چه زمانی دندان‌ها به درمان کانال ریشه نیاز دارند؟


چه زمانی دندان‌ها به درمان کانال ریشه نیاز دارند؟

یک متخصص درمان کانال ریشه دندان گفت: فراد با مشاهده هر گونه پوسیدگی در دندان‌ها و درد باید هر چه سریع‌تر به دندانپزشک مراجعه کنند.

چه زمانی دندان‌ها به درمان کانال ریشه نیاز دارند؟

زهره آهنگری اندودنتیست، متخصص درمان کانال ریشه و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اینکه چه زمانی دندان‌ها به درمان کانال ریشه نیاز پیدا می‌کنند، اظهار کرد: زمانی که پوسیدگی دندان پیشرفت کند و به پالپ یا مغز دندان برسد، بیمار با علائمی مانند درد به دندانپزشک مراجعه می‌کند که در این صورت دو حالت وجود دارد. در حالت اول بیمار درد دارد و عصب دندان بر اثر ورود میکروب‌ها به داخل آن ملتهب شده است، بنابراین درمان کانال ریشه یا کانال عصب دندان ضرورت پیدا می‌کند.

او بیان کرد: در حالت دوم آن‌قدر پوسیدگی دندان پیشرفت کرده که آبسه ایجاد شده است؛ به عبارتی در این حالت تمام فضای کانال عصب ریشه به عفونت دچار شده است و بیمار با علائم شدیدتری مانند درد، تب، بد حالی و تورم صورت به دندانپزشک مراجعه می‌کند که در این حالت هم دندان‌ها به درمان کانال ریشه نیاز دارند، میزان موفقیت درمان در حالت اول بیشتر است.

مراحل درمان ریشه دندان

این متخصص درمان کانال ریشه افزود: برای درمان ریشه دندان نخست پوسیدگی‌های دندان برداشته شده سپس متخصص درمان کانال ریشه وارد فضای کانال ریشه می‌شود و با وسایل درمانی خاص موضع را به طور کامل تمیز کرده و با دارو‌های ضد عفونی کننده شستشو می‌دهد، پس از این مرحله دندانپزشک کانال داخل ریشه را با مواد مخصوصی مانند «گوتاپرکا» که محرک سیستم ایمنی بدن نیست، پُر می‌کند؛ پس از پُر کردن کانال ریشه، درمان ریشه تمام می‌شود سپس باید تاج دندان را به کمک ترمیم ساده یا (کرون) روکش، درست کرد.

چه زمانی دندان‌ها به درمان کانال ریشه نیاز دارند؟

بیشتر بخوانید: مهم‌ترین اقدامات درمانی پس از انجام عصب کشی/ علائمی که خبر از عصب کشی دندان می‌دهند

آهنگری تاکید کرد: در حال حاضر لیزر در درمان ریشه دندان تنها می‌تواند خاصیت ضد باکتری داشته باشد و ناحیه مورد نظر را از میکروب پاک کند، البته لیزر جایگزین هم دارد و دندانپزشکان می‌توانند به کمک برخی مواد شیمیایی که خیلی مضر هم نیستند ضد عفونی موضع را انجام دهند.

بیشتر بخوانید: علت درد دندان عصب کشی شده بعد از چند سال چیست؟

مراقبت‌های پس از درمان ریشه

او تصریح کرد: بیمار ممکن است پس از درمان ریشه درد داشته باشد که برای کاهش درد مصرف داور‌های مسکن و ضد التهاب ضروری است. همچنین احتمال دچار شدن دندان به عفونت وجود دارد که در این صورت دندانپزشک آنتی بیوتیک تجویز می‌کند. برای ترمیم تاج دندان هم بیمار باید یک هفته پس از درمان ریشه به دندانپزشک مراجعه کند، به طور کلی پیشنهاد نمی‌شود که بیش از دو هفته پانسمان داخل دندان باقی بماند، زیرا ممکن است میکروب‌هایی که داخل دهان هستند به فضای کانال ریشه وارد شوند و میزان موفقیت درمان ریشه را کاهش دهند.

انتهای پیام /

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس