سید حسن خمینی: ایران متعلق به همه است/ در تعیین مصالح نظام مصلحت را نباید تنگ و محدود دید/ باید امیدوار بود/ راه برون رفت از مشکلات موجود احیا و تقویت وحدت داخلی و هم افزایی ملی است


سید حسن خمینی: ایران متعلق به همه است/ در تعیین مصالح نظام مصلحت را نباید تنگ و محدود دید/ باید امیدوار بود/ راه برون رفت از مشکلات موجود احیا و تقویت وحدت داخلی و هم افزایی ملی است

یادگار امام اساس راه برون رفت از مشکلات موجود را احیا و تقویت بیشتر وحدت داخلی و هم‌افزایی ملی دانست و تأکید کرد: در چنین شرایطی نه تحریم کارگر خواهد افتاد و نه تهدید.


به گزارش جماران؛ حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی یادگار امام، روز گذشته در دیدار با مدیران و دبیران رسانه‌های «ایران» و «ایرنا» ضمن تأکید بر ضرورت امیدواری، تأکید کرد که همه ما باید این باور را درون خود نهادینه کنیم که ایران متعلق به همه ماست و هیچ کدام از ما به تنهایی نمی‌توانیم ادعا کنیم که این سرزمین از آن ماست.

روز گذشته در آغاز فعالیت بیست و ششمین سال انتشار روزنامه «ایران»، جمعی از مدیران، دبیران و خبرنگاران «ایران» و «ایرنا» در جماران با یادگار امام دیدار و در فضایی صمیمی به گفت‌و‌گو با او نشستند. حجت‌الاسلام سید حسن خمینی که این ایام کمتر با رسانه‌ها سخن می‌گوید، پس از شنیدن گزارش‌ها و دغدغه‌های مدیران عامل «ایرنا» و «ایران» نسبت به وضعیت رسانه‌ها و کشور، در سخنانی، بر ضرورت همدلی و تقویت روحیه همکاری ملی در کشور تأکید کرد.

او که سخنان خود را با درخواست از حاضران برای قرائت فاتحه‌ای برای روح امام(ره)، شهیدان و جانباختگان حوادث ناگوار اخیر کشور آغاز کرد، به واقعیت‌هایی از دهه 60 اشاره کرد که در آن زمان، با وجود مشکلات مختلف و جنگ تحمیلی، مردم نسبت به نظام تعلق خاطر داشتند و ضمن تحمل مشکلات موجود و نداشتن توقع بالا در شرایط ویژه آن سال‌ها، از کمک به مسئولان در حوزه‌های مختلف هم دریغ نمی‌کردند.

سید حسن خمینی بر همین اساس راه برون رفت از مشکلات موجود را نیز احیا و تقویت بیشتر وحدت داخلی و هم‌افزایی ملی دانست و تأکید کرد: در چنین شرایطی نه تحریم کارگر خواهد افتاد و نه تهدید.

او روایات گوناگون و مثال‌های فراوانی را ذکر کرد که تأکید کند اصل باید مردم باشند و اتحاد حول آنان. یادگار امام، در ادامه به سختی‌های کار رسانه‌ای هم اشاره کرد و با بیان اینکه اعتماد به رسانه مصداق و کانال اعتماد به مردم است و اعتماد به رسانه و مردم منجر به تقویت اعتماد عمومی به حاکمیت خواهد شد، بر ضرورت امیدواری به آینده و گذر از مشکلات موجود تأکید کرد.

وی گفت: اگر امید وجود نداشته باشد هیچ کاری از دست کسی بر نمی‌آید. سیدحسن خمینی اضافه کرد: همه ما باید این باور را درون خود نهادینه کنیم که ایران متعلق به همه ماست و هیچ کدام از ما به تنهایی نمی‌توانیم ادعا کنیم که این سرزمین از آن ماست. به‌گفته او، همه مردم باید نسبت به ایران و نظام احساس تعلق خاطر داشته باشند لذا در تعیین مصالح نظام مصلحت را نباید تنگ و محدود دید بلکه باید به گونه‌ای آن را تعریف کرد که مصالح مردم و نظام همزمان در آن جای داشته باشد و تفاوتی میان این دو به وجود نیاید. او در پاسخ به دغدغه‌ها و گلایه‌های رسانه‌ای برخی از حاضران در جلسه، سخنان خود را با تأکید بر این نکته به پایان برد که «باید امیدوار بود.»

