکید شده است.

انتظامی، نظامی، دفاعی

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: سپاه و بسیج با تمام امکانات برای خدمات رسانی به مناطق سیل زده جاسک هرمزگان پای کار آمده است.

سردار سرلشکر حسین سلامی عصر جمعه گذشته در حاشیه بازدید از مناطق سیل زده بخش لیردف جاسک در جمع خبرنگاران افزود: سیلزدگانی که منازل مسکونی آنها در حریم رودخانه‌ ودر معرض سیل قراردارند باید به سرعت مکان جدیدی برای سکونت آنها درنظرگرفته شود.

رییس کل دادگستری هرمزگان گفت: مدیر سابق امور شعب پست بانک استان هرمزگان به اتهام گرفتن رشوه بازداشت شد.

علی صالحی روز یکشنبه گذشته با اعلام این خبر افزود: بر اساس گزارش سربازان گمنام امام زمان (عج) (اداره کل اطلاعات) متهم به عنوان مدیر امور شعب پست بانک استان هرمزگان در دوره مسؤولیت خود، در ازای دریافت رشوه، وام بانکی پرداخت کرده است.

سه شنبه گذشته با تلاش ماموران انتظامی استان هرمزگان در شهرستان پارسیان ۵۰۲ هزار نخ سیگار و بیش از هشت هزار تنباکوی میوه ای قاچاق به ارزش بیش از ۱۰ میلیارد ریال کشف شد.

هفته گذشته با تلاش شوراهای حل اختلاف استان هرمزگان ۲پرونده اختلاف مالی به ارزش هفت میلیارد ریال با صلح و سازش مختومه شد.

بهداشت و درمان

مرحله اول بیمارستان شهید محمدیها با حضور فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان و جمعی دیگر از مسوولان در بندرلنگه به بهره برداری رسید.

فرمانده مرکز بهداری جنوب خلیج فارس نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عصر پنجشنبه گذشته در مراسم بهره برداری از این پروژه گفت: این بیمارستان ۲۵ تختخوابی در زمینی به مساحت ۳ هزار مترمربع و با صرف هزینه ای افزون بر ۸۰ میلیارد ریال احدادث شده است.

سرهنگ پاسدار حسین جعفری افزود: این بیمارستان پنجمین بیمارستان برای نیروهای دریایی مستقر در جنوب کشور است و دارای بخش های اطفال، فیزیوتراپی، دندانپزشکی، اتاق عمل، آزمایشگاه، رادیولوژی، اورژانس و داروخانه شبانه روی است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: در حال حاضر تامین یک هزار و ۳۰۰ تخت بیمارستانی را در دست انجام داریم که کار بسیار بزرگی است.

دکتر حسین فرشیدی نیز در این مراسم اظهار داشت: در سالهای اخیر گام های بسیار خوبی در جهت رشد و ارتقای شاخص های بهداشت و درمان در هرمزگان برداشته شده اما هنوز تا رسیدن به استانداردها فاصله داریم.

مشاور معاونت بهداشتی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: در سیل اخیر در منطقه شرق هرمزگان، ۲۲ خانه بهداشت و دو مرکز خدمات جامع سلامت بین ۲۰ تا ۸۰ درصد تخریب شدند.

دکتر محمداسماعیل مطلق عصر سه شنبه گذشته در نشست بررسی اقدامات و فعالیت های انجام شده در منطقه سیل زده بشاگرد و جاسک اظهار داشت: متاسفانه بر اثر این سیل امکانات و تجهیزات این خانه‌های بهداشت نیز دچار آسیب جدی شدند.

مدیرکل بیمه سلامت هرمزگان از ارایه خدمات درمانی در مناطق سیل زده شرق استان در شهرستان های جاسک و بشاگرد با ارایه مشخصات هویتی یا کد ملی و بدون نیاز به دفترچه بیمه سلامت خبر داد.

دکتر علی علیزاده عصر سه شنبه گذشته با اعلام این خبر اظهار داشت: متاسفانه در سیل اخیر در این مناطق بسیاری از مردم مدارک و اسناد خود از جمله دفترچه بیمه سلامت را از دست داده اند و تصمیم مذکور در همین راستا اتخاذ شده است.

اجتماعی

بر اثر انفجار گاز پیک نیک در یک منزل مسکونی در شهرستان میناب پنج نفر دچار سوختگی شدید شدند.

رئیس بیمارستان حضرت ابوالفضل (ع) شهرستان میناب عصر دوشنبه گذشته با اعلام این خبر اظهار داشت: بر اساس گفته شاهدان عینی این حادثه در هنگام پر کردن گاز پیک نیک در محله ۹۵ دستگاه میناب در یک منزل مسکونی رخ داده است.

دکتر محمد مورخ بیان داشت: مصدومان این حادثه شامل دو مرد ۵۵ ساله، یک خانم ۶۵ ساله و دو کودک شش و هفت ساله هستند.

استاندار هرمزگان گفت: نتیجه مطالعه بازسازی و ایمن سازی خانه‌های روستایی مناطق سیل زده شرق استان تا ۱۰ روز دیگر اعلام می شود.

فریدون همتی جمعه گذشته پس از پایان بازدید از مناطق سیل زده شرق هرمزگان که با حضور فرمانده کل سپاه پاسداران انجام شد، اظهار داشت: پس از اعلام نتیجه مطالعه‌های انجام شده، با کمک سپاه و ارتش، نیروهای جهادی و دستگاه‌های اجرایی عملیات بازسازی این مناطق آغاز می شود.

چهارشنبه شب گذشته زلزله ای ساعت ۲۲ و ۵۳دقیقه در عمق ۲۱ کیلومتری در حوالی سرگز احمدی حاجی آباد رخ داد که نزدیک‌ترین شهرها به این زلزله ۲۶ کیلومتری سرگز (هرمزگان)، ۳۵ کیلومتری فاریاب (کرمان) و ۵۲ کیلومتری زیارتعلی (هرمزگان) بوده است.

خوشبختانه این زلزله تلفات جانی نداشته و تنها باعث ترکی خوردگی دیوار برخی منازل روستایی شد.

بیشینه مجموع بارش هفته شانزدهم سال آبی (۱۶ تا ۲۲ دی ماه) در ایستگاه قشم (ساحلی) در استان هرمزگان به میزان ۲۱۵.۳ میلیمتر ثبت شده است.

سازمان هواشناسی هفته گذشته اعلام کرد: در هفته شانزدهم از سال زراعی امسال، تمام استان‌های کشور بارشی از ۲.۰ تا بیش از ۱۵۰.۰ میلیمتر داشته‌اند که بیشترین بارندگی مربوط به استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بخش هایی از استان‌های فارس، کرمان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، مازندران و گیلان بوده است.

فرهنگی

سخنگو و مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری هرمزگان گفت: ۵۰ اثر به دبیرخانه نخستین جشنواره خبر استان ارسال شده است.

فاطمه رکن الدینی عصر سه شنبه گذشته به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این جشنواره از شهریورماه امسال کلید خورد و تا مهرماه ادامه داشت که از مجموع آثار ارسال شده با رای هیأت داوران، ۱۴ اثر به عنوان برگزیده و هشت اثر نیز به عنوان شایسته تقدیر انتخاب شدند.

آموزش و پرورش

توزیع شیر رایگان با هدف رشد و سلامت دانش آموزان از سه شنبه گذشته اول بهمن‌ماه در مدرسه‌های ۲۲ منطقه آموزشی هرمزگان آغازشد.

مدیرکل آموزش و پرورش هرمزگان درآیین نمادین توزیع شیر رایگان در دبستان دخترانه محبوبه دانش ناحیه ۲ بندرعباس گفت: درمرحله نخست ۳۲۰ هزار دانش آموز مقطع پیش دبستانی، ابتدایی و متوسطه اول در۲۰ نوبت به صورت یک روز در میان شیر رایگان دریافت می‌کنند.

موسی دادی زاده سرخایی افزود: درصورت تامین اعتبار بعد از سه سال وقفه درمجموع تا پایان سال تحصیلی جاری ۶۰ پاکت شیر بین تمامی ۴۰۰ دانش آموز هرمزگان توزیع می‌شود.

معاون آموزش متوسطه آموزش وپرورش هرمزگان گفت: برای افراد علاقه مند به مطالعه بویژه افراد پشت کنکوری ها قرائت خانه در تمام مدرسه ها و دبیرستان های استان راه اندازی می شود.

محمد قویدل روز دوشنبه هفته پیش در نشست شورای آموزش وپرورش شهرستان بندرخمیر افزود: بسیاری از دانش آموزان بویژه پشت کنکوری ها علاقه مند به مطالعه به دلایل مختلف از جمله شرایط خانوادگی این امکان برای آنها فراهم نیست بنابراین قرائت خانه ها می تواند مکان مناسبی برای مطالعه دانش آموزان باشد.

ورزشی

هفته گذشته تیم یادآور غدیر با پیروزی درمقابل تیم نریمان قهرمان لیگ برتر فوتسال باشگاه‌های هرمزگان شد.

نخستین لیگ والیبال بانوان کیش هفته گذشته با اهدا جام قهرمانی به تیم «دیپلمات» پایان یافت.

فهیمه زارعی فوتسالیست ارزشمند هرمزگان که در سالهای اخیر همواره عضو تیم ملی بوده ، هفته گذشته با نظر کادر فنی به مرحله جدید اردوی آمادگی این تیم دعوت شد.

طبق اعلام فدارسیون بسکتبال دیدار تیم های شهرداری بندرعباس و شیمیدور قم هفته گذشته به دلیل شرایط نامساعد جوی لغو شد.

دیدار این دو تیم قرار بود دوشنبه ۳۰ دیماه در چارچوب رقابتهای هفته بیستم لیگ برتر بسکتبال باشگاه های کشور در سالن فجر بندرعباس برگزار شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه هرمزگان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق