منظور از وارثان زمین/ پیش‌گویی پیامبر(ص) درباره تاریخ


منظور از وارثان زمین/ پیش‌گویی پیامبر(ص) درباره تاریخ

حجت‌الاسلام بهاری در شرح آیه 105 سوره مبارکه انبیاء، گفت: امام باقر(ع) در شرح این آیه می‌فرمایند: منظور از اینان که زمین را به ارث می‌برند، یاران حضرت مهدی علیه‌السلام هستند که در واپسین حرکت تاریخ و آخرالزّمان خواهند آمد.

حجت الاسلام والمسلمین «ابراهیم بهاری» در گفت وگو با خبرنگار گروه مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان با اشاره به آیه ۱۰۵ سوره مبارکه انبیاء، اظهار کرد: خداوند در این آیه شریفه می فرماید: «وَلَقَدْ کَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ؛ ما در زبور پس از تورات نوشته‌ایم که این زمین را بندگان صالح من به میراث خواهند برد».

این استاد اخلاق ادامه داد: در تفسیر «مجمع البیان» ذیل آیه آمده است: «وَ لَقَدْ کَتَبْنا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ» و به یقین ما در زبور پس از «ذکر» نوشتیم آنچه آمد ترجمه آیه است و در تفسیر آن سه نظر آمده است: نخست، به باور پاره‌ای واژه «زبور» به مفهوم کتاب‌های آسمانی پیامبران است. با این بیان منظور این است که: ما در کتاب‌های همه پیامبران پس از لوح محفوظ نوشته‌ایم .

وی تصریح کرد: دوم آنکه به باور پاره‌ای دیگر «زبور» به مفهوم کتاب‌هایی است که پس از «تورات» فرود آمده، و واژه «ذکر» به مفهوم خود «تورات» است. با این بیان منظور این است که ما پس از تورات در «زبور» نوشتیم؛ از دیدگاه برخی «زبور» کتاب «داود» است و «ذکر» کتاب موسی و برخی دیگر واژه «ذکر» را به مفهوم «قرآن» گرفته‌اند و واژه «بعد» را به مفهوم «قبل» که در این صورت منظور این است که: ما پیش از قرآن در «زبور» نوشتیم .

حجت الاسلام بهاری در ادامه تاکید کرد: «اَنَّ الْاَرْضَ یَرِثُها عِبادِی الصّالِحُونَ» در تفسیر این جمله نیز سه نظر آمده است: به باور برخی منظور این است که زمین بهشت را بندگان شایسته کردار من به ارث می‌برند، با این بیان، آیه مورد بحث بسان این آیه شریفه است که می‌فرماید: «الَّذِینَ یَرِثُونَ الْفِرْدَوْسَ هُمْ فِیها خالِدُونَ» به راستی که ایمان آوردگان رستگار شدند، همانان که بهشت را به ارث می‌برند و در آن جاودانه خواهند بود.

این استاد حوزه علمیه افزود: اما به باور برخی دیگر، منظور از وراثت زمین، به ارث بردن همین زمین است که سرانجام کران تا کران آن در قلمرو قدرت امت اسلام و پیروان محمد صلی الله علیه وآله قرار خواهد گرفت و دین آسمانی او جهان‌گستر خواهد شد. پیامبر گرامی صلی الله علیه وآله گویی در اشاره به آینده امّت بود که فرمودند: «رویت لی الأرض فأریت مشارقها و مغاربها و یبلغ ملک امتی ما زوی لی منها»، زمین برای من نمایش داده شد و با گرد آمدن آن کران تا کران آن را دیدم و دیری نمی‌پاید که همه آن به قلمرو قدرت امّت من درخواهد آمد و دین جهان‌گستر خواهد شد.

وی با اشاره به نظر سوم گفت: حضرت باقر علیه السلام در تفسیر این آیه شریفه فرمود: «هم اصحاب المهدی علیه السلام فی آخر الزّمان»؛ منظور از اینان که زمین را به ارث می‌برند، یاران حضرت مهدی علیه السلام هستند که در واپسین حرکت تاریخ و آخرالزّمان خواهند آمد.

حجت الاسلام بهاری با اشاره به انبوه روایات درباره قیام امام مهدی علیه السلام، ابراز کرد: این دیدگاه را بیان پیامبر گرامی صلی الله علیه وآله تأیید می‌کند که فرمودند: «لو لم یبق من الدّنیا الاّ یوم واحد لطوّل اللّه ذلک الیوم حتی یبعث رجلا صالحا من اهل بیتی یملأ الأرض قسطاً و عدلاً کما قد ملئت ظلماً و جوراً؛ اگر تنها یک روز از عمر این جهان باقی مانده باشد، خدا آن روز را به گونه‌ای طولانی می‌کند که مردی شایسته کردار و اصلاحگر از خاندان مرا برانگیزد و او به یاری حق زمین و زمان را همان‌گونه که از ستم و بیداد آکنده شده است، لبریز از عدل و داد سازد.»

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مریم کاویانی واقعا پلنگ شد ! / در 53 سالگی 25 ساله شد + عکس های جدید بعد طلاق