پیش از سخنان یادگار امام، دکتر ضیا هاشمی، مدیرعامل «ایرنا» و مهندس مهدی شفیعی، مدیرعامل «ایران» در سخنانی، دیدگاه‌های خود را نسبت به وضعیت رسانه‌های خود و کشور بیان کردند. هاشمی در این سخنان، تصریح کرد: «ایران» به‌عنوان یکی از روزنامه‌های مهمی که در دوران انقلاب اسلامی متولد شده است، مشی انقلاب و تفکر انقلاب اسلامی را پیگیری کرده و مفتخر است تا در این زمینه بتواند اثرگذار باشد، البته امروز رسانه‌ها و روزنامه‌ها با مشکلات مختلفی مانند مسائل اجرایی و مالی دست به گریبان هستند. او با بیان اینکه از نظر محتوایی روزنامه بدون برخورداری از اعتماد مخاطبان و توانمندی برای پاسخگویی به سؤالات افکارعمومی دچار مشکل می‌شود، تأکید کرد: ترویج نگاهی که مردم و افکار عمومی را مَحرم نمی‌داند و اجازه نمی‌دهد واقعیت‌ها به نحو مناسبی با مردم در میان گذاشته شود، علاوه بر عوارض فراوان، کار مطبوعات را سخت می‌کند. مدیرعامل ایرنا یادآور شد:‌ متأسفانه در جریان حوادث ماه‌های اخیر شاهد بودیم که مردم، مَحرم تلقی نشدند و همین موجب آسیب شدید به رسانه‌ها شد؛ درحالی که رسانه‌ها نسبت به کشور، ملت، انقلاب و نظام احساس مسئولیت می‌کنند، بنابراین فرض براین است که داده‌هایی که از طریق منابع رسمی منعکس می‌شود، قابل اتکا است. وی اضافه کرد:‌ وظیفه و تکلیف رسانه‌ها سخن گفتن با مردم است و در این سخن گفتن اگر داده‌های رسانه‌ خلاف واقع باشد، آنان آسیب می‌بینند و البته در سطح کلان، کلیت نظام و کشور و اقتدار نظام آسیب خواهد دید. هاشمی با ابراز تأسف از اینکه فقدان تعامل شایسته با رسانه‌ها و مطبوعات، به اعتماد به رسانه‌ها و سرمایه اجتماعی رسانه آسیب وارد کرده است، گفت: در این شرایط، مرجعیت رسانه‌های داخلی در مقایسه با رسانه‌های بیگانه در معرض آسیب قرار می‌گیرد؛ در حالی که رسانه‌های بیگانه نسبت به ایران، اسلام و انقلاب نه تنها موضع مثبت ندارند و چه بسا معاندانه برخورد می‌کنند. او، توجه به رسانه‌ها را نه تنها یک دغدغه صنفی بلکه یک دغدغه ملی دانست و گفت:‌ باید نگران باشیم که به خاطر ملاحظه‌کاری، محافظه‌کاری یا نگاه غیر تخصصی برخی نخبگان مدیریتی، مرجعیت رسانه نسبت به رسانه‌های ضد انقلاب و بیگانه افول یابد. مهدی شفیعی مدیر مسئول و مدیر عامل مؤسسه فرهنگی مطبوعاتی «ایران» از روند فعالیت‌های مؤسسه، روزنامه‌های مختلف آن و رویکرد جدید برای حضور در عرصه آنلاین گزارشی را ارائه کرد. شفیعی گفت که بسترهای آنلاین و تصویری امروز در مؤسسه «ایران »اهمیت زیادی یافته است و در آینده تمرکز «ایران»بر تقویت بخش‌های آنلاین و تصویری است تا بتواند با مخاطبان خود ارتباط جدی‌تر و متنوع‌تری داشته باشد. به اعتقاد مدیر عامل «ایران»، مؤسسه «ایران» ربع قرن حیات خود را با روزنامه‌نگارانی که متعلق به چندین نسل هستند، پشت سر گذاشته، اعضای تحریریه با سلیقه‌های متفاوت در یک فضای حرفه‌ای، علاوه بر اینکه تجربیات خود را به یکدیگر انتقال می‌دهند، در عین حال متعهد به منافع ملی، وحدت و حمیت هستند. شفیعی یادآور شد که اکنون ویژه‌نامه‌های متنوعی از جمله «ایران اقتصادی» «ایران جمعه» و «ایران ماه» همراه با روزنامه‌های «ایران دیلی» «الوفاق» «ایران سپید» و «ایران ورزشی» با رویکرد جدید منتشر می‌شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا